Annonce
Randers

Verdo går til modangreb: Klager over behandlingstid på 11 år

Jakob Flyvbjerg Christensen tiltrådte 1. januar som administrerende direktør og er nu klar med klager til blandt andet Folketingets Ombudsmand. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen.
Verdo klager til både Energiklagenævnet og Folketingets Ombudsmand over Forsyningstilsynets sagsbehandling og beregninger. Samtidig begynder Verdo at betale tilbage til varmekunderne.

Randers: Verdos bestyrelse har besluttet at klage til både Folketingets Ombudsmand og til Energiklagenævnet over de afgørelser, som ramte selskabet i 2019. Her blev Verdo over to omgange pålagt at betale samlet 384 millioner kroner tilbage til sine varmekunder. Det er den kontrollerende myndighed Forsyningstilsynet, der har afgjort sagerne mod Verdo.

Forsyningstilsynet afgjorde i december, at Verdo skal betale 149 millioner kroner tilbage til varmekunderne, fordi selskabet havde opkrævet for meget i forrentning af indskudskapital i perioden 2006-2017. Og i foråret 2019 blev Verdo pålagt at tilbagebetale 235 millioner kroner, som var for meget opkrævet i perioden 2000-2005.

Annonce

Klager til ombudsmanden

Men Verdo kan ikke acceptere beregningerne, som Forsyningstilsynet har lagt til grund for tilbagebetalingskravene. Derfor modtager Energiklagenævnet i dag en klage fra Verdo med flere klagepunkter, som omfatter lang sagsbehandlingstid, hjemmel samt beregningsgrundlag.

- Det er vigtigt for Verdo at afslutte nuværende sager på den mest rimelige måde, uden at det bliver til stor skade for Verdo Varme og dermed de nuværende og fremtidige varmekunder, siger administrerende direktør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Verdo har yderligere besluttet at klage over hele Forsyningstilsynets sagsbehandling til Folketingets Ombudsmand på grund af den meget lange sagsbehandlingstid. Det fremgår af en pressemeddelelse, som Verdo har sendt ud:

- Reelt har myndighederne brugt 11 år på at afgøre, om Verdo var berettiget til at opkræve forrentning af indskudskapitalen som en del af varmeprisen i perioden 2006-17. Det er alt for lang tid, og det har blandt andet skadet Verdos muligheder for at dokumentere indskudskapitalens størrelse. Ydermere kunne en hurtigere afgørelse have gjort det muligt for Verdo at ændre praksis, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Betaler tilbage

Samtidig med de to klagesager, vil Verdo begynde at betale de omstridte millioner tilbage til kunderne ved at sænke varmeprisen i de kommende tre år. Dermed lægger Verdo op til at følge samme metode, som man tidligere har anvendt til at tilbagebetale for højt opkrævet beløb. Nu er det op til Forsyningstilsynet at godkende indstillingen fra Verdo.

- Kunderne skal have deres penge tilbage hurtigst muligt, når der er blevet opkrævet for meget. Derfor har vi behandlet afgørelsen om tilbagebetaling så hurtigt som muligt, så vi kan sætte tilbagebetalingen i gang, så snart myndighederne har godkendt metoden. I en lignende sag fra sommeren 2019 sker tilbagebetalingen på samme måde, så varmekunderne får penge tilbage via reduktion i varmeprisen over tre år, og derfor foreslår vi at bruge samme måde denne gang, siger administrerende direktør i Verdo, Jakob Flyvbjerg Christensen ifølge pressemeddelelsen.

For varmekunderne i Verdo betyder det, at de kan se frem til en reduktion på cirka 2.500 kroner om året for et standardhus på 130 kvadratmeter med et gennemsnitligt varmeforbrug, mens varmekunder i lejlighed på 80 kvadratmeter med et gennemsnitligt varmeforbrug får en reduktion på cirka 2.100 kroner.

Verdo Varme har cirka 39.000 kunder i Randers.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce