Annonce
Randers

Trafikordfører foreslår: Brug Mariager-penge på E45 ved Randers i stedet for

DF´s trafikordfører Kim Christiansen foreslår nu, at de penge, som bliver i overskud i forliget om infrastruktur - som DF, V, K og LA står bag - fordi en foreslået omfartsvej ved Mariagervej bliver billigere end først antaget, i stedet bruges på forbedringer ved E45 nær Randers. Arkivfoto
En omfartsvej ved Mariager bliver ikke så lang som først vedtaget i et politisk forlig om investeringer i infrastruktur. De cirka 275 millioner kroner, der bliver i overskud på dette projekt, bør i stedet bruges på forbedringer ved E45 i Randers, foreslår Kim Christiansen, der er trafikordfører for DF.

Randers: Regeringen og Dansk Folkeparti lavede for nylig en aftale om nye investeringer i infrastruktur for i alt 112,7 milliarder kroner, som skal gennemføres frem mod 2030, hvis der stadig er flertal for planerne efter folketingsvalget.

Aftalen indeholdt oprindeligt en otte kilometer lang omfartvej ved Mariager til 377 millioner kroner, som blandt andet Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, har ønsket at få med i aftalen. Men det vakte stor debat, at det skulle være så dyrt at lave en vej uden om Mariager, og derfor har forligskredsen besluttet sig for et mindre omfattende projekt her, der kun vil koste 80-100 millioner kroner.

De overskydende penge fra Mariager-projektet kan med fordel bruges ved Randers, mener Kim Christiansen. En udvidelse af motorvejen her ligger nemlig mange år ude i fremtiden ifølge aftalen om investeringer i infrastruktur.

- Jeg vil foreslå forligskredsen, at de cirka 275 millioner kroner, der bliver i overskud fra Mariager-projektet, bruges på forbedringer ved E45 i Randers-området, siger han til Randers Amtsavis.

Forlig om infrastruktur

Midt i marts præsenterede regeringen og DF en aftale om investeringer i den danske infrastruktur for 112,7 milliarder kroner frem mod 2030.

Planen indeholder blandt andet en ny forbindelse over Limfjorden, nye motorvejsstrækninger og elektricificering af jernbanenettet.

Finansieringen finder regeringen og Dansk Folkeparti blandt andet ved at udskyde tidspunktet for, hvornår Storebæltsbroen skal være betalt tilbage og gennem indtægter fra salg af parkeringshusene ved Københavns Lufthavn. Desuden hentes mange penge fra den såkaldte Togfond.

De mange elementer i aftalen gennemføres, hvis der også efter folketingsvalget er flertal for dem.

Bedre forhold ved Randers

Selv om der ikke kan blive tale om en udvidelse af motorvejen helt frem til og forbi Randers, så kan der laves mange tiltag, der forbedrer sikkerheden og trafikafviklingen, mener han.

For pengene kan der for eksempel laves et tilslutningsanlæg ved Randers N ved Hobrovej. Det kan ske ved at udbygge de eksisterende ramper mod syd og forberede motorvejen til tre spor.

Der kan desuden laves en udbygning mellem afkørsel 39 og 40 nord for Gudenå til tre+tre spor med parallelramper.

- Man kan også overveje at se på støjafskærmning og samkørselsramper, siger Kim Christiansen.

Hvis disse tiltag gennemføres, vil det betyde bedre trafikale forhold på motorvejsnettet ved Randers, også selv om den fulde udbygning ikke sker i denne omgang.

Vejdirektoratet gik sidste år i gang med at lave en VVM-undersøgelse af udbygning af E45 mellem Aarhus Nord og Randers. Undersøgelsen er slut i foråret 2020, og hvis der er politisk flertal for at bruge de overskydende penge fra Mariager ved Randers i stedet, kan Vejdirektoratet lave skitseprojekter af dette i forbindelse med VVM-Undersøgelsen.

Annonce
Forsiden netop nu
Randers HK For abonnenter

Stort portræt af Katrine Larson: Guldpigen der gik en anden vej

Randers HK For abonnenter

Juncker efter formidabel redningsprocent: Stadig en smule ærgerlig

Randers

Beredskabet bad om politi-assistance til at dæmpe unge bilister: - De ræsede om ørerne på os

Annonce