Annonce
Østjylland

Spil om overkørsler på Grenaabanen er i gang

Ved én af de usikrede overkørsler, var der stor interresse, primært fra landmænd, til, hvordan Banedanmark påtænker at lukke og sikre overkørsler i fremtiden. Foto: Tommy Loberg Jøns

Især landmænd i Norddjurs kan blive hårdt ramt, når Banedanmark i løbet af 2018 lukker eller sikrer overkørsler på Grenaabanen. Derfor holder Banedanmark borgermøder omkring overkørslerne gennem resten af januar og februar.

NORDDJURS: Mens resterne af sneen tøer op i grøftekanterne kigger især landmænd i disse dage nærmere på de kortudsnit, som en større skare af folk fra Banedanmark og Vejdirektoratet har taget med til Norddjurs Kommune.

Nærmere bestemt langs en række udvalgte usikrede overkørsler på den gamle Grenaabane forklarer og fortæller Banedanmark nærmere omkring planerne med at sikre eller lukke overkørsler, der skal nedbringe antallet af overkørsler fra cirka 38 styks til cirka 6-8 styks, der skal opgraderes med automatisk sikringsudstyr, der giver lokoførerne på den nye letbane besked, hvis der opstår problemer i overkørslerne.

Men nedlæggelsen af de usikrede overkørslerne er ikke bare en uproblematisk øvelse. For især landmænd i området kan det i fremtiden komme til at betyde en længere omkørsel, når den overkørsel, som de i dag benytter, bliver lukket ned og de ikke længere kan tage den korteste rute til deres marker.

- Jo flere overkørsler der bliver lukket, jo dyrere bliver det at drive landbrug i området. For det kommer til at tage meget længere tid at komme frem og tilbage til markerne, hvis vi ikke længere kan komme den direkte vej til vores jord, lyder det fra Jesper Lykke Andersen, der driver landbrug flere steder i kommunen og på begge sider af jernbanen.

Også skoleforældre, der bor på den sydlige side af jernbanen, til privatskolen Skolen.com i Homå skal ud på en omvej, da overkørslen ved Homåvej formentlig bliver lukket, og man i stedet skal benytte overkørslen ved Revnvej i fremtiden. Det vil betyde en omkørsel på cirka fem kilometer hver vej.

Præcis hvilke overkørsler, der skal lukkes ligger ikke fast endnu, men Banedanmark arbejder med en plan, der i udgangspunkt opgradere cirka 6-8 af overkørslerne langs hele banen.

- Vi har haft en fysisk besigtigelse af områderne, men det er borgerne i området, der bedst kender til, hvordan vejene bliver brugt især af landmændene. Derfor holder vi borgermøderne rundt omkring, siger Christian Kampmann, projektleder hos Banedanmark.

Og der er ikke mulighed for at opgradere alle de usikrede overkørsler, da det koster mellem 2,5 og 3 millioner kroner at sikre én overkørsel. Den gamle Grenaabane er i øvrigt én af de sidste steder i landet, at man laver dette arbejde, der har stået på siden 2009.

Men når man lukker én overkørsel, så flytter man trafikken et andet sted hen, og her er landmændene ikke sikre på, at de mindre byer vil være i stand til at klare opgaven.

- Der er mange af de veje, som vi benytter i dag, der ikke er i god stand. Og der er mange af de veje, som vi så skal benytet i fremtiden, der heller ikke er i god stand. Vejene vil få en øget belastning, og der er nogle af de mindre byer, hvor det kan blive problematisk at komme igennem med landbrugsmaskiner, siger Phillip Schmidt fra Schmidts Jordbær.

Den opgave vil komme til at hænge på Norddjurs Kommune, når Banedanmark er færdig med deres arbejde.

- Og så langt er vi ikke endnu. Vi regner med at have en færdig plan i april, og efter sommerferien vil der være en besigtigelse sammen med en den jyske ekspropriationskommission. Først herefter vil den endelige plan være klar. Så der er masser af mulighed for at give sit besyv med ved at sende kommentarer til Banedanmark, siger Christian Kampmann.

Banedanmark har indtil udgangen af 2018 til at sikre overkørslerne, hvilket betyder, at den nye letbane ikke kan køre med fuld hastighed før 2019.

Jo flere overkørsler der bliver lukket, jo dyrere bliver det at drive landbrug i området. For det kommer til at tage meget længere tid at komme frem og tilbage til markerne, hvis vi ikke længere kan komme den direkte vej til vores jord.Jesper Lykke Andersen

Annonce
Randers For abonnenter

Nogle glæder sig, andre er bekymrede eller frustrerede: Borgere samler underskrifter mod Ringboulevardens forlængelse

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Kunne ikke fordrage den slags musik som barn: Nu scorer han endnu en pris

Sport For abonnenter

Hornbæk ånder DB og Helsted i nakken efter sent sejrsmål: - Det er skæbnens ironi, at de afgør det

Randers

Cyklistformand: Dejligt med ny cykelrampe, men hvorfor skal anlægget endnu engang tage mest hensyn til bilisterne?

Randers For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Randers Kommune: Tre lejligheder er blevet solgt

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Randers

Nyt kropas byder på særlig overraskelse og lille gimmick: Hvidsten Kro er kommet i fint selskab

Randers FC For abonnenter

Det er fedt med flere på stadion, men dukker de også op i modgang, og når der ikke er fodbold til en flad 20'er?

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Randers FC

Fan undrer sig over sikkerheden hos Randers FC, som har oplevet historisk bøderegn: - Vi gør, hvad vi kan

Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Annonce