Frustreret LA-kandidat. Vores kurs ser sløret ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jimmy Steen Eriksen, folketingssuppleant for Liberal Alliance, Solbakken 27, Aarup
Jimmy Steen Eriksen
Debat. 

Opråb: Jeg blæser til kamp mod den stigende ulighed. Som aktiv debattør og politiker i Danmark er det blevet tydeligere for mig gennem de seneste år, hvordan Danmark er trukket mod stigende ulighed trods skiftende regeringer, der har haft muligheden for at ændre det. Jeg er så rystet og frustreret over at leve i et samfund for uligheden trives og stiger år efter år. Vi bryster os over at være en af verdens mest lige lande, og alligevel mødes vi alle steder i vores samfund med eksempler på, hvor frihed og lighed undergraves. Desværre er det tydeligt, at der er en større gruppe af borgere i Danmark, der sætter kursen og undertrykker det mindretal, der søger mod større lighed og frihed. En større gruppe af borgere, der vil bestemme over borgernes frihed til at skabe et liv og en tilværelse, der er baseret på hårdt arbejde og virkelyst. En større gruppe af borgere, der vil bygge deres eget liv og et samfund på at kræve mere og mere af en. De minoriteter, der arbejder hårdt og gennem et langt liv har skabt grundlaget for en månedlig indtægt et stykke over gennemsnitsdanskerens indtægt, skal absolut ikke have glæden af at have lidt ekstra kroner. Ulighed starter allerede ved den progressive beskatning, topskatten. Her beskattes man allerede ekstra per tjent krone over topskattegrænsen i stedet for at lave en mere lige skat, hvor alle betaler samme procent af sin indkomst. Næste skridt er, når man som borger vælger at købe eller bygge en større bolig, hvor man bliver straffet gennem en øget ejendomsværdibeskatning. Endnu et skridt i uligheden er, når dine børn skal have en plads i et dagtilbud, hvor der kan søges hel eller delvis friplads ved en samlet husstandsindkomst på under 170.000 kroner, herefter op til 522.000 kroner kan du få delvis friplads, derover fuld forældrebetaling. I Danmark har vi frit skolevalg, men her er der også en ulighed, for i en privatskole ydes der kun betaling fra det offentlige gennem en koblingsprocent som i 2018 er 76 pct. Men for dem der allerede har en høj husstandsindkomst, er der her også en større egenbetaling for at have friheden til at vælge en privatskole for deres børn, da der også ydes indkomstbaseret fripladstilskud. Det samme gør sig gældende for de familier, der vælger at sende deres børn et år på efterskole. Når unge mennesker skal på uddannelse og er hjemmeboende, bliver uligheden igen tydelig. Deres SU fastsættes efter forældrenes indtægt. Jamen, deres forældre har jo råd til at finansiere deres uddannelse gennem ekstra lommepenge, tænker den store gruppe af borgere, der har flertallet i vores dejlige land. Tja... hvis der er flere penge tilbage, når de nu allerede er plukket gennem topskatten, ejendomsskatten og større egenbetalinger gennem de første børneår. Stopper det her? Nej, der kan sikkert være flere eksempler, og hvad der er endnu værre er, at det også gennemsyrer de aktiviteter, man har mulighed for at vælge fra. Eksempelvis er der kirkeskatten, hvor uligheden igen rammer både geografisk og indkomstbaseret. Nå, men her har man da mulighed for at melde sig ud af foreningen Folkekirken og spare de tusindvis af kroner hvert år, hvis man er utilfreds med den form for beskatning. Så er der fritidsaktiviteterne, hvor ulighed også begynder at vise sit grådige ansigt. Her tilbydes udvalgte grupper, herunder ofte offentligt ansatte en rabat på eksempelvis 50 kroner om måneden der, hvor jeg træner. Nå, her har jeg også mulighed for at vælge fra, hvis jeg ikke vil være med til at betale de rabatter til andre. Hvis du er så rystet og frustreret over den udvikling, hvorfor gør du så ikke noget ved det, kunne man med rette spørge. Det kan man jo prøve gennem at søge politisk indflydelse, hvilket jeg gør, både gennem hundredvis af indlæg og artikler i de danske medier, samt opstilling til vores demokratiske valg. Politisk er det ikke lykkedes endnu, da et flertal af borgerne har til mål at sikre sig den større og større andel af andres indtægt som muligt, som så kan fordeles efter flertallets forgodtbefindende. Men er der nogen chance for, at vi i et minoritetsparti som Liberal Alliance får ændret noget, når vi påpeger den ulighed og mangel på personlig frihed igen og igen? Man kan godt blive i tvivl, når man ser på resultaterne indtil videre, og medierne gør ikke meget for at påpege denne stigende udbytning af minoriteterne som rammes af de ulighedsskabende tiltag, som venstrefløjen står for. De er desværre ofte bare budbringere for en fordrejning af fakta. Når jeg reflekterer over, hvor den bevægelse, Liberal Alliance, jeg blev en del af for nogle år siden og stor fortaler for gennem mine kandidaturer, er på vej hen, så ser kursen noget sløret ud. Når LA sammen med regeringen skal sætte en kurs for Danmark, så er regeringen hægtet sammen med en slæbebåd, Dansk Folkeparti, der trækker i den modsatte retning. Hvilket får regeringen og især LA til at fremstå netop, som et flertal af medierne og gruppen venstrefløjen ynder at fremstille den som: En regering uden retning udover den til ministerbilen. Giver Liberal Alliance i regering fortsat mening, hvis man ikke får den store ulighed og mangel på personlig frihed ændret, når nu LA har indtaget ministerkontorerne? Kunne de resultater, der er i finansloven, være skabt af den mest liberale fløj i Venstre, helt uden LA og kunne man have fået flere indrømmelser imod den ulighed, jeg har beskrevet, hos Dansk Folkeparti? Det skal jeg ikke kunne sige, men der har da gennem de sidste år været tegn på nogle små vingeslag fra den nuværende slagne Liberal Alliance-svale. Jeg håber inderligt for LA, at starten i det nye år viser nogle helt klare og tydelige LA-resultater mod uligheden og for friheden. Et nyt år, hvor svalen igen flyver højt på himlen, og vi ikke skal nøjes med de små vingeslag fra svalen. Ellers ender det vist med et FarveLA fra mange.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce