Hvad laver du dog i Haderslev, Mette?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mette Frederiksen, formand, Socialdemokratiet
Steen Brogaard
Debat. 

Nærhed: Forleden var jeg til torvedag i Haderslev. Solskin. Ostebod. Lokale grøntsager i overflod. Det var lige som det skulle være. Haderslev-borgerne var godt repræsenteret, selvom det var midt på dagen. Og jeg nåede at tale med mange af dem. Et af de spørgsmål flest stillede mig var; "Godt at se dig Mette. Men hvad laver du dog i Haderslev?".

Spørgsmålet taler desværre ret meget for sig selv. For mange mennesker er Christiansborg - ja, beslutningstagere som mig selv - tydeligvis alt for langt væk.

Og det er ærgerligt. For det er lige præcis på steder som Torvet i Haderslev, at jeg får viden som hverken e-mails, avisartikler eller fortællinger fra Folketingets talerstol kan give mig. Derfor tilbringer jeg så meget tid som overhovedet muligt uden for Christiansborg.

Det er de historier, der fortæller mig, at der stadigvæk er alt for store forskelle i vores lille land.

Tag nu Liv som jeg mødte på Thisted Gymnasium. Hun bruger fire timer hver dag på at rejse frem og tilbage til skolen. To timer hver vej. Liv sætter sig i bussen kl. tyve minutter over seks om morgenen for at nå til undervisning. Og når dagen er omme, venter hun en halv time på næste bus. Det er et held, at Liv ikke er skoletræt.

Livs skolekammerat fortalte, at hun nu havde ventet halvanden måned på at få foretaget en blodprøve, fordi der ingen praktiserende læge var i nærheden.

Samme dag i Løgstør hørte jeg de lokale sige, at de savnede nærpolitiet, som rykkede ud af byen sidste år. Trygheden rykkede desværre med for manges vedkommende.

Og det er ikke enkeltstående tilfælde, jeg har mødt. Tallene viser det klart. Hver tredje politistation er væk. Og hvor der før var 140 landbetjente, er der i dag kun 20. Samtidig er sygehuse lukket i byer som Kalundborg, Nakskov, Haderslev, Fredericia og Grenaa.

Uddannelsesinstitutioner forsvinder. Du kan ikke længere blive lærer i Haslev. Nu skal du til Roskilde eller Vordingborg. Og du kan ikke længere gå på erhvervsskole i Maribo. Nu er det nærmeste sted Nakskov eller Nykøbing.

Det er resultatet af politiske beslutninger, der trækker Danmark skævt.

Heldigvis er rigtig mange lokalsamfund fulde af idéer og gejst. De arbejder frivilligt i hallen, i købmanden, laver byfester eller samler ind til renoveringer af byens trætte huse. Men selvom ildsjælene og lokal foretagsomhed findes i hele Danmark, så skal der politiske beslutninger til for at bakke dem op. Vi kan ikke rulle hele udviklingen tilbage, men vi kan vælge, om vi vil skifte retning.

I Socialdemokratiet har vi fremlagt et nærhedsudspil. Her foreslår vi blandt andet at åbne lokale nærhospitaler tæt på borgerne. Hvor borgerne kan blive behandlet for helt almindelige og ukomplicerede sygdomme - tæt på, hvor de bor.

Vi skal oprette flere uddannelser i hele landet. Vi vil droppe besparelserne på erhvervsuddannelserne og i stedet forpligte dem til at oprette lokale uddannelsespladser. Og så vil vi styrke de små gymnasiers økonomi.

Vi vil ansætte landbetjente og mere synligt politi. Det er i sig selv vigtigt, at politiet er tilstede over hele landet. Vi vil oprette mobile politistationer, der sammen med flere landbetjente skal skabe tryghed og sikre en forebyggende indsats i lokalområderne.

Nærheden skal tilbage. Over hele landet. Torvet i Haderslev, busserne i Thisted, politistationen i Løgstør - de gør det muligt, lettere og tryggere at leve og bo i hele landet. Det er afgørende, hvis vores land skal hænge sammen.

Danmark for lille til store forskelle. Lad os samle Danmark igen. Lad os styrke det velfærdssamfund, der har gjort Danmark stærkt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce