Annonce
Randers

Thortrans hjælper også de svage

Fra computeren kan Lars Kristensen holde øje med sine lastbiler rundt omkring i Europa. Foto: Annelene Petersen

At være en transportvirksomhed handler for det randrusianske firma, Thortrans, også om at hjælpe de svage i samfundet og gøre en forskel både lokalt og internationalt.

Annonce

Møbeltransportfirmaet Thortrans har 43 år på bagen. Det var Thorbjørn Kristensen, der dengang slog dørene op til, hvad der skulle vise sig at blive en lokal erhvervssucces. Da han i halvfemserne blev ramt af sygdom, tog hans sønner Henrik og Lars over. I dag er det stadig dem, der står for driften af transportfirmaet.

Henrik Kristensen (tv) og Lars Kristensen (th) foran hovedbygningen på Frederiksdalvej.?Foto: Annelene Petersen.

Virksomheden er spredt ud over fem adresser i Randers, hvoraf tre er lagre, et er værksted og så er der hovedafdelingen på Frederiksdalvej.

Lars Kristensen forklarer, hvordan træet presses sammen til briketter. Foto: Annelene Petersen

Når man i 2015 ser et firma med 150 medarbejdere og fremgang på mange parametre, er der et spørgsmål, der melder sig.

Lastbilerne holder klar til at blive læsset på Frederiksdalvej. Foto: Annelene Petersen

Mærkede de slet ikke krisen for snart ti år siden?

»Jo det gjorde vi. Tonnagen faldt drastisk. Vi blev faktisk ramt før mange andre brancher, fordi en familie nemmere kan undvære en sofa, end de kan undvære pålæg til brødet. Så det var en rigtig hård tid,« fortæller Lars Kristensen, der fortæller, at de inden krisen havde otte konkurrenter. I dag er der kun to tilbage.

Under krisen valgte folkene bag Thortrans at gå en anden vej end mange andre. Der var ikke tid til at sidde og se virksomheden skrumpe ind. I stedet opkøbte Thortrans flere kolleger under krisen. Opkøb er i det hele taget noget, der har fyldt en del hos Thortrans.

»Vi er blevet større ved at købe andre virksomheder. For eksempel overtog vi i 2012 Conway, som havde ekspertise i Norge, Sverige og Finland, hvilket betyder, at vi nu også dækker disse lande,« lyder det fra Lars Kristensen.

De mange opkøb har gjort Thortrans til et af de førende firmaer i branchen i dette land og 1. december bliver de igen en smule større.

»Til december overtager vi Hvejsel Møbeltransport, som både har kontor i Aarhus og København. Vi har længe gerne villet have en afdeling i hovedstaden og det er bare noget af det, vi får med det nye opkøb,« siger Lars Kristensen.

Der er ingen tvivl om, hvad målet er for en ambitiøs og succesfuld transportvirksomhed som Thortrans. Det gælder om at være præcis med leveringerne og sørge for, at varerne kommer helskindet frem. Det er uanset, om varen skal til Thisted eller gennem Vestlandet i Norge, hvor færger og broer stiller store krav til planlægningen.

Men det gælder ikke kun om at komme fra A til B. Det handler ikke bare om de perfekte leverancer, Det handler også meget om måden at gøre det på, og hvordan man som stor lokal virksomhed kan være en aktiv medspiller i Randers. Her skiller Thortrans sig for alvor ud.

Går man en tur med Lars Kristensen ned gennem de endeløse rækker af reoler og papkasser på lageret, er det med et smil på læben. Kontakten til hver en medarbejder lyser nemlig ud af chefen. Alle medarbejdere får en hilsen, og han kan fornavnene på dem. Ikke nok med det, så standser han og snakker med flere. Det føles som at gå en runde hos en stor familie.

Nede i et hjørne af lageret står en ganske særlig samling medarbejdere og reparerer paller. Der er ingen tvivl om, at netop denne del af firmaet betyder noget helt specielt for Lars Kristensen.

»Efter sommerferien begyndte vi at reparere og lave paller. De, der arbejder her, er socialt udsatte, som har haft en lang vej til arbejdsmarkedet, men dem giver vi en chance. Her får de en mentor at arbejde sammen med, og vi har rigtig gode erfaringer med dette arbejde,« siger han.

