Annonce
Navne

Tognostalgi: En særlig mærkedag for IC3-toget fra Randers

Benny Knudsen lader IC3-sættet selv fortælle. Privatfoto
Daværende kvalitetsingeniør Benny Knudsen lader toget selv fortælle. Ny bog om IC4-skandalen er kommet.

Den 23. oktober er en særlig mærkedag for IC3-togene, produceret i Randers på, hvad de fleste nok stadig kalder Scandia. Den dag er det nemlig 30 år siden, fabriksnummer 51 forlod Randers for at køre mod Sverige for at blive indsat i Blekinge Länstrafik.

Med på turen var daværende kvalitetsingeniør Benny Knudsen, som i det følgende lader togsættet selv fortælle. Når en nyansat kvalitetsingeniør nævnes, er det samme Benny Knudsen, som også har beskrevet den konkrete hændelse i sin bog "IC3. Det sidste danske togdesign":

Den 23. oktober 1991 ruller jeg, fabriksnummer 51, ud på min jomfrutur gennem Danmark med Sverige som endeligt mål. En nyansat projektingeniør på projekt Y2 kører med. Jeg er spændt på min første rejse. Mine 50 søskende arbejder for DSB, men jeg skal til Blekinge Länstrafik.

Annonce

Først går turen til København. Her skal jeg overnatte og pakkes til den store pressetur mellem København og Helsingør næste dag. Jeg snegler mig ud fra Randers Station. Hvad er der galt? Efter en kort forvirring ringer en klokke hos ingeniøren. På de danske skinner kan jeg ikke bruge min svenske ATC, derfor har min hjerne en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.

Det er lokomotivføreren ikke tilfreds med, så ingeniøren må hæve den til 140 km/t. Han mente, han havde rettet det, men i farten blev grænsen sat til 1.4 km/t. Godt, det hurtigt kan rettes med tallet 14000.

Storebæltsfærgen

Nu skyder vi en god fart gennem det efterårsklædte danske landskab. Skifter førerrum i Aarhus. Videre ned gennem Østjylland og over Fyn. Med færgen over Storebælt. Endelig fremme i København, hvor jeg bliver gemt godt væk i et DSB-værksted ved Dybbølsbro.

Billedet her er fra Randers Banegård, før turen til Sverige indledtes. En ung kvalitetsingeniør Benny Knudsen ses sammen med daværende projektleder på Scandia Lene Rikke Christensen, senere Lene Rikke Bresson. Privatfoto

En tidlig efterårsmorgen dagen efter. Jeg kommer ud i lyset og kører til klargøring ved en perron på hovedbanegården. Der skal en del lækre sager med til dagens mange gæster.

En passagerdør står åben, og en lille cateringvogn har sin rampe stukket langt ind i vestibulen. Pludselig begynder jeg at rulle. Min lokomotivfører har aktiveret mig, men glemt at andre også arbejder i mig. Jeg når at rykke nogle meter væk og trække den lille cateringvogn med mig, inden nogen får bremset mig. Det gav mig en stor grim ridse i den ene af mine indstigningsdøre. Hvad nu? Snart kommer der prominente gæster. Jo, en opmaling med en stor blå tusch dæmper dens synlighed.

Annonce

Gæster fra Randers

Jeg er så klar til at modtage de mange prominente gæster. Topfolk fra Blekinge Länstrafik, fra SJ og DSB, repræsentanter fra pressen og fra den gamle togfabrik i Randers.

Jeg er det første IC3-sæt, der for alvor skal arbejde uden for Danmarks grænser. Det første togsæt, den gamle togfabrik eksporterer i mange år.

Ivrig snakken, knipselyde fra kameraer og servicerum - ja, selv førerrummet får gæsterne lov til at besøge, mens lokomotivføreren dirigerer mig ad Kystbanen til Helsingør. Myriader af samtaler fylder mit indre med glæde.

