Annonce
Biler

Store amerikanske motorshows mærker koldere vinde

Mercedes trækker sig nu fra det prestigefyldte New York Motorshow og forstærker en udvikling hen mod en afslutning for de store biludstillinger. Foto: Mercedes
Luksusmærker som Mercedes følger BMW og dropper det prestigefyldte New York International Auto Show, der er presset ligesom de andre store shows i USA og Europa.

De store ikoniske amerikanske motorshows bliver mere og mere udhulede. Senest har Mercedes meldt ud, at det tyske luksusmærke følger BMW og dropper det legendariske New York International Auto Show, der foregår i april.

Det er bemærkelsesværdigt, for showet med en million besøgende er et af verdens største udstillingsvinduer for eksklusive biler med mange potentielle købere og et kæmpe marked lige uden for døren.

Meldingen fra Mercedes til Automotive Week lyder på, at mærket kan bruge sine marketingpenge bedre, for eksempel ved mindre og mere målrettede arrangementer i stedet for de hundedyre shows. Både digitalt og ved at møde kunderne andre steder.

I forvejen har de tre tyske premiummærker og en lang række andre droppet det ikoniske Detroit Motorshow, mens Chicago Motorshow også er ramt, det sidste af de store amerikanske shows, Los Angeles Motorshow, er under overvejelse hos Mercedes.

I USA har en teknologi-udstilling som Consumer Electronic Show i Las Vegas (CES), der foregår i januar, overtaget for eksempel infotainment, men det er en meget nørdet udstilling, som ikke rammer den bredere køberskare.

Som en konsekvens af krisen flytter Detroit i 2020 sit show fra januar til juni i håb om at kunne tiltrække flere udstillere og gæster og for ikke at konkurrere mod CES i Las Vegas.

Annonce

Store motorshows

USA: Detroit, New York, Los Angeles og Chicago.

Kina: Shanghai.

Japan: Tokyo.

Europa: Frankfurt, Geneve og Paris.

Blodfattige

Udviklingen fortsætter den tendens, som har taget fart i Europa, hvor selv en kronjuvel som det store motorshow i Frankfurt vakler. Det skete, efter at mærker som Toyota, Renault, Peugeot, Nissan, Fiat og Ferrari udeblev ved årets show i september, så det var en noget blodfattig omgang at besøge udstillingen, som stadig er hjemmebane for de tyske mærker, men hvor besøgstallet faldt med en tredjedel.

Bilproducenterne holder dog også lav profil efter sparerunder og dieselskandale. Arrangørerne overvejer nu at flytte showet til Berlin i en ny form ved næste arrangement om to år.

Baggrunden er dog klar. Bilkøberne orienterer sig i langt højere grad end før på nettet, før de skriver under på slutsedlen til en ny bil. Men samtidig har bilen for mange ikke den ikoniske status, der tidligere var forbundet med de fire hjul. Det er bare en brugsgenstand.

En stor del af unge under 30 år i Europa går slet ikke efter at eje en bil, men vil hellere leje efter behov, og så gider man slet ikke gå på biludstilling.

- Biludstillinger er en god måde at nå kunder på, men ikke længere den eneste måde. Bilproducenter kan være langt mere strategiske i deres valg end bare at fylde plads op i en messehal, fordi det altid har været sådan, siger Stephanie Brinley, der er chefanalytiker hos bureauet IHS Market til Automotive News.

Går nye veje

Premium-mærkerne går nogle gange nye veje. På det store nordamerikanske marked har BMW således succes med et “Ultimate Driving Experience”, hvor 16 byer er besøgt. Her har interesserede kunnet køre de nyeste modeller og tale direkte med fabrikkens produkt-specialister.

Mercedes har haft midlertidige pop-op-forretninger i shoppingcentre, hvor der er fokuseret mere på brandet end at smække bildøre. Her har været 250.000 besøgende og 3000 direkte handler, lyder det fra Mercedes.

Audi og Lexus holder dog foreløbig fast i New York.

Det er en udvikling, som vi har set herhjemme for flere år siden, hvor store udstillinger som Biler i Bella og Biler for alle i Herning for længst er lukket på grund af manglende interesse fra bilimportører og producenter, samt faldende besøgstal.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce