Annoncørbetalt indhold

Svækkede øjne er blevet en folkesygdom: Her er de hyppigste øjensygdomme

Denne annonce indeholder sponsoreret indhold

Verdens rivende teknologiske udvikling bringer meget godt med sig. Vi har mulighed for at klare langt det meste foran en computerskærm, og det gør os både mere effektive og fleksible. Men det er ikke kun godt for os mennesker, at vi har fået teknologien med ind i vores hverdag. For i takt med mere skærmflimmer og ultraviolet og blåviolet lys er der også en øget risiko for, at vi udvikler forskellige øjensygdomme igennem livet.

En øjensygdom som øjenkatar kommer selvfølgelig ikke udelukkende på baggrund af for meget tid foran skærmen. Alligevel ser vi en stigende tendens til, at danskerne rammes af forskellige øjensygdomme, der resulterer i blandt andet tørre, røde og irriterede øjne.

Annonce

At skelne mellem virus og dårlige vaner

Det er selvfølgelig ikke alle øjensygdomme, du bliver mere eksponeret for, fordi du opholder dig foran en skærm i mange timer hver eneste dag. Oplever du derfor tørre, røde eller sviende øjne, er det ikke ensbetydende med, at der er tale om det samme hver eneste gang.

For kigger vi nærmere på øjenkatar, er der her tale om en øjensygdom, der har mange af de symptomer, som vi forbinder med at have tørre øjne i hverdagen. Øjenkatar er inflammation i bindehinden, der er en gennemsigtig membran over vores øje. Øjenkatar skyldes ofte en virus- eller bakterieinfektion. Bakteriel infektion resulterer ofte i en øget skorpedannelse i løbet af natten.

Symptomerne ved øjenkatar og de udfordringer, der opstår af det lys, vi udsættes for, når vi sidder foran computeren, kan godt være vanskelige at skelne fra hinanden. I alle tilfælde er der tale om sviende øjne, der ofte vil være røde og ømme. Heldigvis er øjenkatar nemt at behandle, men dog særdeles smitsomt, hvis det ikke bliver behandlet i tide.

Annonce

De klassiske skærm-øjne

Når vi vender blikket mod det, vi betegner som en folkesygdom, er der tale om et klassisk fænomen, vi kalder skærm-øjne. I dag er skærm-øjne blevet hverdagskost for mange, og det kommer på baggrund af de mange timer foran skærmen. For meget skærmbrug vil typisk give trætte og tørre øjne, der samtidig påvirker øjnenes funktion.

Årsagen er den belastning, som øjnene bliver udsat for, idet øjnene konstant skal fokusere på noget, der er tæt på. Dermed spænder vi op i vores ydre øjenmuskler. Det betyder imidlertid ikke kun tørre og trætte øjne – mange oplever også skærm-øjne i form af daglige problemer med både hovedpine og koncentrationsbesvær. Det udfordrer ikke kun arbejdsdagen, men også timerne bagefter.

Annonce

Sådan undgår du skærm-øjne

Der er heldigvis gode råd for, hvordan du passer bedst muligt på synet, når din arbejdsdag foregår foran en skærm. Du bør altid sørge for at indlægge regelmæssige pauser, der giver øjnene ro og en pause fra skærmen. Derudover er din smartphone også et skadeligt element, så hold brugen af mobilen på et minimum for at skåne øjnene mest muligt.

Også øjenøvelser kan være en stor hjælp. Hold noget op foran øjnene så tæt på som muligt, så du netop kun lige kan fokusere på det. Bevæg det herefter langt væk og tæt på igen. Og så er det altid en fordel, at du får undersøgt dine øjne grundigt. Der kan i mange tilfælde være brug for deciderede skærmbriller, der kan aflaste dine øjne, når du sidder foran skærmen.

Denne annonce indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.