Annonce
Debat

Tillidsmand: Der er intet fortegnet i sagen om otte syge medarbejdere på Sky-Light

Debat: Man er ret frustreret, når man gang på gang skal læse, at vi nærmest selv er skyld i, at vi er blevet syge af PMDA. Vi kan ikke se, hvad der skulle være fortegnet i denne sag.

Det er nu to måneder siden, at sagen første gang blev omtalt i medierne, og fra medarbejdernes side har vi end ikke haft mulighed for at fremlægge for ledelsen, hvad der kunne have været anderledes. Ledelsen har endnu ikke villet tage en snak med os om opfattelse og fakta.

Der er aftalt et møde i uge 35 mellem ledelse og medarbejdere, som gerne skulle afklare, hvad der er op og ned i denne sag. Det havde måske været mere passende, at direktøren havde afventet at udtale sig, indtil han havde hørt indspark og fakta fra begge parter. Realiteterne er, at vi står med otte syge medarbejdere, der alle bevisligt er blevet syge af PMDA, og det havde vi forhåbentligt ikke gjort, hvis alt havde været, som det skulle være.

Annonce
Eigil Linding Pedersen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når asfalt fortæller historie

Tre klatter asfalt, den ene noget større end de to andre, fortæller lokal Randers-historie. Hver for sig beretter de om en tid, der aldrig kommer igen. De givne mængder asfalt er dels for nogen tid siden brugt på Aarhusvej, dels for ganske nylig på Grenaavej og i Toldbodgade. Alle tre steder har der i tidligere tid kørt tog - og ingen af stederne kommer det nogensinde til at ske igen. På Aarhusvej betyder asfalten hen over jernbaneskinnerne, at sporet fra Randers Banegård mod den tidligere Strømmen Station nu er blindt. Persontrafikken blev indstillet i maj 1971, men en - formentlig kostbar - shuntbane blev anlagt, så de tilbageværende godstog, primært til og fra Pindstrup, i stedet for at køre over Den Blå Bro førtes over Gudenå ad samme spor som den jyske længdebanes. Den sidste rest af trafik var som bekendt veterantog fra Randers til Allingåbro, men af sikkerhedsmæssige årsager måtte den opgives. I dag er der alene skinnecykler tilbage. Og pengene til shuntbanen er spildt. Næppe mange husker at have set godstog passere Grenaavej. Så overkørslen her har været ubenyttet i årtier. Mere lystigt gik det jo for sig i Toldbodgade. Det hed sig i mange år, at på det spor kørte samtlige DSBs tog - nemlig de nye, der blev bygget på Scandia, og de gamle, der skulle til reparation samme sted. Nu er trafikken forlængst indstillet, og asfalteringen har sat en stopper for den ganske originale idé, som en frivillig ved sporbyen luftede her i avisen forleden, nemlig indsættelse af skinnebusser mellem havneområdet og den kommende togrestaurant i sporbyen. De nævnte klatter asfalt betegner hver for sig den endegyldige afsked med en trafikal epoke, hvor biler har afløst tog. Det gælder både for personer og gods. Den tid er forbi, da enhver havn med respekt for sig selv var besporet, som det hedder i jernbanesproget. I dag ligger sporene nærmest bogstaveligt talt i vejen på Randers Havn. De formodes fjernet, når området skal renoveres - med nye klatter asfalt.

Annonce