Tango-togene, som indsættes uden toiletter på 110 kilometer lang strækning, kan få de ønskede faciliteter senere.
En hel sommer har det taget for kommunalbestyrelsesmedlem og bestyrelsesmedlem i Midttrafik, Mads Nikolajsen fra SF, at få et svar fra Aarhus Letbane på en stribe spørgsmål, som han har stillet i kølvandet på det postyr det vakte, da det blev meldt ud, at der ikke er bestilt toiletter i de tog, der skal køre på den 110 kilometer lange strækning mellem Odder og Grenaa, når letbanen kommer i 2017.
Selv om letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj ikke kommer kritikken meget i møde, så er der trods alt skabt lidt mere klarhed hos Mads Nikolajsen, efter han har modtaget svarbrevet.
»Det viser sig, at det er muligt at indrette toilet i Tango-vognene efterfølgende. Selv om det ikke kommer, fra vognene ruller i 2017. Men også at DSBs tal om toiletbrugere på Grenaabanen er misvisende. De medtæller, når toilettet har været afspærret. De tæller ikke særskilt på de lange strækninger. Der er enkeltture Aarhus-Grenaa med flere toiletbrugere, end DSB oplyser på en hel dag. Det er en ommer,« siger Mads Nikolajsen.
Han roser Aarhus Letbane for at have oprettet et Råd for Tilgængelighed, men det er flovt, at kun ældreråd og handicapråd i Aarhus er med i det.
»Al respekt for disse råd. Men der er hensyn at tage og viden og erfaring også i Odder, Syddjurs og Norddjurs kommuner. Jeg håber, at Letbanerådets formand Bent Hansen og regionens medlemmer i Letbanebestyrelsen snart vågner op. De må udvirke, at dette gode råd bliver bredt sammensat,« siger Mads Nikolajsen.
Han oplyser, at Midttrafik er det trafikselskab i Danmark, som skal levere de mest mangfoldige og forskellige trafiktilbud i landet.
»Vi er optaget af at få en dialog med alle typer brugere i meget forskellige geografiske områder. Derfor synes jeg godt, jeg kan tillade mig at opfordre Letbaneselskabet til at tænke udover Aarhus. Letbanen bliver en kæmpe gevinst, og den skal gerne høstes fuldt ud også uden for Aarhus. Jeg vil derfor tage fornyet kontakt til Letbaneselskabet og foreslå, at de udvider deres Råd for Tilgængelighed,« siger Mads Nikolajsen.