Annonce
Livsstil

Udstrækning før løb har ingen effekt

Høreapparater er blot en af mange forskellige hjælpemidler, som man kan se på messen. Arkivfoto.

Stort forskningsprojekt vender tommelfingeren ned. Dansk lektor og fysioterapeut er enig. Alligevel skal man strække ud, hvis man plejer at gøre det.

Annonce

Hvem sagde løb bare er at sætte det ene ben foran det andet?

Efterhånden er der kommet så mange hjælpemidler, udstyr, gode råd, staldtips fra de erfarne, bøger, løbecoaches og løbeklubber, at det snart er umuligt at finde hoved og hale i, hvordan man træner bedst.

Og nu står endnu et velkendt råd for fald: Udstrækning før løb har ikke den store effekt på hverken skader eller resultater. Det viser den sidste nye forskning.

Det er forskere fra George Washington University og USA Track and Field Association (sammenlignelig med Dansk Vandrelaug, red.), der har påvist, at udstrækning ingen effekt har, når det handler om at minimere risikoen for skader under den efterfølgende aktivitet. Det skriver amerikanske Time.com i deres sundhedssektion.

Mere end 2.700 løbere/trænende - rangerende fra fritidsvandrere til eliteløbere - er blevet testet. Man delte gruppen af løbere op i to: En der blev bedt om at strække ud tre til fem minutter før hvert løbepas, og en, der blev bedt om ikke at strække ud.

Skadesraten var identisk hos de to grupper og landede for begge gruppers vedkommende på omkring 16 procent over en tre måneders periode. Til gengæld påviste undersøgelsen en række andre faktorer, der havde indflydelse på skadesfrekvensen.

Tunge løbere var mere udsatte, det samme var dem, der allerede havde en løbeskade. Og måske mere overraskende fandt forskerne ud af, at dem, der hyppigt skiftede mellem at strække ud og springe over, også havde en øget skadesrisiko.

- Det er forvirrende, og vi har ikke noget entydigt svar på det, men skiftende rutiner bevirker, at flere bliver skadet, siger Daniel Pereles, der står bag undersøgelsen, til Time.com.

Derfor er anbefalingen også fra forskerne, at motionsløberne holder sig til det, de er vant til og ikke forsøge at ændre drastisk stil:

- Gør det, du hele tiden har gjort. Hvis du kan lide at strække ud inden løb, så bliv ved med det. Hvis du aldrig har gjort det, så lad være. Jeg kan ikke gå ud med endegyldige beviser for, at udstrækning gør nogen forskel i antal skader eller på resultatsiden.

Christian Neergaard, fysioterapeut og lektor på Professionshøjskolen Metropol i København, er enig i de overordnede konklusioner og understreger, at de ligger tæt op af tidligere international forskning på området:

- Strækøvelser kan ikke forebygge skader - heller ikke hvis udstrækningen sker før løb. Almindelige løbere, som har normal bevægelighed i leddene, formindsker ikke deres skadesrisiko ved at strække ud. Kun hvis man har markante muskelforkortninger, vil jeg ikke afvise, at udstrækning før løb kan have en effekt, siger Christian Neergaard.

Læs mere på www.fri.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Tiltrængt julefrokost

Randers

Frank Nørgaard kalder institutioners 'nej tak' til pixi-evangelier for en knægtelse af kristendommen: - Endnu et knæfald for islam

Danmark

Professor om coronavacciner: Den fulde effekt kommer først i sidste halvdel af 2021

Annonce