Annonce
Kultur

Hjemløse på museum: Von Hornsleths kontroversielle udstilling blev et tilløbsstykke

Trængsel ved udstillingens afdeling for levende mennesker, hvor hjemløse sad og stod bag en glasskærm. Foto: Martin Ries
Det væltede ind med gæster fredag eftermiddag, da Randers Kunstmuseum slog dørene op til årets mest kontroversielle udstilling Super Crash, hvor konceptkunstneren Kristian von Hornsleth har samlet døde ting og levende mennesker til sin udstilling. 700 mennesker var forbi provinsmuseet på toppen af Kulturhuset.

Randers: Lige på og hårdt. Ingen behagelige omskrivninger, når det drejer sig om konceptkunstneren og forretningsmanden Kristian von Hornsleth. Her får man råt for usødet.

Museumsvæggene plastret til med larmende og skrigende malerier og fotografier. I glasmontre står en tæskedyr Ducati-motorcykel, dekoreret af kunstneren selv. Men der, hvor der var mest ro, var der, hvor udstillingen Super Crash byder på levende mennesker.

For det var jo lidt akavet for ikke at sige provokerende at stå og glo på et par hjemløse mennesker, fløjet ind fra London torsdag eftermiddag. Lidt lige som i zoo, hvor man iagttager og glor.

- Kom bare ind og interager med dem, inviterede von Hornsleth og satte sig i et minuts tid blandt sine hjemløse venner.

Så var han ude igen. Han havde travlt. For det væltede ind med receptions-gæster. Der var slet, slet ikke vinglas nok til de mange, der havde valgt at lægge vejen forbi og se giraffen.

Omkring 700 mennesker var inde at vende på museet, hvis beholdning af vinglas ligger på cirka det halve.

Annonce
Kristian von Hornsleth-showet kan starte. Det er første gang, kunstneren udstiller på et dansk kunstmuseum. Så humøret var højt. Foto: Martin Ries

Og snakken gik

Det er jo heller ikke vinen, der trækker. Men derimod de hjemløse, der sad der bag glasvæggen og var vældig tilpas med at være en del af von Hornsleths hjemløse-projekt. Det har bragt dem fra gaderne i London til et kunstmuseum i Randers. Alene dét er en oplevelse. Tilmed tjener de penge på at være på arbejde. Så de har det fint med at lege med.

Og de var vældig gode til at pifte stemningen op og bløde lidt op på situationen. De sad der med deres små papskilte og sjove sentenser, der opfordrede gæsterne til at give dem et smil. Og naturligvis viftede de med von Hornsleths yndlingsord: Fuck the Poor. Og de smilede venligt til de mange, der gloede på. Drak lidt vin og hyggede sig.

Da en af dem begyndte at smide en pengeseddel over glasvæggen og ud til publikum, kom der en befriende latter på begge sider af glasvæggen. Isen var brudt. Enkelte vovede sig ind i buret.

Om det var kunst? Tja. Det diskuterede rigtig mange, mens de prøvede på at få en plads både foran de hjemløse og i de mange andre rum, der dette forår og sommer er reserveret til Kristian von Hornsleth. Dog smutter de hjemløse tilbage til vante omgivelser, når weekenden er ovre.

Men deres tilstedeværelse satte snakken i gang. For der blev talt om fattigdom blandt gæsterne. Og det er jo det, som det social-politiske projekt retter fokus mod. Et wake up call, trods al hurlumhejen.

En moderne hofnar

For som museumsdirektør Lise Jeppesen sagde i sin åbningstale, så kunne hun godt se uligheden, som von Hornsleth illustrerer så barskt i sit Homeless Tracker Project. Rigtig dyre lejligheder i London står tomme, mens tusinder lever på gaden.

Hun er også godt klar over, at hendes udstillende kunstner revser både velfærden og kunstinstitutionerne. Han retter frontalangrebet begge steder hen.

Og hun kaldte ham en moderne hofnar, der fordrejer og overdriver det, han beskæftiger sig med. Han gør det oven i købet i en tid, hvor krænkelseskulturen eksploderer og truer med at fratage os modet til at sige, hvad vi mener.

Den sygdom lider von Hornsleth ikke af. Han var i sit es. Fotograferede på livet løs. Sig selv og publikum, mens museumsdirektøren talte. Og da han selv fik ordet, røg smilet op over begge ører.

- Så mange. Godt gået. Fantastisk at så mange gider se min udstilling, råbte han og kastede sig ud i et Oscar Wilde citat: Vi er alle i rendestenen, men nogle kigger op mod stjernerne.

Det omskrev von Hornsleth til: Vi ligger på stjernerne, men nogle af os kigger ned på rendestenen.

Han har tidligere sagt om Super Crash, at den skal vise menneskets undergang.

- Vi er allesammen ved at gå til grunde, men vi gør det på første klasse. Det bliver et virvar af værker, en slags forlystelsespark, hvor man kan rulle sig i glasskår.

Det er første gang, han udstiller på et dansk kunstmuseum - og det var på det nærmeste ved at briste, da udstillingen åbnede. Ikke på grund af kunstnerens angreb på kunsten, men alene på grund af den store opmærksomhed og nysgerrighed, som fænomenet og konceptkunstneren Kristian von Hornsleth vækker.

Pludselig var Randers Kunstmuseums fernisering et tilløbsstykke. 700 mennesker slog vejen ind omkring von Hornsleths Super Crash. Foto: Martin Ries
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce