Annonce
Debat

Valget mellem en østbro og en klimabro

Læserbrev: Kære Axel Præstmark, du skriver i din leder 13. november, at “En østbro vil derfor være god for borgerne i Dronningborg og god for dem, der sælger huse og byggegrunde i bydelen. For alle andre vil en østbro være ligegyldig”.

Fakta: Arbejdet med en østbro startede helt tilbage i 2002 i den gamle Nørhald Kommune og involverede Rougsø, Sønderhald og Randers kommuner. Projektet kom siden ind under Randers Kommune, og der har været arbejdet på forbindelsen i mange år, hvilket har givet folk en masse forventninger om etableringen af en østbro.

Af et dokument tilsendt fra ovennævnte kommuner til Århus Amt i 2005 fremgår det, at:

Annonce

Målsætningen for projektet er:

at forbedre Djurslands adgang til egnscentret Randers,

at lede den regionale trafik uden om Randers by, og derved afhjælpe trængselsproblemerne i Randers,

at forbedre adgangen til Kattegat-ruterne og Tirstrup Lufthavn fra området nord for Randers Fjord,

at bringe sammenhæng i det overordnede vejnet, understøtte udviklingen ogsåi de mindre byer, der ikke ligger i nær tilknytning til E45, og fremme bosætningspotentialet uden for de større byområder.

Det skal ske ved, at forbindelsen

sikrer tilstrækkelig kapacitet til den fremtidige trafik over Randers Fjord,

nedbringer transporttiderne påtværs af fjorden,

nedbringer transporttiderne mellem Randers og Djursland,

aflaster Randers Bro,

leder den regionale trafik uden om de centrale dele af Randers.

Kommunerne forudser, at den ny vejforbindelse vil udvide rekrutteringsoplandet for virksomheder på begge sider af fjorden, hvorved mulighederne for ansættelse af kvalificeret arbejdskraft øges. Ligeledes vil forbindelsen generelt forbedre adgangen til det overordnede vejnet. Dette vil være en vigtig styrkelse af erhvervslivet i området.”

Østbroen er således ikke en snæver Dronningborg-dagsorden, og ovenstående visioner kan ikke realiseres med Klimabroen.

Byer, der ønsker at vækste via god infrastruktur, laver ringvejsforbindelser et stykke uden for byen. Hvorfor investere dyrt i en bro med firesporet vej, der fastholder den tunge trafik midt i byen?

Folk i Randers bør have direkte indflydelse på valget mellem en østbro og en klimabro via en folkeafstemning, baseret på fakta. Det er et godt redskab fra den demokratiske værktøjskasse, specielt på grund af betydningen for byens fremtid.

Jeg vil gerne invitere dig/Amtsavisen til et faktatjek og vidensdeling, som kan omfatte trafiktal, befolkningsprognoser, søsuverænitet, økonomi, kommuneplan, havn og så videre.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Debat

Debat: Der skal styr på spildevandet - ellers får vi aldrig et godt vandmiljø

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce