Annonce
Østjylland

Stena Line vil opruste forbindelsen mellem Grenaa og Sverige

Det skal være endnu mere attraktivt for både danskere og svenskere at benytte Stena Line fra Grenaa - som turist - men så sandelig også for erhvervslivet. Derfor skal der investeres i ruten til Sverige. Arkivfoto: Søren Andersen

Det har aldrig været en del af vores planer, at ruten til Grenaa skulle nedlægges. Vi vil derimod investere i ruten til gavn for turismen og erhvervslivet, lyder det fra Stena Line.

GRENAA: Der ligger et stort potentiale i at investere i trafikken mellem Danmark og Sverige. Det er holdningen hos rederivirksomheden Stena Line, der blandt andet driver færgefarten mellem Grenaa-Varberg og Frederikshavn-Göteborg.

Derfor har de også planer om at opruste på forbindelsen til blandt andet Grenaa, så snart man har fået en afklaring på, hvor en kommende svensk anløbshavn skal være. Det fortæller Tony Michaelsen, der er chef for Stena Lines ruter til Danmark.

- Det er endnu ikke besluttet, at Halmstad kommer til at overtage fra Varberg. Men vi har nogle gode snakke med havnen og byen om fremtiden. Men vi kan se et stort potentiale i at investere i ruterne mellem Sverige og Danmark, hvor der ikke er den samme trafik rent turismemæssigt, som mellem Danmark og Norge. Det vil vi gerne være med til at øge, siger Tony Michaelsen, som nævner, at der fra Norge er cirka 1,2 millioner overnatninger i Danmark om året, mens tallet kun er cirka 450.000 fra Sverige.

- Sverige er dobbelt så stort som Norge, så der burde også kunne komme dobbelt så mange fra Sverige til Danmark - altså 2,4 millioner. Det vil vi gerne arbejde for i vores 5-års strategi.

For nyligt kom det frem, at ruten mellem Grenaa og Varberg synger på sidste vers, da dele af havnen i Varberg skal omdannes til boligområde, og Stena Line kan fra 2019 ikke længere benytte havnen til ruten.

Men flytningen længere sydpå - eventuelt til Halmstad - vil samtidig åbne nogle helt nye muligheder for især det østjyske erhvervsliv, der i følge Tony Michaelsen vil komme i kontakt med et endnu større opland.

- Det vil give nogle meget bedre løsninger rent logistikmæssigt for virksomheder, hvis vi f. eks kan flytte ruten til Halmstad, for så kommer vi tættere på broforbindelserne, og det er et vigtigt skridt rent logistikmæssigt. Så det vil åbne et meget større opland for virksomhederne, siger Tony Michaelsen.

Oprustningen på ruten mellem Grenaa og Sverige skal blandt andet ske ved at indsætte en ekstra færge til gavn for især erhvervslivet.

- Ved at indsætte en færge mere på ruten, så kan vi både have en morgen- og aftenafgang fra Grenaa og Sverige, og på den måde gøre det endnu mere attraktivt for virksomhederne, men også passagererne, at benytte os.

Udover en ekstra færge, så skal de nuværende færger moderniseres og der skal laves en øget marketingsindsats på området.

Derfor havde Stena Line for nyligt også inviteret erhvervsliv, turismeaktører og politikere i Østjylland til et seminar for at fortælle nærmere om deres planer samt opfordre især turismeaktørerne til at sætte øget fokus på Sverige.

- Det er ikke noget, som bare bliver lavet på én dag, og det er en meget stor investering for os. Hvis vi flytter til Halmstad i 2018, så vil der nok være en 3-årig periode, hvor jeg tror på, at tingene vil kunne blive til virkelighed. Men det kræver blandt andet også, at havnen i Halmstad vil være gearet til den øget trafik - og det er den ikke i dag, forklarer Tony Michaelsen.

Stena Line transporterer hvert år cirka 170.000 passagerer, 45.000 biler og 45.000 lastbiler mellem Grenaa og Varberg og 1,2 millioner passagerer, 230.000 biler og 145.000 lastbiler mellem Frederikshavn og Göteborg.

Annonce

Ved at indsætte en færge mere på ruten, så kan vi både have en morgen- og aftenafgang fra Grenaa og Sverige, og på den måde gøre det endnu mere attraktivt for virksomhederne, men også passagererne, at benytte os.

Tony Michaelsen, chef for Stena Lines ruter til Danmark
Tony Michaelsen (tv.), chef for Stena Lines ruter til Danmark, havde til turismeseminaret i Aarhus blandt andet selskab af politiker Britt Bager og Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Møde med politiet var ikke bare et møde: Kommunaldirektør afhørt med sigtets rettigheder

Annonce