Annonce
Kultur

Tag på kunstcykeltur i landets fem største byer

Marc Mosers skulptur "Sea Pink" fra 2011. Foto: Mikkel Kaul Kristensen
Kunsthal Charlottenborg har sammen med kunstmuseer og kunsthaller i de største danske byer kurateret fem cykelture til hver 10 kunstværker i Odense, Esbjerg, Aarhus, Aalborg og København. Der er ekstrem god samtidskunst i det fri, og det vil museet hjælpe folk med at opdage, siger Michael Thouber, direktør for Kunsthal Charlottenborg.
Annonce

Fire mystiske figurer sidder i al deres majestætiske vælde nord for Esbjerg Havn. “Mennesket ved havet” hedder skulpturgruppen af Svend Wiig Hansen.

I Aarhus er det beskueren selv, der kigger ud på havet gennem værket “Sea Pink” af Marc Moser, som er et eksempel på popkunst, hvor et par kæmpe solbriller får en tvetydig betydning.

Ved vandet på Fyn står endnu en samtidsskulptur: Ingvar Cronhammars “Camp Fire”, der har været så grueligt meget igennem, inden den fandt sin plads på Stige Ø nord for eventyrbyen Odense.

De tre store værker har det til fælles, at de kan opleves på en af de kunstcykelture, som Kunsthal Charlottenborg har kurateret i samarbejde med kunstmuseer og kunsthaller i Esbjerg, Odense og Aarhus. Der er også en kunstcykelrute i København og en på vej i Aalborg.

- Vi tror på, at samtidskunsten har en værdi for alle. Og vi føler en public service-agtig forpligtelse til at få kunsten ud til folk, der hvor de er. Under corona-nedlukningen besluttede vi os for at udnytte, at der er ekstrem god samtidskunst rundtom i de danske byer. Så vi gik sammen med dygtige kolleger over hele landet om at kuratere en cykelrute med 10 værker i hver by, siger direktør for kunsthallen Michael Thouber.

Kunstcykelruterne, som man kan følge ved hjælp af en app eller et kort, tager de kunstinteresserede forbi samtidsværker. Der er ingen rytterstatuer på ruten, men streetart, popkunst, lysinstallationer, skulpturer og land-art, der langsomt forsvinder eller viskes ud af vind og regn.

- Det er værker af stor kunstnerisk kvalitet. De er skabt til måske at være der altid. Når vi laver udstillinger indenfor på museer og kunsthaller, bliver værkerne vist en kortere periode. Men kunsten i byerne skal stå der i årtier eller måske århundreder. Det er værker, der har en staying power. De kommer til at indgå i vores hverdag, som gratis gaver, der gør byerne interessante at bevæge sig i. Når man opstiller værker i det offentlige rum, er håbet, at de vil ramme mange mennesker og gøre steder særlige. Byer består af bygninger, men også af rummene imellem bygningerne. Der kan parker, skulpturer og anden kunst gøre byrummet et godt sted at være. Kunsten er med til at udgøre det samlede indtryk af byen, og nu gør vi en indsats for at man genopdager eller oplever det, siger han.

Nogle værker vil byboerne have set hundredvis af gange på vej til arbejde, når de skal købe ind eller hente børn. Men de har en kunstnerisk kvalitet, der gør, at man sagtens kan stoppe, åbne øjnene og kigge endnu en gang. Derfor er kunsthallens kuraterede cykelruter suppleret af korte tekster, der kan åbne værkerne for beskueren. Der kan dreje blikket eller tankerne et nyt sted hen.

- Helt ærligt, så har vi lavet dette arbejde, fordi vi ved, at værkerne, der eksistere derude bliver overset til daglig. Nu får vi fortalt historien om, hvorfor de kunne være interessante at kigge på. Så en af intentionerne er, at det bliver en øjenåbner. Både for værker, folk har passeret mange gange, og for værker, som man måske aldrig har lagt mærke til, siger Michael Thouber.

- Men har et værk først gjort indtryk og fået én til at standse i bil eller på cyklen for at tænke over, hvad det er for noget, så bliver det i én altid. Oplevelserne i byrummet kan komme helt uventet. Og det er en generøs gestus, at kunst af høj kvalitet er gratis til rådighed for os alle sammen. Vores håb er også, at den offentlige kunst kan være med til at gøre folk, der ellers ikke kommer på museer, fortrolige med kunsten. At det er en anden vej ind i kunstens verden, siger han.

Du kan downloade kortene over kunstruterne på https://kunsthalcharlottenborg.dk/ eller bruge kunsthallens applikation til smartphone, hvis du vil opleve kunstruterne.

Tre værker, du ikke må gå glip af

Michael Thouber, direktør for Kunsthal Charlottenborg, fremhæver her et værk fra hver af ruterne i Esbjerg, Odense og Aarhus.

“Lyshøjen” i Esbjerg

Kunstneren Eva Koch har lavet en interaktiv skulptur med lys ikke langt fra motorvejen, der fører bilerne ind til Esbjerg.

- Det er Danmarks største skulptur, og den skal man se. Man kan nærmest opleve den fra motorvejen, hvis man ikke har mere tid, siger Michael Thouber.

Værket er skabt i samarbejde med landsskabsarkitetk Steen Høyer og består af en lille klode, som er ved at synke ned i jorden. I overfladen findes 19 lamper, som kaster lys op på nattehimlen. Hvor klart lyset er, bestemmes af mængden af biler, der kører forbi.

Værket har siden 1997 kunnet opleves på Landemærket, 6715 Esbjerg.

“Camp Fire” i Odense

I Odense står Ingvar Cronhammars “Camp Fire”, der ud over at være et monumentalt værk faktisk har en historie, der viser, hvor nemt man overser kunstperlerne, der findes i byerne.

- Da der skulle bygges nyt, der hvor Cronhammers skulptur stod, havde man glemt, hvad det var. Så den blev skåret i stykker og fjernet som skrot. Heldigvis blev det opdaget, og skulpturen blev sidste år genopført og har fået en ny placering ved vandet i Odense, siger Michael Thouber.

Skulpturen er bygget af stål, hvor seks blanke søjler forbinder en sort bund og et ditto loft. Den minder om en maskine, men titlen, der betyder lejrbål, udstråler omvendt noget naturligt og idylisk. Det modsætningsfyldte værk kan opleves på Stige Ø, Østre Kanalvej, 5000 Odense C.

Tove Storchs installation i Aarhus

Den skulpturelle installation, der pryder pladsen foran Jyllands-Posten i Aarhus, er et helt nyt værk af kunstneren Tove Storch. Det består af 550 keramiske fliser, der ligger vandrette over spinkle metalben.

- De mange fliser ligesom svæver hen over pladsen. Det er utroligt æstetisk, og jeg har ikke før set et værk, der fylder en plads ud helt på den måde. Det skiller sig ud som kunstværk, siger Michael Thouber.

Eva Kochs "Lyshøjen" (1997) ved Esbjerg set fra Kjersing Ringvej. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv, Torben Meyer
Tove Storch, "Uden titel", 2020. Foto: Ólöf Svala Magnúsdóttir
Cronhammars "Camp Fire" fra 1993 på sin nye plads på Stige Ø. Foto: Anita Klitgaard Jensen
Skulpturgruppen "Mennesket ved Havet" (1995) af Svend Wiig Hansen, der ses ved stranden i Sædding. Skulpturgruppen bliver også kaldt for De Hvide Mænd. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv, Torben Meyer
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Leif holder sig aktiv med givende gøremål efter arbejdslivet: 70 år, frisk og frivillig

Danmark For abonnenter

For to år siden kørte Jesper sin kone på plejehjem: - Jeg følte mig som det mest utro væsen over for Hanne

Danmark For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Annonce