Efter en pause på Helsingør Station ruller jeg som rosinen i pølseenden ind på færgen til Hälsingborg, så jeg må nødvendigvis være den første, der kører fra borde. Det skulle give visse udfordringer, for ingeniøren er for hurtig til at koble den svenske ATC ind, mens vi krydser Øresund.

Annonce

Svedende ingeniør

Vel ankommet til Hälsingborg. Jeg bliver vinket frem af en matros, men jeg flytter mig ikke. Min hjerne vil ikke tillade trækkraft. Ingeniøren sveder tran. Hvad er problemet?

Så kommer han i tanke om den svenske ATC. Hurtigt kobler han den ud igen, jeg kan trille fra borde og frem til den endelige indvielsesceremoni på Hälsingborg Station.

I løbet af vinteren 1991-92 blev vi hele syv søskende til at dække togtrafikken mellem Malmö og Karlskrona i Sydsverige. De følgende år kom flere til, og vi er hele 20 togsæt, da vi topper med Y2 - den svenske betegnelse for IC3. I dag er seks sæt stadig i drift.

Siden er fire af os blevet til DSB-sæt 93-96, én af os er blevet til reservedele hos DSB, hvor den ene vognkasse nu er en del af sæt 51.

Ni sæt er rejst til Israel via en større ombygning på den nu historiske togfabrik i Randers. Jeg er sæt 93.

Annonce

Kører stadig

Som bekendt er adskillige af togsættene fra Randers stadig i drift hos DSB.

Værre er det gået med IC4-togene fra Italien, som for manges vedkommende står ubrugte hen blandt andet i Aarhus.

En nyudkommet bog, skrevet af pensioneret læge René Flamsholt Christensen, beskæftiger sig med de italienske tog. Bogens titel er "IC4 - et studie i en skandale", og undervejs gennemgår forfatteren, hvad han selv betegner som "én af danmarkshistoriens mest bekostelige fiaskoer".

Der stilles i bogen en række spørgsmål, der angiveligt ikke tidligere er blevet besvaret, og René Flamsholt Christensen gør gældende, at der i hele forløbet ikke blot blev begået fejl og vist inkompetence, der var også tale om både pression og skjulte dagsordener.

Om Benny Knudsen dette, at han den 1. august 2020 gik på pension fra DSB, senest med base i Aarhus, og sysler lidt med at udgive endnu en bog. Den nævnte om IC3 kom i 2016.

Lidt praktisk dette: SJ står for Statens Järnväger, og ATC er et system, der populært udtrykt automatisk bremser et tog, hvis det ikke standses af lokomotivføreren efter at have passeret et givet signal.

Annonce
Randers For abonnenter

Få det fulde overblik: Sådan er knap 250 millioner lønkompensationskroner blevet fordelt mellem 556 virksomheder i Randers

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Randers For abonnenter

Først var der én, så to og nu falder de på stribe: Coronasmitten har fået has på mindst otte politikere i Randers

Randers FC For abonnenter

Venter der et salg eller 100 kampe mere for Vito i lyseblå? - Det er rent win-win, ligegyldigt hvad der sker

Norddjurs

Ø søger sygeplejerske: - Det er et fantastisk job, og vi kører ud til patienterne på en ATV

Randers

Villa stod i lys lue: - Bygningen er overtændt, og det brænder voldsomt derude

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

Chefredaktøren mener For abonnenter

Et julebad er ingen selvfølge: Fattig behandling af syge og svage i Randers

Sport

Skal det være i Spanien, at Mie Højlund får opfyldt en hed drøm?

Randers

Frank Nørgaard langer ud efter sin egen afdeling: Der er ingen undskyldning for dårlig snerydning

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Østjylland

Udbyhøj Kabelfærge bliver slæbt hjem fra Fyn i weekenden: Den er klar på Randers Fjord mandag eftermiddag

Randers For abonnenter

Yvonne kæmper for, at alle kan få et bad til jul - også de svageste: Men kun en enkelt politiker vil lytte

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Annonce