Annonce
Randers

Skolechef og forsker: Forældre skal ikke presse sig selv og børnene

Skoleforsker Lars Bang Jensen beroliger forældre, som er bekymret for, om børnene lærer nok for tiden. Privatfoto.
En skoleforsker og skolechefen i Randers Kommune er enige om, at forældre hverken skal presse sig selv eller deres børn i forsøg på at lære børnene det samme som, hvis de gik i skole

Randers: Selvom skolerne har været lukket de seneste to uger, er der stadig børn på nogle af dem. Skolechef i Randers Kommune, Jesper Kousholt oplyser, at der er tilmeldt 159 børn på 19 skoler. Det er børn fra førskole til og med 3. klasse. Desuden er der 14 specialklasse-børn tilmeldt på to specialskoler.

- Vi har sagt, at hvis forældrene ringer og siger, at de har brug for nødpasning, så tror vi på dem. Det inkluderer også de sårbare grupper, som også er over 3.klasse. Det kan godt være en dreng, der går i 6. klasse, der har brug for at gå i skole i den her tid, og så skal han i skole.

Men de fleste børn er hjemme, og landet over forsøger forældre at hjælpe med undervisningen af deres børn ved køkkenbordet, samtidig med, at de passer deres arbejde på distancen. Og hver dag flyder rigtige medier og sociale medier over med beretninger om, at det er en svær, tæt på umulig, opgave for forældrene.

Men på et pressemøde fredag sagde Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theill: - Kære forældre, sænk skuldrene, ro på. Skolerne har undervisningspligten.

Annonce

Skolen er jo en institution, der er specialiseret i at lave fællesskaber og læringsmiljøer. Hjemmene er ikke indrettet som læringsmiljøer, og der kommer børnene hjem, hvor de gerne skulle have en frizone, og lige pludselig er det også blevet til en arbejdsplads. Det er uhensigtsmæssigt.

Lars Bang Jensen, skoleforsker

Går over al forventning

Skolechef Jesper Kousholt fortæller, at forældrene skal tage kontakt til skolerne og lærerne:

- Jeg har en forventning om, at forældrene er i dialog med skolerne om gennemførelsen af de undervisningsforløb, som bliver lavet derude. Vi forsøger jo alle sammen efter bedste beskub at få det her til at fungere, med de vanskeligheder der følger med, og det går over al forventning.

Er du bekymret for, om børnene lærer for lidt?

- Lad os vende det historiske blik tilbage til lærer-lockouten i 2013. Jeg har ikke hørt, at vi skulle stå over for katastrofale udsving på den konto.

Skoleforsker ved Aalborg Universitet, lektor ved institut for kultur og læring, Lars Bang Jensen mener heller ikke, der er risiko for et generelt tab af læring:

- Det er ikke sådan, man vil se tilbage og sige, nu nåede de ikke brøker i det her forår. Jeg tror ikke på det her store hul i læring. Børn er som små svampe, de skal nok suge det til sig, når de får brug for det. Det her bliver måske to måneder ud af et langt skoleliv, og det er ikke sådan, at vi vil sige, at nu fik de ikke den pille, og så vil de altid halte efter.

Særlige behov

Men Lars Bang Jensen siger, at der især er grund til bekymring for børn, der kan have særlige behov, fordi de har en diagnose:

- Skolen er jo en institution, der er specialiseret i at lave fællesskaber og læringsmiljøer. Hjemmene er ikke indrettet som læringsmiljøer, og der kommer børnene hjem, hvor de gerne skulle have en frizone, og lige pludselig er det også blevet til en arbejdsplads. Det er uhensigtsmæssigt. Jeg føler meget for de familier, der står i den situation, for det er ikke nogen nem opgave.

Den opgave er skolerne opmærksomme på, for torsdag den 26. marts kontaktede kommunen alle skolelederne, fortæller Jesper Kousholt:

- Jeg har meldt ud til dem, at jeg har en forventning om, at de er i dialog med deres personale om, at der skal tages kontakt til nogle af de her børn, som har et højt fravær, har lidt svært ved det, og som skal have en ekstra hjælpende hånd og lidt struktureret undervisning. Så der må det forventes, at de her børn og familier bliver ringet op af lærerne.

- Slap af

Helt overordnet har Lars Bang Jensen et råd til forældre, som føler et pres for at børnene skal lære noget:

- Det første, jeg vil sige, er: ”slap af”. Vi står i en ekstraordinær situation. Der er undtagelsestilstand. Måske er det bare en god periode til at få snakket med sit barn. Børn er som små svampe, de skal nok suge det til sig, når de får brug for det. Der er jeg slet ikke bekymret.

Lars Bang Jensen understreger, at børnene ikke bare skal spille computer hele dagen, eller se nyheder på tv, og sidder med angst eller frygt.

- Den pædagogiske opgave er endnu større end den faglige. Børnene skal håndtere en krisesituation, ligesom vi andre skal, og der har de brug for rådgivning fra dem, der er tættes på dem. Det er vigtigere, end om de får lært brøker. De skal nok nå det.

Skolechef Jesper Kousholt er på linje med Lars Bang Jensen:

- Han lyder som en forsker med en yderst fornuftig tilgang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce