Annoncørbetalt indhold

Tandlæge: Jeg vil hellere hjælpe de levende, end slå dem ihjel

40-årige Maria Boddum-Olesen er rigtig god til at arbejde med patienter, der lider af tandlægeskræk. Derudover har hun en særlig interesse i kosmetiske behandlinger og paradentose kirurgi. Foto: Nanna Lørup Buch

Maria Boddum-Olesen har drømt om at blive dyrlæge, siden hun var helt lille. Men da hun fandt ud af, at mange dyrlæger ender med at stå og tjekke grise på slagterierne, var det ikke noget for hende alligevel. Nu har hun i stedet kastet kærligheden over tandpleje, og elsker især at arbejde med patienter, der lider af tandlægeskræk.

40-årige Maria Boddum-Olesen har altid haft meget empati. Selv tror hun, det stammer tilbage fra da hun var hestepige fra omkring 5-6 års alderen til hun var 21, hvor hendes studietid begyndte. Som hestepige lærte hun at tage ansvar for andre - selv når hun egentligt gerne ville til gymnasiefest, men blev nødt til at melde fra, fordi hun havde en hest, der skulle passes og plejes.

- Jeg havde min egen hest opstaldet tæt på, hvor jeg boede. Det lærte mig at tage ansvar for andre. Man svigtede jo ikke, selvom man så også blev nødt til at give afkald på andre ting, specielt på gymnasiet, siger Maria Boddum-Olesen, der er født og opvokset i Hadsten syd for Randers, men har boet i Randers siden 2006 sammen med sin mand, som hun også har to børn med.

Derfor faldt det også naturligt, at Maria Boddum-Olesen fra hun var helt lille havde en drøm om at blive dyrlæge, så hun kunne hjælpe dyr. Men en skolepraktik i folkeskolen ændrede hendes drøm.

- Jeg drømte om at blive dyrlæge, da jeg var lille, men da jeg fandt ud af, at mange af dem ender med at stå og tjekke døde svin på slagterigerne, var det ikke noget for mig. Jeg ville hellere hjælpe de levende, end slå dem ihjel. Jeg havde et meget romantisk billede af dyrlæger, og da jeg fandt ud af, at det ikke var sådan, var det ikke for mig, siger hun.

Kreativ og målrettet

Dyrlæge-drømmen krakkelerede, og i stedet faldt Maria Boddum-Olesen over en anden passion, hvor hun kunne hjælpe patienter.

- Jeg har altid været meget kreativ. Som barn elskede jeg at forme ler og male. Jeg har altid lavet kreative ting. Jeg elskede sløjd, selvom det var meget "upiget" dengang. Håndværket tiltrak mig til tandlæge-vejen. Det at skulle side og forme ting som tandlæge, var jeg fascineret af - også det at skulle tale med patienterne, var tiltalende, siger hun.

Maria Boddum-Olesen har gået målrettet efter at blive tandlæge siden folkeskolen, og i 2004 blev hun uddannet fra Aarhus. I 2007 blev hun ansat hos Tandlægecentret i Randers, og i 2012 blev hun medejer af klinikken.

God til patienter med tandlægeskræk

Maria Boddum-Olesen har en særlig interesse i kosmetiske behandlinger og paradentose kirurgi, og så er hun rigtig god til at behandle patienter med tandlægeangst.

- Jeg har meget empati og vil gerne passe på andre og gøre det godt for dem, siger hun.

Denne egenskab gør, at mange angstpatienter føler sig trygge i Maria Boddum-Olesens tandlægestol.

- Jeg er meget rolig. Jeg har mange angstpatienter, og dem kan jeg rigtig godt lide at arbejde med. Jeg er god til at give plads til at tilgodese de behov, patienterne har, siger hun og tilføjer:

- Mine patienter får at vide, at når de er hos mig, så går jeg ikke over deres grænser. Når de siger stop, så stopper jeg - der er ikke noget med "jeg skal lige lave det her færdig", jeg stopper med det samme. Jeg respekterer deres grænser, og går ikke over dem - på den måde, får jeg trygge patienter, siger hun.

Maria Boddum-Olesen er sikker på, at hun trods sine tidligere dyrlægedrømme er havnet i den helt rigtige branche.

- Det er en kæmpe tilfredsstillelse at se patienter, der glade hopper op i stolen, når man kan huske tilbage til, hvordan de sad og græd i stolen af angst, da de begyndte hos mig, siger hun.

Frivilligt arbejde

Generelt er Maria Boddum-Olesen en person, der holder af at gøre andre glade. Derfor tog hun og tre andre piger i 2004 med Tandsundhed uden Grænser (TUG) til Peru, for at tilbyde hjælp til børn og voksne.

- Vi rejste med rygsækkene fyldt med gear, tænger, bedøvelse og masser af profylaktiske tiltag, plancher og tandbørster. Vi rejste en måned rundt til små landsbyer og arbejdede fra solen gik op til den gik ned. Vi fik indrettet skoler, hvor patienterne lå på et skolebord og vi sad på ryglænet af en lille stol eller stod op. Vi måtte have pandelamper på og vi lavede stort set kun tandudtrækninger. Folk stod i kø for at komme til - om dagen var det skolebørn og om eftermiddagen var det voksne som kunne få gratis tandhjælp. Vi underviste i klasserne og holdt tandbørste-kursus for hele skoler ad gangen, fortæller hun og tilføjer:

- Man blev hærdet af den tur og fik sat en del småproblemer, som man tumler med i Danmark i relief. Vi mødte børn som aldrig havde set en tandbørste før, og med en stigende tilgængelighed af sukker, er det ikke en god kombination.

Når man står i et land, hvor man virkelig kan mærke, at der er brug for ens hjælp, kan det godt give et tomrum, når man tager hjem igen, forklarer Maria Boddum-Olesen.

- Jeg følte virkelig, at vi hjalp nogle mennesker, men på den anden side var det jo kun en dråbe i havet og hvad så, når vi ikke var der mere efter den måned? Heldigvis satte det gang i opfølgende arbejde og TUG sender stadig tandlæger og tandplejere afsted til Peru nu 1-2 gange om året, siger hun.

Maria Boddum-Olesen drømmer om at tage afsted med TUG igen, når hendes børn er blevet store.

Denne artikel er sponsoreret af Tandlægecentret i Randers, der ønsker at sætte fokus på tandpleje.

Tandlægecentret i Randers

Nye patienter i Tandlægecentret i Randers er mere end velkomne. Tandlægecentret klarer alt det praktiske for dig i forhold til indhentning af tidligere journal og røntgenbilleder, i det omfang det er nødvendigt.Men opbygning af den tillid, som er vigtig for begge parter, kommer ikke af sig selv.

Tandlægecentret i Randers vil gøre alt, hvad de kan for at opbygge denne tillid. Er du bange eller nervøs for at komme til tandlæge, kan du trygt henvende dig til Tandlægecentret, der har stor erfaring med patienter med tandlægeskræk.

Tidligere var tandlægen en autoritet, hvor der ikke var plads til spørgsmål eller forklaring undervejs. Sådan er det ikke hos Tandlægecentret i Randers. Det er meget vigtigt for klinikken, at du er glad for at få plejet dine tænder - både i forhold til den behandling du får udført, men også at du oplever en god og personlig service.

Maria Boddum-Olesen er medejer af Tandlægecentret i Randers. Tandlægecentret er et stort team med 10 tandlæger, 5 tandplejere og 15 klinikassistenter og administrative medarbejdere. Foto: Nanna Lørup Buch
Steffen Jørgensen (til venstre), Maria Boddum-Olesen (i midten) og Søren Zedlitz Mikkelsen (til højre) er indehaverne af Tandlægecentret i Randers. De vil skabe fremtidens tandklinik, og udføre tandbehandlinger på højeste niveau. Foto: Nanna Lørup Buch

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.