Annonce
Østjylland

Sport24 går online i Europa næste år: Corona har vist potentialet for digitalisering

- Vi har ingen planer om at overtage hele markedet, for det er jo kæmpestort. Men vi vil gerne tage en lille bid af det, siger Lars Elsborg om Sport24’s planer for at bevæge sig ind på det europæiske marked for onlinesalg af sportstøj og -udstyr. Foto: Sport24
Corona-krisen har for alvor vist Sport24-kæden potentialet for e-handel. Næste år sætter firmaet derfor turbo på den digitale udvikling, der blandt andet skal være med til at rykke Sport24-konceptet ud over landets grænser.
Annonce

Funder: Det har ikke været et let år for detailhandlen.

Det erkender den 59-årig direktør i Sport24, Lars Elsborg, blankt. Men selvom det har kostet en indsats af de større at holde forretningen driblende i en corona-tid, hvor nedlukninger og maskepåbud på skift har sendt kunderne hjem foran computeren fremfor ud i landets butikker og storcentre, har Sport24 ikke lagt de langsigtede strategier i skuffen af den grund.

- Det er mit indtryk, at mange erhvervsfolk har været tilbageholdende med at lægge planer for fremtiden her under corona. Måske fordi de mener, at der er for meget, der er usikkert. Men jeg mener, at vi netop er nødt til at have langsigtede mål for at kunne drive vores virksomhed fremad, siger Lars Elsborg, der i øjeblikket forventer, at virksomheden når i mål med den samme omsætning på lige knap to milliarder kroner, som firmaet fik hjem i 2019.

På bordet foran ham ligger derfor et udkast til Sport24’s langsigtede strategi. Først på huskelisten står ”digital first”.

Annonce

Nyt tankesæt

Sport24 er med sine otte år en forholdsvis ny sportskæde i Danmark. Men selvom kæden ikke har mange år på bagen sammenlignet mod nogle af konkurrenterne, har kæden særligt indenfor de seneste fire år vokset med en hast, der har givet den en placering som en af Danmarks største sportskæder.

Her har onlinesalget, der helt fra start har været en integreret del af forretningen i firmaet, også haft en rolle at spille. Og det særligt efter kæden i 2017 vedtog en decideret digital strategi, som i løbet af få år har sat ekstra fart på væksten.

- I løbet af de første år lå omsætningen online hos Sport24 på omkring det dobbelte af det, som kædens største butik omsatte for. Men i dag er omsætningen syv gange så stor, fortæller Lars Elsborg.


Kunderne i dag går jo online, før de tager ned for at besøge en af vores fysiske butikker. Og det betyder, at det er nødvendigt for os at finde det sammenspil mellem vores webshops og butikkerne, der gør, at vi kan møde kunderne dér, hvor de er.

Lars Elsborg, direktør i Sport24


En succes, som direktøren forklarer med, at der gennem den nedskrevne strategi også blev afsat konkrete midler til indsatsen, blandt andet i form af et mere flydende markedsføringsbudget, og med, at strategien overfor de ansatte understregede nødvendigheden af at prioritere digitaliseringen.

- Sport24 består jo langt hen ad vejen af sportshandlere, der har været vant til at drive fysiske sportsbutikker. Så det at tænke digitalt først og indrette vores butikker derefter, har været nyt for mange, siger Lars Elsborg.

Men samtidig også en nødvendighed i en tid, hvor de fleste kunder befinder sig online.

- Kunderne i dag går jo rigtigt ofte online, før de tager ned for at besøge en af vores fysiske butikker. Og det betyder, at det er nødvendigt for os at finde det sammenspil mellem vores webshops og butikkerne, der gør, at vi kan møde kunderne, dér hvor de er, siger Lars Elsborg.

- Kunderne skal jo have mulighed for at handle på lige netop de platforme, som de har lyst. Og vores forretning handler jo dybest set om, at vi skal følge kunderne, tilføjer han.

Annonce

En kraftpræstation

Lars Elsborg er derfor heller ikke i tvivl om, at det for Sport24 giver god mening at sætte endnu flere kræfter ind på at styrke Sport24’s e-handel – ikke bare i Danmark, men også i resten af Europa.

- Vi har i organisationen længe set et potentiale i udlandet. Det har bare hele tiden været et spørgsmålet om at finde ud af, hvad der gør os unikke i den kontekst. For vi sælger jo det samme sportsudstyr herhjemme, som de også sælger i Tyskland og Spanien, siger Lars Elsborg og tilføjer:

- Så det, vi kigger ind i lige nu, er at skabe os et særligt nordisk udtryk, der kan adskille os fra de andre på markedet.

For at kunne levere varen, kræver det dog et nyt logistisk set-up for firmaet, der i dag har lagerfaciliteter på seks adresser. Og netop det er kæden, sammen med nabovirksomheden Sports Group Denmark, som også er firmaets største leverandør af varer, derfor i gang med at etablere på en nærliggende mark på grunden bag Sports Group Denmark.

Et kommende topmoderne fuldautomatiseret logistikcenter, som virksomhederne forventer den første etape på i alt 20.000 kvadratmeter ud af 65.000 kvadratmeter færdigbygget i tredje kvartal af 2021. Og samtidig et både stort og dyrt projekt, som Sport24 ville have været nødt til at lægge i graven, hvis altså ikke den negative salgsspiral i starten af marts var stoppet.

- Det har krævet en kraftpræstation af vores indkøbere og sælgere at komme igennem året så flot, som vi har gjort, Lars Elsborg, der ikke lægger skjul på, at han er taknemmelig over indsatsen, der har betydet, at Sport24’s vækstbetingelser er blevet væsentligt forbedrede.

Blandt andet fordi det kommende logistikcenter foruden at spare kæden transporttid og håndtering af varer, også kan betyde en besparelse i forhold til de mandskabstimer, der bliver lagt i spidsbelastningsperioder, som eksempelvis Black Friday, som normalt kræver ekstra ansatte til at håndtere efterspørgslen.

- Normalt firedobler vi antallet af ansatte den dag, men med et fuldautomatiseret lager kan vi måske nøjes med en fordobling af de ansatte, forklarer Lars Elsborg.

Annonce

Uundgåelig udvikling

Det store sats på digitalisering betyder dog ikke, at Sport24 fjerner fokus fra deres fysiske butikker. For selvom corona-krisen har været hård at komme igennem for særligt Sport24’s centerbutikker, der foruden tvangslukning også har oplevet en stor nedgang i antallet af kunder, ser Lars Elsborg i andre dele af forretningen et gryende potentiale, der for enkelte butikkers vedkommende er blevet understreget yderligere af corona.

- Der er ingen tvivl om, at der er alt for mange sportsbutikker i Danmark. Men vi ser stadig et stort potentiale i at bygge videre på vores outlet-butikker, hvor vi kan konkurrere på pris, siger Lars Elsborg.

- Så det er ikke utænkeligt, at vi en dag rykker vores outlet-koncept til udlandet. Men i første omgang tænker vi digital first, tilføjer han.

Derudover oplever Lars Elsborg også, at særligt de bynære franchisebutikker har klaret sig bedre end forventet gennem perioden, der både har budt på modgang, men også medgang i form af et øget behov for træningsudstyr i befolkningen, da fitnesscentrene lukkede ned.

- Det vi oplever lige nu, og som vi har set gennem hele perioden med corona, er, at butikkerne i de mindre lokalsamfund hurtigere har fået momentum tilbage igen, end de butikker, som vi har i storcentre, fortæller Lars Elsborg.

- Og det er måske ikke så mærkeligt. For når jeg ser på mit eget reaktionsmønster, så har jeg jo heller ikke været i storcentre de seneste seks måneder, men har i stedet handlet online eller lokalt. Og det er den udvikling, vi oplever, at corona trækker mere og mere i retningen af.

Om Sport24

  • Sport24 blev dannet i 2012 efter en række ejere af Intersport-butikker forlod Intersport-kæden.
  • Siden 2016 har firmaet blandt andet opkøbt og integreret sig med Sportigan, Stadium og yderligere 21 Intersport-butikker, hvilket har gjort Sport24 til en af Danmarks største sportskæder.
  • I dag tæller kæden 66 egne butikker, 37 franchisebutikker og omkring 80 andre samarbejdsbutikker.
  • I spidsen for Sport24 står hovedaktionær og koncernchef Henrik Bruun samt direktør Lars Elsborg.
  • Den samlede årlige omsætning for Sport24-kæden ligger på omkring 1,8 milliarder kroner inklusive moms.
  • Sport24 beskæftiger i dag over 1000 medarbejdere på landsplan. Cirka halvdelen er fuldtidsansatte.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Kunstig sø er blevet kampplads for lystfiskere og lokale beboere - minister på vej med afgørelse

Annonce