Scandinavian Star sejlede igen, og mistankerne tårnede sig op

Scandinavian Star udløste forsikringspenge til ejerne. Via et engelsk selskab vendte det tilbage til den samme ejerkreds og blev igen sat i passagersejlads - som her på dette billede, der stammer fra 1996. Arkivfoto: Bent K Rasmussen/Ritzau Scanpix

Scandinavian Star sejlede igen, og mistankerne tårnede sig op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da Scandinavian Star stævnede ud 7. april 1990 fra Oslo til Frederikshavn var der 383 passagerer og 99 besætningsmedlemmer om bord. 159 af dem kom ikke hjem i live, heraf 25 børn og en gravid kvinde.

Skibet blev hjemsøgt af mindst seks påsatte brande. Forbrydelsen er aldrig blevet opklaret. Tre ledende medarbejdere, deriblandt skibsreder Henrik Johansen fra det danske selskab, der i søforhøret dengang påtog sig ejerskabet, blev idømt hæftestraffe, ikke for branden, men for elendige sikkerhedsforhold på færgen.

Henrik Johansen viste sig senere ikke at være den retmæssige ejer - men havde en skattemæssig fordel af at være registreret som sådan. Ejeren var amerikanske SeaEscape, som også fik udbetalt forsikringssummen.

Sløringen af ejerskabet har skabt mistanke om, at skibet blev sat i brand med forsikringssvindel for øje. Mens skibet blev restaureret og på ny stævnede ud med feriepassagerer, knyttede der sig til dén mistanke en lang kø af andre opsigtsvækkende forhold, bl. a.:

1
Dette dokument fra Bahamas søfartsmyndigheder viser det sort på hvidt: Scandinavian Star kom først i dansk eje 30. august 1990. Men handelen blev tilbagedateret til 5. april, to dage før branden. Det viser, at oplysningerne om ejerforholdet, der blev afgivet i søforhøret i dagene efter branden, var falske. Det er i sig selv ikke bevis på forsøg på forsikringssvig, men rejser sammen med en lang række andre umiddelbart besynderlige hændelser i ejer- og forsikringssammenhæng en mistanke i den retning.

Skibet kom først i dansk eje fem måneder efter branden, men ejerskiftet blev tilbagedateret til før branden. Det fremgår af officielle dokumenter fra Bahamas' søfartsmyndigheder, lige som en skrivelse fra Skat bekræfter, at man heller ikke her eller i virksomhedsregisteret kendte noget til det danske selskab.

2

På dagen for søforhørets påbegyndelse foretages fra ejerside en ombytning af dokumenter afleveret til sø- og handelsretten to dage forinden. De nye dokumenter indeholder nye underskrifter og nye oplysninger, som fjerner de amerikanske ejeres ansvar for personskadeerstatning. Ombytningen er påvist, fordi sø- og handelsretten havde videresendt kopi af de oprindelige dokumenter til justitsministeriet.

3

Skibet sejlede kun med en midlertidig godkendelse af kaskoforsikringen fra Fjerde sø, hvis retsgyldighed udløb 7. april 1990, datoen for branden.

4

Få dage før færgen blev blev sat i drift på ruten, havde skibstilsynsførende Erik J. Stein besigtiget den. Han advarede forsikringsselskabet Skuld mod at tegne passageransvarsforsikring, da skibet - som han har udtrykt det overfor avisen Danmark - "var pivende hamrende u-sødygtigt og aldeles uegnet til at sejle med passagerer". Samme konklusion var amerikanske søfartsmyndigheder nået frem til få uger forinden. Alligevel blev det forsikret.

5

Til gengæld havde Lloyds internationale skibscertifering ingen problemer med godt en måned før da at godkende skibet. Medarbejderen, Christopher Adams, der stod for denne certificering blev efterfølgende direktør for det selskab, som overtog det brandhærgede skib. Han solgte det hurtigt videre til St. Thomas Cruises, der genopbyggede det og satte det i passagersejlads igen. I spidsen for St. Thomas stod danskeren Niels Erik Lund, der også ejede SeaEscape - der ejede Scandinavian Star, da det brændte.

6

En svensk politirapport noterede, at Scandinavian Star afslog slukningshjælp fra et nærliggende søsterskib.

7

Svenske brandfolk rapporterede om, at ledende besætningsmedlemmer lagde hindringer i vejen for slukningsarbejdet. De berettede også om branddøre og luftsystemer, der var henholdsvis blokerede og indstillet på måder, så ilden fik mistænkeligt hurtigt fat og med store spredning.

8

Fire af de seks brande blev påsat, da der kun var døde kroppe, brandfolk og ni besætningsmedlemmer, heraf tre ledere fra ejerselskabet SeaEscape, ombord. Den ene af dem blev kort efter medejer af SeaEscape, der fik forsikringspengene udbetalt.

9

SeaEscape havde i årene forinden adskillige tilfælde med brandhærgede færger, også med dødelig udgang.

10

I lydfiler optaget i 2018 leverede en tidligere medarbejder hos den forsikringsmægler, der stod for tegningen af kaskoforsikringen, flere belastende udsagn om ham. På lydfilen, der er afleveret til politiet, og som avisen Danmark har hørt, fremgår det, at forsikringsmægleren over for hende har tilkendegivet, at nogle filippinske sømænd var hyret til branden.

Mange år inden da, på dagen, da det brandhærgede skib var bugseret til Lysekil i Sverige, var tre filippinsk udseende mænd ifølge øjenvidner flygtet gennem en sideluge på skibet. De er ikke set eller identificeret siden.

Scandinavian Star sejlede igen, og mistankerne tårnede sig op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce