Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fra børn til biler


Fra børn til biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Karsten Hønge, politisk ordfører for SF
FT_Karsten_Honge
Debat. 

Regeringen og DF er enige om at flytte to milliarder fra børn til biler. Det er ude i hampen, at biler skal sættes ned i pris med penge taget fra familier på kontanthjælp, og på den måde ramme 62.000 børn. Men det er præcist, hvad der sker, når familier rammes af loftet over kontanthjælpen, og de sparede penge flyttes til lavere registreringsafgift på bilerne.

Da loftet over kontanthjælpen og reglen om 225 timers arbejde blev gennemført, argumenterede højrefløjen ellers ihærdigt med, at de sparede penge skulle bruges til at lette skatten på de laveste lønninger. Men nu står det direkte i aftalen om registreringsafgift, at pengene skal flyde fra modtagere af kontanthjælp til billigere biler, især de lidt større biler. Det er dobbeltmoral i metermål.

Så hører jeg argumentet om, at den lavere registreringsafgift også bliver til glæde for de mennesker, som har færrest penge. Men disse økonomisk pressede familier har jo netop ikke bil, og hvis de har, er det en brugt mikrobil. Og netop den type bil stiger nu i pris! Sådan en opførsel har en betegnelse: arrogance.

Jeg undrer mig egentlig ikke over regeringens asociale prioriteringer. Men at DF deltager i denne omfordeling fra kontanthjælp til billigere biler undrer mig trods alt en smule. Er det partiets nye skarpe sociale og skattemæssige profil: fra børn til store biler? Ak ja, så meget for partiets snak om at stå op for "den lille mand".

Holder påstanden om, at der er brug for billigere biler? Ja, elbiler! For klimaets og miljøets skyld burde en ny aftale om beskatning af biler have ført til billigere el biler, men også på det punkt rammer aftalen helt ved siden af. De nye priser vil gøre de forurenende benzin og dieselbiler forholdsvis billigere end elbilerne. Jamen, det er jo det modsatte vi har brug for. Den nye aftale er en forspildt mulighed for at bevæge Danmark i en mere grøn retning.

Siden 2010 er der kommer mere end 300.000 flere biler på vejene. Store dele af det danske vejnet lider af forstoppelse, og det er en rigtigt træls følelse. Billigere biler vil med garanti betyde endnu flere biler, og så kan vi bruge endnu mere tid på at sidde i kø og nærstudere nummerpladen på bilen foran. Det har højrefløjen selvfølgelig også et svar på, nemlig flere veje. Flere ekstra spor på motorvejene, som koster milliarder, og som giver mere forurening og støj.

Den gamle bilfabrikant Ford sagde det på denne måde: "Jo flere biler vi producerer, jo stærkere står kravet om flere veje. Med flere veje kommer ønsket om flere biler". Og sådan fortsætter det. Sikkert godt for bilfabrikanter og vejentreprenører, men en helt uholdbar retning for samfundet.

Vi har brug for at lægge hele transportsektoren om. Der skal være flere, bedre og billigere tog, busser, letbaner. Cyklismen skal fremmes langt mere i hele landet, men især i byerne. Meget mere gods skal flyttes fra lastbiler over på jernbane og skibe. Det er der fremtid og perspektiv i.

Mange steder i Danmark, især udenfor byerne, kan det være svært at klare sig uden egen bil. Der er til gengæld også steder hvor der ikke er plads til flere biler. Vi må sætte skub i udviklingen af et driftssikkert system for "roadpricing". Det vil sige en særlig beskatning af kørslen alt efter, hvor man kører. Så kan bilkørsel i f.eks. Thy, Langeland og Samsø være gratis, mens det koster en afgift at køre på H C Andersens Boulevard midt i København. Det vil være retfærdigt system, som skåner klima og miljø, og en hjælp til borgere som bor i et støjhelvede.