Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ahrendtsen og kunsten: En dansk kulturordfører uden sans for kultur

Ahrendtsen og kunsten: En dansk kulturordfører uden sans for kultur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Nu kan jeg ikke lade være med at gå til tasterne. Efter det dumme bidrag af Alex Ahrendtsen i avisen Danmark den 9.august med overskriften "Kunst? Det ligner jo noget, der er løgn" (han mener al moderne kunst....). Og tænk, Ahrendtsen er kulturordfører for det største borgerlige parti, Dansk Folkeparti! Bliver han ikke snart fyret fra den post, eller deler partitoppen måske hans synspunkter? Så er der jo endnu en grund til ikke at vælge det parti!

Ahrendtsen kommer med nogle eksempler på kunst, der ligner løgn. Naturligvis først skandalen om Cronhammars skulptur, men derefter - helt uforståeligt - nogle kunstplader, der er lagt ned i brostenene foran Odense Koncerthus. Og så kommer han med en ældgammel historie, som hele verden har grinet ad for flere år siden, om en "kunstner" i udlandet, som havde udstillet affald. En rengøringsassistent havde så "ryddet pænt op......" Men Ahrendtsen glemte helt den "kunstner", som i Danmark havde udstillet dåser med lort !

Ja, der er - og har altid været - brodne kar i kunstverdenen. Men hvordan ser det ud i Ahrendtsens politiske omland?

Og nu vil jeg gerne spørge Ahrendtsen, hvor mange udstillinger med moderne kunst, han som kulturordfører har besøgt. Så skulle han da have opdaget, at meget af den abstrakte kunst også kan være yderst smuk!

Jeg skal i hvert fald aldrig have en "hjort i skoven" over min sofa, for det er meget smukkere i virkeligheden. Og et spørgsmål mere, som også har noget med kunst at gøre: Går hr. kulturordføreren i opera og til symfoni- og kammerkoncerter? Her må han vel forlade salen, når der spilles moderne værker?

Ahrendtsens syn på kunst ligner jo til forveksling nazisternes under Hitler. De forbød simpelthen al moderne kunst. Det har Ahrendtsen dog heldigvis ingen magt til.