Ikke bare har palleafdelingen gode økonomiske udsigter, men den resulterer faktisk i fastansættelser. Og det er ikke fordi, Thortrans kun tager de personer, der har lettest ved at komme tilbage i job. Faktisk har de en gående lige nu, som ikke har været på arbejdsmarkedet i 36 år, fordi han har afsonet en længere fængselsdom.

Den sociale side har altid fyldt meget for Thortrans, og de har fastansat 29 medarbejdere, som er begyndt i praktikanter i virksomheden. Men i begyndelsen af efteråret stod Thortrans pludselig midt i et mediekaos, fordi de havde haft Lolita Solsikke Christensen i en såkaldt sengepraktik, hvor de skulle vurdere hendes arbejdsevne.

»Hun havde en seng stående i et rum, så hun kunne hvile, når hun fik brug for det. Vi gjorde det ikke for at være onde mod nogen, vi gjorde det faktisk af et godt hjerte, så det kom lidt bag på mig, at vi fik så meget kritik i den sag,« lyder det fra Lars Kristensen.

Det har dog ikke slået firmaet ud af kurs. Her ønsker man stadig at styrke den sociale side af det at drive en stor virksomhed.

»Vi vil godt lave det som en socialøkonomisk afdeling, men det kan vi ikke uden at få et nyt cvr-nummer. Som det er i dag, kan et eksisterende firma ikke få status socialøkonomisk. Det synes jeg er lidt ærgeligt,« fortæller han.

I samme ende som palleproduktionen viser Lars Kristensen stolt den sidste nye ide frem. For det er ikke nok for en transportvirksomhed at sende varer trygt afsted og skabe sociale arbejdspladser i Kronjylland. Det handler selvfølgelig også om at være bevidst om det miljø, de store lastbiler trækker på.

Derfor står der kassevis af træbriketter til optænding i brændeovne i den ene del af lagerbygningerne på Eriksvej.

»Dem laver vi af spildtræ, som der er meget af i vores branche. Ideen er, at briketterne skal være i en papirpose, som forbrugeren kan sætte ind i sin brændeovn og på den måde være sikker på at tænde rigtigt op. Briketterne har en brændtid på seks timer,« fortæller Lars Kristensen, som af egen lomme har investeret i maskinerne, der fremstiller briketterne.

Har man ikke en brændeovn, og ønsker man alligevel at få fingre i nogle produkter fra Thortrans, så kan man glæde sig over, at ikke al træ går til fremstilling af briketter.

»Vi er også i gang med at lave træflis, som kan bruges i haverne rundt omkring,« fortæller den driftige direktør.

Det er ikke kun træ, der ikke skal spildes. Ved indgangen til den store lagerhal i hovedbygningen på Frederiksdalvej, hænger et skema, hvor hver eneste chauffør står listet op på en hitliste, der får tankerne til at svæve hen mod resultattavlen i Top Gear.

Her er det ikke omgangs- eller leveringstider, chaufførene måles på. Her handler det om brændstofforbrug. På tavlen kan man hele tiden følge med i, hvem der kører færrest kilometer per liter diesel, og det er der faktisk blevet en konkurrence ud af mellem chaufførerne.

»De går rigtig meget op i det, og det er da også sjovt at følge med i, men det virker også ud over al forventning. Siden vi begyndte at fokusere på brændstofforbruget, har vi hævet kilometer pr liter med hele 12 procent. Det betyder rigtig meget, når man kører så mange kilometer, som vi gør,« fortæller Lars Kristensen, inden han afbrydes af en medarbejder på en palleløfter, der lige skal fortælle chefen en vittighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Aktivist snød sig ind til corona-pressemøde: - Journalisterne er bare mikrofonholdere - de stiller jo ingen kritiske spørgsmål

CORONAVIRUS

Live: Corona-virus gik nærmest amok på Aarhus-bar - antallet af smittede er nu oppe på 25  

Randers FC For abonnenter

Landsholdsaktuel og varmt navn i transfermøllen: - Det er vist ikke i mine hænder lige nu

Annonce