Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Afstemning. Et spil valgkort

Afstemning. Et spil valgkort

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Valg: I Danmark har vi efter sigende hemmelige afstemninger til offentlige valg. For fire år siden fik jeg uden at bede om det udleveret stemmesedler både til kommune og region, og da jeg ikke ønskede at stemme til til regionsrådet, stak jeg stemmesedlen dertil i lommen, hvilket fik den tilforordnede ved urnen til at sige til mig, at jeg skulle putte den i urnen.

Jeg svarede, at jeg ikke ønskede at stemme til regionsrådet, og at jeg ville påvirke stemmeprocenten negativt ved ikke at putte stemmesedlen i boksen.

Vel hjemme blev jeg ringet op af en tilforordnet og bedt om at aflevere stemmesedlen igen, fordi de ellers ikke kunne få valget "afstemt", hviket jeg så gjorde.

I år bad jeg udtrykkeligt om kun at få udleveret stemmeseddel til kommunalvalget, hvilket gav anledning til så stort pres fra de tilforordnede, at jeg nær var gået igen. Under diskussionen sagde jeg, at jeg muligvis ville komme tilbage og stemme til regionen senere, men fik oplyst, at det kunne jeg ikke.

Om det så er rigtigt, tvivler jeg på, men så længe man har samme valgkort til både kommune og region, lader valghemmeligheden  efter min mening stadig noget tilbage at ønske, og jeg forstår ikke, hvorfor vi kun skal have ét valgkort til to forskellige valg, da det jo stort vil være gratis at tilsende to separate valgkort i samme kuvert ligesom med valg til ældreråd.