Annonce
Randers

Stena Line satser stort på Grenaa-Halmstad: Vil indsætte ekstra færge på ruten

Hvis alt går som forventet, vil det inden for de næste seks måneder blive klart hvilken færge, der skal gøre Stena Nautica selskab på Grenaa-Halmstadruten, i takt med at passagertallet stiger. Arkivfoto: Jens Thaysen
Når Stena Lines færgerute Grenaa-Varberg i det nye år afløses af Grenaa-Halmstad, er det forventningen, at passagerantallet vil stige så meget, at en ekstra færge på overfarten bliver nødvendig.

Grenaa: Færgeselskab Stena Line vil gøre vandvejen over Kattegat til den dansk-svenske transportbranches foretrukne rute mellem Jylland og Småland.

Sådan lyder meldingen fra det svenske færgeselskab, som i begyndelsen af 2020 skifter den nuværende Grenaa-Varberg rute ud med Grenaa-Halmstad. En ændring, der medfører en langt bedre mulighed for kobling til motorvej E4, som er den trafikale hovedåre, der går til Jönköping i Småland, hvor der ifølge Stena Lines rutedirektør i Danmark, Tony Michaelsen, ligger mange tusind vældig fremgangsrige import og eksportintensive erhverv.

- I Stenaline fokuserer vi både på fragt og passagerer. Men af de to er fragten helt klart vores brød og smør. Ved at åbne endnu en flydende motorvej over Kattegat tilgodeser vi den kraftigt øgede godstrafik gennem Danmark. Vi ser ruten, som et stærkt alternativ til Storebæltsbroen, og den åbner helt nye muligheder for vognmænd og fragtenheder, der blandt andet kan udnytte køre-hviletiden mere effektivt, siger Tony Michaelsen, der desuden kalder ruten for et vigtigt skridt på rejsen mod øget turisme og visionen om en samlet Kattegatregion.

- En stærk infrastruktur mellem Danmark og Sverige er forudsætningen for vækst inden for både turisme og erhverv. Vi forventer at øge tilgængeligheden til Østjylland for turister markant ved at fokusere på at binde rejseoplevelsen sammen og gøre det smidigt at rejse fra Sverige til Aarhus med eller uden egen bil, siger han.

Annonce

En kæmpeinvestering

Stena Line forventer, at man med investeringen i Grenaa-Halmstad komme til at fordoble antallet af passagerer i forhold til den nuværende rute.

Det betyder i runde tal, at man vil gå fra 150.000 til 300.000 passagerer, fra 38.000 til 90.000 lastbiler og fra 40.000 til 80.000 personbiler.

- Det er klart, at sådan en fremgang ikke kommer til at ske fra dag ét. Men målsætningen er, at vi skal opnå de passagertal inden for de første fem år efter rutens opstart, siger Tony Michaelsen og fortsætter:

- Det er flere hundrede millioner, som vi investerer i den her rute. Men vi gør det, fordi vi mener, at der her tegner sig en udvikling, som vi kan kapitalisere på.

Tony Michaelsen vil dog ikke komme nærmere ind på det eksakte beløb, som investeringen løber op i.

Endnu en færge på vej

Når den nye rute bliver taget i brug 1. eller 2. januar 2020 vil der kun sejle én færge på den – nemlig Stena Nautica. Men Tony Michaelsen slår fast, at det er Stena Lines klare målsætning at indsætte endnu en færge på ruten i det øjeblik, at efterspørgslen bliver tilstrækkelig stor. Når det sker, vil der komme til at være fire daglige overfarter fra hver side af Kattegat mod de nuværende to.

- Vi ved endnu ikke, hvilken færge der bliver nummer to på ruten. Stena Line er jo et ganske stort rederi, og derfor råder vi over ganske mange færger, som vil kunne bruges. Men om vi indsætter en af vores eksisterende færger, eller vi skaffer noget nyt materiel er ikke besluttet endnu. Det finder vi ud af inden for det næste halve år, siger Tony Michaelsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce