Annonce
Biler

Toyota har droppet klassisk hybridbil

Et noget specielt design og en stribe andre Toyota-biler med samme teknik har gjort livet svært for Prius. Foto: Toyota
Prius, der startede hele hybridbølgen for mere end 20 år siden, er blevet pillet af modelprogrammet.
Annonce

Prius betyder forud for sin tid på latin, og Toyota Prius blev i sandhed god latin for dem, som ville køre miljøvenligt med lavt brændstofforbrug og begrænset udledning af CO2.

Salget i Europa har dog været begrænset de seneste år, og det tager flere store europæiske lande nu konsekvensen af og piller den almindelige Prius af modelprogrammet. Det sker blandt andet i Tyskland, og uden at gøre større væsen af sig har Toyota Danmark herhjemme fjernet Prius fra det danske marked for et år siden.

Den klassiske hybrid, der ikke kan oplades til længere stræk i en stikkontakt, har længe haft det svært, da de mere avancerede plug-in-hybrider er oppe i tiden, og det danske afgiftssystem, som i høj grad favoriserer de opladelige hybrider, ikke har gjort det let at sælge Prius.

- Vi satser i stedet på Prius Plug-in Hybrid, siger Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota Danmark.

Samtidig har Toyota en stribe andre hybrider i modelprogrammet med samme klassiske hybridteknik som den almindelige Prius, men som givetvis tager sig mere attraktive ud, hvis man har bemærket det noget specielle design på en Prius.

Det var ellers verdens første hybridbil, da første generation kørte frem i Japan i 1997. Og den globale lancering i 2000 fik selv amerikanerne til at overgive sig: Ved flere Oscar-fester kom de toneangivende stjerner ikke i lange limousiner, men i miljøvenlige Priuser.

Toyota Prius er fortsat ganske populær i blandt andet USA, men også i flere europæiske markeder som blandt andet Østrig og Holland, beretter det tyske magasin Automobilwoche.

Annonce

Broget historie

I Europa og ikke mindst herhjemme har Prius haft det sværere. I første omgang kom den slet ikke til Danmark, da prisen ville blive alt for høj, så det var først anden generation, der blev vist i 2003, som blev importeret. Det var dog en stakket frist, for priserne var voldsomme, da afgiftssystemet dengang ikke belønnede Prius for dens fine brændstoføkonomi.

Toyota Prius fik dog ret hurtigt comeback, da den daværende regering satte sig for at ændre registreringsafgiften, så de købere af de mindst forslugne biler skulle betale mindre i afgift.

Danskerne har dog aldrig taget Prius til sig, men har til gengæld omfavnet hybridteknikken, som Toyota har lanceret i modeller som CH-R, Yaris, Auris, Rav4 og Corolla.

Herhjemme er der kun indregistreret 871 eksemplarer, hvilket gør den mindre udbredt end modeller som Land Cruiser og den hedengangne Starlet.

Annonce

Mest læste

Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Midttrafik retter ind: Nu kører bussen igen i Helstrup - men kun som midlertidig løsning

Randers FC For abonnenter

Transfervinduet lukker om 14 dage: Nej til Amankwaa, nyt om Kehinde og tro på en god coronahandel

Annonce