Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Det kan være fornuftigt. Partiskift er nødvendighedens lov i ægte demokrati

Det kan være fornuftigt. Partiskift er nødvendighedens lov i ægte demokrati

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Partier: Albert Einstein sagde: "Der findes intet mere sikkert tegn på sindssyge end at gøre det samme om og om igen og så forvente, at resultatet hver gang er anderledes". "Jeg har altid stemt på dette parti, og det fortsætter jeg med" Hvem har ikke hørt om mennesker, der uanset hvad ikke vil ændre deres placering af deres partikryds. Det er det, man kalder vanevælger.

Men det kan være yderst fornuftigt at skifte parti. Jeg er en af dem.

Men i dag er det dog mere acceptabelt, at vælgerne skifter parti, da det jo er udtryk for frihed og demokrati. Men nogle mener ikke, det må gælde politisk aktive - kun vælgerne.

F.eks. har vores nuværende kulturminister været folketingskandidat for SF samt Det Radikale Venstre og nu som bekendt for Liberal Alliance. Karen Jespersen var medlem af den yderste venstrefløj, så blev hun socialdemokrat og dernæst venstrekvinde. Mange andre aktive politikere har skiftet flere gange. Hvorfor skal dette opfattes som odiøst?

Når partier ændrer politik, så bør det vel være partierne, der skal have den kritiske vinkel og ikke vælgere, der skifter. Det gælder ligeledes aktive politikere, der skifter parti.

At man flytter sit politiske ståsted, når partier ændrer politik eller ikke gør det, de siger, er udtryk for, at man udvikler sig og ikke står stille.

Derfor er Nye Borgerlige Danmarks bedste parti, der ikke vil lappeløsninger, men reelle ændringer til et bedre Danmark.