Annonce
Randers

Sundhed. Hvad fejler en rask gåtur?

Når du opsætter mål for, hvor meget du vil motionere, er det vigtigt at være realistisk. Og raske gåture kan være en rigtig god start, så det ikke bliver uoverkommeligt. Arkivfoto: Søren Gylling
Skal du nå i mål med dine ønsker om at leve sundere, motionere mere eller ryge mindre, skal du opstille meget konkrete mål, skriver fysioterapeut Lotte Krebs i sin sundhedsklumme - og så skal du være god ved dig selv.
Annonce

Randers: Så er det nye år festet, sunget og drukket ind, hvilket selvfølgelig betyder ønsket om godt nytår til alle, men også at højsæsonen for nytårsforsætter er begyndt. Vi er helt sikkert mange, der har et ønske om, at 2020 må blive et godt og lykkeligt år for os, meeen vi vil jo også gerne lige leve lidt sundere, løbe noget mere, tabe os og slippe af med den dårlige samvittighed, der har fulgt os gennem hele julemåneden. Så tiden er måske inde til at investere i os selv, selvom det næsten er forbudt at sige i disse Svend Brinkmann-tider, men også investere i et forpligtende fællesskab.

Langt de fleste af os bliver grebet af iver og mangel på tålmodighed, når vi sætter os i hovedet, at vi vil gennemføre vores sunde nytårsforsætter. Vi sætter straks et mål op om at tabe 10 kg, løbe fem km tre gange om ugen eller komme afsted i motionscenteret i hvert fald tre gange hver uge. Alle intentionerne fejler på ingen måde noget, men al forskning viser, at vi ikke lykkes med dem, hvis ikke vi griber det rigtigt an. Det handler nemlig om ikke at sætte barren for højt og i stedet fokusere på vejen mod målet og ikke målet i sig selv.

Al forskning viser, at vi mennesker har svært ved at skabe selv mindre ændringer i vores hverdag. Derfor er det vigtig at skrue ned for ambitionsniveauet og simpelthen starte i det små. Det skaber bedre forudsætninger for at få succes, og små sejre er forudsætningen for at ændre vaner, skabe motivation og opnå varige resultater. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters gang om dagen, så tag en gåtur hver dag, som du gerne må dele op i 3 x 10 minutter, men supplér med to-tre gange om ugen at gå en rask gåtur 20 minutter. Prøv lige engang at smage på ordene "en rask gåtur", det ligger jo implicit, at vi holder lægen fra døren ved at snøre traveskoene og komme afsted.

Al forskning viser, at vi mennesker har svært ved at skabe selv mindre ændringer i vores hverdag. Derfor er det vigtig at skrue ned for ambitionsniveauet og simpelthen starte i det små. Det skaber bedre forudsætninger for at få succes, og små sejre er forudsætningen for at ændre vaner, skabe motivation og opnå varige resultater.

Annonce

Forpligtende fællesskab

Det behøver som nævnt på ingen måder at være løb, du kaster dig over fra start, men har du mod på det, så meld dig under fanerne hos en af løbeklubberne i byen. Her er der nemlig fællesskab og ikke mindst forpligtende fællesskab. Der er nemlig langt større chance for succes, hvis vi er flere om at ændre tingene sammen. I løbegrupperne er der begynderhold, som alle bygger dig op over en tre måneders periode til at kunne løbe fem km. Der er ingen, der forventer, at du kan det fra start af. Det forpligtende fællesskab kan også være en løbe- eller gåmakker, man mødes fast med. Lav en aftale med konen, kollegaen, vennen eller børnene om at mødes tre gange om ugen for at gå. Vær sammen om at forandre, det er den rigtige vej frem.

Vi er jo kun mennesker, så overspringshandlinger og undskyldninger er vi nærmest verdensmestre i. Derfor er det vigtigt fra starten at have et ægte oprigtigt ønske om at ville ændre noget. Vi skal meget præcist fortælle os selv, hvad det er, vi vil ændre. Det nytter ikke med "jeg vil i bedre form", "jeg vil arbejde mindre", eller "jeg vil spise sundere". Vær i stedet konkret med, hvad du vil gøre. "Jeg vil gå 20 minutter hver dag, eller jeg vil kun spise kage én gang om ugen". Hvis din oprindelige plan har svært ved at lykkes, så skal du vide, hvad du skal gøre i stedet for, og her får du brug for en plan B. "Hvis jeg får lyst til kage, så spiser jeg en gulerod" kunne være et eksempel på en plan B. "Hvis jeg får lyst til at springe gåturen over, så skal jeg tage mine løbesko på" kunne være en anden måde at gøre det på.

Husk noget af det vigtigste er belønning, det er helt afgørende for vores motivation. De af os, der i forsøgene på at ændre den sunde livsstil er meget mere fokuseret på, hvad der kan opstå af barrierer, faldgruber og udfordringer undervejs, har større chance for succes, fordi vi har en realistisk plan. Delmål undervejs bliver derfor vigtige, fordi vi mennesker har brug for belønning, så vi hele tiden oplever, vi lykkes med det, vi gerne vil. "Jeg er gået fra gåture en gang imellem til lange gåture tre gange om ugen, så derfor fortjener jeg at købe den kjole, jeg længe har ønsket mig".

Annonce

Når du falder i

En klog mand har engang sagt, at det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt du falder i undervejs, det er et spørgsmål om, hvad du gør, når det sker. Forskellen mellem succes og fiasko afhænger af, hvad du gør, når det går galt. Det er netop her, det bliver allersværest, for er man faldet i, så kan man jo lige så godt lade være. Vær forberedt på, at du vil falde i undervejs og hav en plan klar. "Øv, jeg røg en cigaret i festligt lag, nu smider jeg resten af cigaretterne ud, går en lang tur og køber gulerødder, så jeg næste gang, jeg får lyst til en cigaret, kan tage en af dem".

For at lave gode vaner skal det være nemt at gå til. Vil du spise mindre, så brug mindre tallerkener, så bliver dine portioner mindre. Vil du løbe eller gå, når du kommer hjem fra arbejde, så sørg for, at løbetøjet ligger klar. Vil du drikke mere vand på arbejde, så sørg for at have en kande stående på dit skrivebord. Du vil opnå langt større succes med at overholde vanen, når det er let at udføre den. Men husk det allervigtigste: Vær god ved dig selv. Du bryder dine forsætter og falder tilbage i det gamle mønster, når du er træt, dehydreret og spiser forkert eller for lidt. Vær derfor god ved dig selv. Spis, sov og drik rigeligt. Ros dig selv undervejs, og beløn dig selv, når du opnår dine delmål. Godt nytår og rigtig god fornøjelse på din raske gåtur.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers HK For abonnenter

Kragballe efter overlegent pokalavancement: - Det ligger lunt i svinget at få den her sejr

Annonce