Nu bliver øllerne limet sammen: - Glimrende, det kræver bare lidt rugbrød

Kristine Holm (t.v.) havde ros til tankerne bag den nye emballering. Det havde veninden Louise Jespersen også, men syntes der skulle bruges temmelig mange rugbørdskræfter på at få dåserne frigjort. Foto: Axel Schütt

Nu bliver øllerne limet sammen: - Glimrende, det kræver bare lidt rugbrød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carlsberg afprøvede den nye snappack på gaden i Aarhus. Initiativet faldt i god jord, men det kræver lidt tilvænning at skille dåserne fra hinanden, lød dommen.

Gode, bæredygtige initiativer i dagligvarebranchen kan sagtens slå igennem. Men én faktor er ifølge professor med ekspertise forbrugeadfærd John Thøgersen altafgørende:

- Forbrugerne skal opleve det som en ekstra værdi for at acceptere det. Gør de ikke det, bliver det ingen succes. Hvad dåseøllerne angår, er det helt oplagt, at pakkerne skal være håndterlige, de må ikke være for tunge, og det må ikke være et farligt bøvl at få vristet dem fri af limen, der holder dem sammen, siger han.

Netop det er Carlsberg selv spændt på i lanceringen af den nye snappack, hvor dåseøllerne er limet sammen i modsætning til den velkendte sixpack, der er emballeret i plastik. Fredag efterprøvede bryggeriets marketing manager i Danmark, Jeppe Boel, det nye initiativ på tilfældige mennesker ved åen i Aarhus midtby.

De tog godt imod princippet bag den nye emballering, men havde ikke alle lige let ved at at få dåserne snappet fri af den lim, der holder dem sammen. Den vedhæftede brugsvejledning lod ingen sig distrahere af. De slap øjeblikkelig muskelkræfterne fri med udsigten til et par fredagsbajere.

God ide - og på høje tid, mener Sofie Behrmann og Charlie Fonnesbæk, der viste højt humør, da  Jeppe Boel (t.h.) fra Carlsberg præsenterede dem for nyskabelsen. Foto: Axel Schütt
God ide - og på høje tid, mener Sofie Behrmann og Charlie Fonnesbæk, der viste højt humør, da Jeppe Boel (t.h.) fra Carlsberg præsenterede dem for nyskabelsen. Foto: Axel Schütt

For Kristine Holm og Louise Jespersen faldt nyskabelsen helt i tråd med tidens tonegang.

- Det er jo et emne, der er meget fokus på. Selv om dette er et lille initiativ i forhold til alt det, der er brug for i kampen mod plastikforureningen, skal Carlsberg have ros for det. Det alene gør i hvert fald, at det er deres dåseøl, jeg kommer til at købe fremover, sagde Kristine Holm.

Veninden Louise Jespersen var enig, men havde dog sin kamp med den genstridige lim, der i vinterkulden var ekstra hård i bindingen.

- Jeg er ikke typen, de læser brugsanvisninger, så det sprang jeg over. Også fordi det ser ret let ud. Det synes jeg nu, ikke det var. Det krævede lige lidt flere rugbrødskræfter end dem, jeg har, sagde hun.

Lars Krogh (t.h) kastede sig straks over dåsepakken, da han fik den overrakt af Jeppe Boel fra Carlsberg - uden at læse brugsanvisningen. Dét krævede lidt flere kræfter end nødvendigt. Foto: Axel Schütt
Lars Krogh (t.h) kastede sig straks over dåsepakken, da han fik den overrakt af Jeppe Boel fra Carlsberg - uden at læse brugsanvisningen. Dét krævede lidt flere kræfter end nødvendigt. Foto: Axel Schütt

På høje tid

Tilsvarende tog Sofie Behrmann og Charlie Fonnesbæk godt imod den nye snappack.

- Det er godt og nødvendigt, at nogen gør noget ved problemet. Det falder i god jord, for det er noget, vi alle sammen tænker over og taler meget om, sagde Sofie Behrmann.

Og det er på høje tid, der gøres noget, mener Charlie Fonnesbæk.

- Alle bliver mere og mere bevidste om plastikproblemerne, i hvert fald blandt os unge. Jeg tror, det bliver en sællert, også selv om det lige i første forsøg ikke var så nemt at få den skilt ad. Det er bare noget, vi skal vænne os til, så er det ikke svært, sagde han.

Det tager 5,9 sekunder

- Tommelen op for princippet, der ligger bag, sagde Lars Krogh fra København, der blev nærmest overstrømmende overrasket over at komme til Smilets By og få serveret dåseøl på åben gade.

Det er vigtigt, at man som forbrugere er bevidste om og foretrækker bæredygtighed frem for forurening.

- Det kræver bare, vi får muligheden i det daglige. Dette er et eksempel på, at det kan lade sig gøre. Men jeg synes, det kræver lige lovlig mange kræfter at få dem skilt ad, sagde han.

Han havde heller ikke læst forbrugervejledningen. Havde han gjort det, ville han have vidst at tricket består i at trække de to rækker med tre dåser i hver fra hinanden i ét snuptag. Havde han gjort det, ville han have erfaret, at alle seks dåser kunne have nået den individuelle frihed på 5,9 sekunder. Det har en bryggeriarbejder i Fredericia afprøvet og vist.

- Det er den store hurdle: Vil forbrugerne overhovedet have det her, eller synes de, det er noget bøvl. I begyndelsen vil mange nok hæfte sig ved, at det forekommer besværligt, indtil de er vant til det. Men det så vi også dengang for mange årtier siden, da man gik fra korkpropper til kapsler på flaskeøllerne. Det udløste også et ramaskrig, siger Jeppe Boel.

Nu bliver øllerne limet sammen: - Glimrende, det kræver bare lidt rugbrød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce