Annonce
Biler

To engelske plug-in-hybrider

Den nye Range Rover Evoque plug-in hybrid kan klare op til 66 km på en opladning. Foto: Jaguar Land Rover
Range Rover Evoque og Landrover Discovery Sport fås nu som plug-in-hybrider, der kan klare op til henholdsvis 66 og 62 kilometer på en opladning.

De noble engelske firehjulstrækkere Range Rover Evoque og Landrover Discovery Sport tager nu et skridt mod den elektriske verden. Med modelbetegnelsen P300e kan de to modeller nemlig snart fås som plug-in-hybrider.

Hjertet er for begge bilers vedkommende Jaguar Land Rovers nye trecylindrede Ingenium-benzinmotor på 1,5 liter. Motoren yder 200 hk og spiller sammen med en elmotor på bagakslen, der leverer 109 hk, så den samlede systemydelse er 309 hk, og hvor kræfterne fordeles med en ny ottetrins automatgearkasse.

Med fuld opladning af batteriet på 15 kWh fra elnettet, vil Evoque kunne klare 60-66 kilometer på ren strøm, alt efter udstyr, mens den større Discovery Sport kaperer 55-62 kilometer. Det placerer de to Range Rover-modeller i en stadig voksende klub af mærker og modeller, som higer efter at få CO-aftrykket ned.

Annonce

Lettere vægt

Jaguar Land Rover har arbejdet intenst med lavere vægt i de nye modeller. Den trecylindrede Ingenium-benzinmotor, som er skabt i aluminium, er 37 kg lettere end den firecylindrede 2,0-liters motor med samme ydelse, og som vi finder i den konventionelle version.

Den ligeledes nye ottetrins automatgearkasse er fem kg lettere end den tilsvarende på ni trin. Til gengæld er der mere vægt på batteripakke og elmotor i forhold til den konventionelle version.

Samme egenskaber i terræn

Teknikerne har optimeret udbyttet ved at lade driften af benzin- og elmotoren været bundet sammen med navigationsanlægget, så vejens forløb på den måde spiller ind på, hvor de to motorer er i gang.

Opladning kan klares med op til 32 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lades op fra 0 til 80 procent på en halv time. Det er stadigvæk ret usædvanligt med mulighed for hurtigladning, men det kan bilerne her altså klare.

Koncernen lover, at de firehjulstrukne bilerne har samme egenskaber i terræn, som man forventer af en Land Rover eller Range Rover. Og herfra peger man også på, at de store biler med accelerationer fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,4 sekunder for Evoque og 6,6 sekunder for Discovery Sport er hurtige.

Flere indstillinger

Rent praktisk kan føreren i den kendte stil for plug-in-hybrider vælge mellem flere tilstande. Det er hybrid-tilstanden, hvor bilen løbende lader de to motorer arbejde samme, EV-tilstand, som er ren eldrift, og Save-tilstand, som betyder, at man kan gemme strøm på batteriet, for eksempel til brug for kørsel i miljøzoner i en storby.

Her kan en række funktioner som strømniveau og timing af opladning styres med en app. Bilerne er opbygget med koncernens transverse-arkitektur, som betyder, at mild hybrid- og plug-in-hybrid-teknologi kan placeres under gulvet uden at påvirke pladsen i kabinen.

Plug-in-teknologien rulles ud over alle udstyrslinjerne, så de to modeller kan fås i S-, SE- og HSE-udgaver. Ydermere kan de også opgraderes til sportslige R-Dynamic-modeller.

De to nye opladningshybrider lander herhjemme i anden halvdel af året.

Danske priser kendes endnu ikke.

Evoque p300e, som modellen hedder kan lades op fra 0-80 pct. på en halv time med en hurtiglader på 32 kW. Foto: Jaguar Land Rover
Den større Land Rover Discovery Sport har en rækkevidde, som kan nå 62 km. De to modeller er næsten lige hurtige fra 0-100 km/t. Foto: Jaguar Land Rover
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Før grundspillets sidste opgør: Navne, noter og bud på Thomasbergs 11 udvalgte

Annonce