Annonce
Randers

Lokale transportfolk: Regeringens plan er alt for uambitiøs

Hos fragtfirmaet Bach & Pederen Fragt er man mildest talt ikke imponert over regeringens og Dansk Folkepartis plan for den fremtidige infrastruktur. Arkivfoto: Lars Rasborg
Når problemet med for få motorvejsspor allerede nu er stort, er det svært at være begejstret for et ekstra spor, der først påbegyndes anlagt i 2010, mener direktørerne i to af Randers' største vognmandsfirmaer.

Randers: Begejstringen for den plan for den fremtidige infrastruktur, som regeringen og Dansk Folkeparti onsdag fremlagde, kan ligge på et meget lille sted hos to af byens store vognmandsfirmaer, Thortrans samt Bach & Pedersen Fragt. De to har dagligt tilsammen omkring 250 lastbiler på vejene.

- Jeg er ikke imponeret, den plan er ganske enkelt ikke ambitiøs nok, siger eksempelvis administrerende direktør Torben Bach fra Bach & Pedersen.

Han hentyder her først og fremmest til tidshorisonten i de planlagte projekter.

- At man først går i gang med at udvide motorvej E45 mellem Randers og Aarhus i 2030, er bare ikke godt nok. Allerede nu sidder vores chauffører nemlig i kø på strækningen. Faktisk har vi to chauffører med henholdsvis mere end 25 og 35 år bag sig i firmaet, som begge har meldt ud, at de ikke længere vil køre på den strækning, i hvert fald ikke i dagtimerne. Den ene kører så om natten, mens den anden nu arbejder på terminalen, fortæller Torben Bach og tilføjer:

- Jeg savner også en østbro i den plan.

Annonce

Overtid

Torben Bachs kollega hos Thortrans, Lars Kristensen er helt på linje.

- Det er godt nok lange udsigter og vil helt sikkert skade virksomhederne i vores landsdel. Vi har store problemer med at vores biler hænger i køer på motorvejen, hvilket er dyrt, da det typisk udmønter sig i overtidsbetaling til chaufførerne. Vi kigger derfor på muligheden for i højere grad at køre om natten.

- Men vi er også i en situation, hvor det er svært at skaffe chauffører, og skal de køre om natten, bliver det bestemt ikke lettere, siger Lars Kristensen, som på den baggrund efterlyser initiativer, der kan gøre det økonomisk lidt mere attraktivt at køre på de skæve tider, hvor andre bilister typisk ikke kører.

- Det kunne eksempelvis være nedsat moms på transport i nattetimerne, siger han.

Bedre sent end aldrig

Hos Erhverv Randers er direktør Jens Enevold Kristensen som udgangspunkt positiv overfor infrastrukturplanen.

- Vi har efterlyst en udvidelse af motorvejen længe, hvorfor det naturligvis er glædeligt, at den nu er vedtaget. Men jeg kan da sagtens følge vognmændene i, at de ekstra spor ligger lige lovlig langt ude i fremtiden. Jeg har set regnestykker fra flere transportfolk på, hvor meget det koster dem at holde i kø.

- Omvendt synes jeg trods alt, det er bedre, at de ekstra spor kommer sent, end at de aldrig kommer.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce