Annonce
Danmark

Smartphonen ødelægger din nat: - Få den ud af soveværelset

Natten kan blive ødelagt, hvis smartphonen er indenfor rækkevide. Foto: Peter Bucks, Unsplash
En ny undersøgelse af næsten 25.000 voksne danskeres smartphone-brug og søvnmønster viser, at mennesker, der ser på telefonen i løbet af nattetimerne, har langt højere risiko for at få en forstyrret og dårlig søvn. På sigt kan det gå ud over helbredet. Forsker opfordrer til at flytte telefonen ud af soveværelset.

Digital: Din søvn er vigtig.

Ikke alene er den afgørende for, hvor produktiv, velfungerende og glad du er om dagen. På længere sigt kan god søvn også være med til at forebygge stress, diabetes, overvægt, forhøjet blodtryk og en lang række andre sygdomme og lidelser.

I sidste ende øger længere tids dårlig søvn din risiko for at dø før tid.

Annonce

Søvnen hjernevasker dig

Mennesker kan ikke leve uden søvn. Det skyldes, at både hjernen og kroppen restituerer og genopbygges, når vi sover.

Hjernen er aktiv under søvnen, men ikke på samme måde, som når den er vågen: Forbindelserne mellem hjernecellerne bliver omstruktureret, så de bliver mere effektive til når vi vågner.

Derudover stiger væskeflowet gennem hjernen. Det betyder, at hjernen bliver ’vasket’, så affaldsstoffer ikke ophobes i den.

Men søvnen er udfordret. Ikke mindst af de smartphones, som ni ud af ti voksne danskere i dag går rundt med.

Nye tal fra Københavns Universitet viser, at danskere, der bruger lang tid med deres smartphone, ofte sover kortere og mere forstyrret.

Særligt slemt er det, hvis man bruger telefonen om natten. Det fortæller en af forskerne bag undersøgelsen, Thea Otte Andersen.

- Vi kan se at voksne mennesker, der bruger deres smartphone hver nat, eller næsten hver nat, har 32 procent større risiko for at sove for lidt.

Hønen og ægget

Forskerne kan ud fra undersøgelsen ikke sige, hvorvidt det natlige smartphone-forbrug ødelægger søvnen, eller om søvnløshed øger risikoen for, at man tjekker ind på smartphonen.

- Det er hønen og ægget. For man kan også sagtens forestille sig, at man netop finder telefonen frem, hvis man ikke kan sove, siger hun.


Det er hønen og ægget. For man kan også sagtens forestille sig, at man netop finder telefonen frem, hvis man ikke kan sove.

Thea Otte Andersen, forsker, Københavns Universitet


Men selv i det tilfælde er nattetelefonen en dårlig idé. For når man tjekker ind på telefonen, kommer man endnu længere væk fra at falde i søvn.

Lyset kan forvirre hjernens produktion af søvnhormon, og går man på sociale medier eller spiller Candy Crush, kan man sætte gang i dopaminproduktionen. Som så igen kan mindske chancerne for hurtigt at finde ro.

Så at det virker forstyrrende af finde smartphonen frem om natten er måske ikke så overraskende.

Men forskerne fandt også, at voksne med et højt forbrug af smartphones om dagen, ofte sov dårligere.

- Voksne, der er meget afhængige af deres telefon, har dermed en øget risiko for dårlig søvn, med de følger, det kan få for helbredet, siger Thea Otte Andersen.

Annonce

Få telefonen ud af soveværelset

Hun får opbakning af psykolog Morten Fenger, der både har forsket og skrevet bøger om netop det problematiske i at bruge timevis hver dag på smartphonen.

- Vi får mindre og mindre søvn i Vesten, og hjernen bliver dårligere og dårligere fungerende, fordi den får ringere søvnkvalitet, siger han og fortsætter.

-Så vi får ikke hvilet hjernen ordentligt. Det gælder ikke kun om natten. Hver gang vi har et ledigt øjeblik, går vi på nettet og på de sociale medier. På den måde er vores hjerne hele tiden beskæftiget, og får aldrig lejlighed til at restituere.

Tre veje til mindre skærmtid

  1. Sluk for farverne, så telefonen bliver kedelig for øjet. (iPhone: Indstillinger - Tilgængelighed - Skærm og tekststørrelse - Farvefiltre).
  2. Sluk notifikationerne. Brummen og pling-lyde får dig til at tjekke telefonen. (iPhone: Indstillinger -> Notifikationer).
  3. Smid den ud af soveværelset. Telefonen ødelægger søvnen, så køb et vækkeur.

Men hvad skal vi så gøre ved det? Morten Fenger anbefaler, at vi hver især bliver langt mere opmærksomme på at lægge telefonen væk, og ikke altid tjekke ind, hvis muligheden byder sig. Og Thea Otte Andersen byder ind med et godt sted at starte.

- Få din smartphone ud af soveværelset. Den skal helst ud på gangen, når du sover, så du passer godt på din søvn, slår hun fast.

Hør mere om skærm-brug og misbrug i podcasten Adapter, hvor værterne i denne uge får gode råd til at mindske deres tid med snuden begravet i smartphonen. Find udsendelsen på avisendanmark.dk/podcastenadapter

Annonce
Annonce
Randers FC

To år mere i lyseblåt: Rutineret forsvarsspiller underskriver ny aftale med Randers FC

Annonce