Annonce
Østjylland

Trafikudspil vækker begejstring på borgmesterkontor: - Bedste trafiknyhed i Aarhus i årtier

- Vi har netop fået den bedste trafiknyhed i Aarhus i årtier, siger borgmester Jacob Bundsgaard om regeringens infrastrukturudspil. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Borgmester Jacob Bundsgaard kalder regeringens infrastrukturudspil "bedste trafiknyhed for Aarhus i årtier".

AARHUS: Borgmester Jacob Bundsgaard (S) er særdeles tilfreds med det infrastrukturudspil, hans forgænger på borgmesterposten, Nicolai Wammen (S) var med til at præsentere torsdag.

- Vi har netop fået den bedste trafiknyhed i Aarhus i årtier. Snart kan vi glæde os til en tunnel under Marselis Boulevard og seks spor på E45 fra Vejle til Aarhus N., Marselistunnelen og udbygningen af E45 vil være med til at binde Aarhus, Østjylland og dermed Danmark stærkere sammen. Det er store samfundsinvesteringer, som både styrker vores erhvervsliv og dagligdagen for den enkelte borger, siger Jacob Bundsgaard i en pressemeddelelse.

Glæden er dog ikke total i Østjylland. Kommunerne i Business Region Aarhus beklager, at udvidelsen standser allerede i Aarhus N. De havde meget gerne set, at også strækningen til Randers blev udvidet.

Annonce

Pres for seks spor til Randers

I en pressemeddelelse forklarer formandsskabet, Kasper Glyngø, borgmester i Hedensted Kommune, Steen Vindum, borgmester i Silkeborg Kommune, samt Jacob Bundsgaard, at Vejdirektoratet i en VVM-undersøgelse har dokumenteret, at det vil opstå kritisk trængsel på E45, hvis ikke strækningen mellem Aarhus N. og Randers N. bliver udvidet.

- Vi vil derfor sammen med erhvervslivet igangsætte et øget pres, så Folketingets partier støtter udvidelsen af E45 hele vejen fra Vejle til Randers N. Det østjyske bybånd imellmem Vejle og Randers N. er det største vækstcenter udenfor hovedstaden, siger formandsskabet i en pressemeddelelse.

Annonce

Jubel på Aarhus Havn

På Aarhus Havn har glæden til gengæld ingen forbehold.

Havnen har de seneste fire år oplevet en vækst på 37 procent i sin containeromsætning.

- Det har vi naturligvis glædet os over, men vi har oprigtigt talt også været bekymrede, fordi væksten samtidig generer mere trafik til og fra havnen. Uden en Marselis-tunnel bliver vores store vækst et betydeligt trafikalt problem, skriver havnedirektør Thomas Haber Borch i en pressemeddelelse.

Dennis Olesen, administrerende direktør for APM Terminals, kalder i samme pressemeddelelse effektiv infrastruktur afgørende for virksomhedens fortsatte vækst.

- En Marselis-tunnel er en nødvendighed, fordi vi kun kan drive en containerterminal, hvis containerne kan køres hertil og herfra uden trafikforsinkelse, siger Dennis Olesen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce