Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hvor har du de tal for løn fra? De passer ikke

Hvor har du de tal for løn fra? De passer ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: I et debatindlæg i avisen Danmark 28. december kommer Per Hovgaard med nogle synspunkter vedrørende præsternes arbejdsvilkår og lønforhold i almindelighed.

Synspunktet er fremkommet efter et indlæg af Ingelise Vilsen den 26. december, hvor hun peger på nogle af de årsager, der er medvirkende til, at man har svært ved at få præstestillinger besat i de små landsogne.

Per Hovgaard har valgt at melde sig ud af folkekirken. Og det er fair nok - alle medlemmer har den mulighed, hvis man ønsker det.

I sin replik opremser Per Hovgaard en en række tal vedr. præsternes aflønning, boligforhold, husleje etc. Disse tal skal jeg ikke bestride for så vidt angår præsternes forhold.

Deri har jeg ikke tilstrækkelig indsigt, så de er muligvis rigtige.

Men i sit debatindlæg omtaler Per Hovgaard menighedsrådsmedlemmerne som såkaldte "frivillige", der oppebærer aflønninger på op til 100.000 kr. og med en gennemsnitlig aflønning på 50.000 kr.

Hvor har du de tal fra?

Jeg har været menighedsrådsmedlem og kirkeværge i otte år og modtaget et honorar på 6.700 kr. om året Herfra skal trækkes arbejdsbidrag og skat, så netto har jeg haft ca. 3500 kr. om året til mig selv. Vi har haft ca. 8 til 10 møder om året med en samlet mødetid på ikke under 25 timer om året.

Som kirkeværge har jeg desuden haft møder med arkitekter, håndværkere, graver og andre med relation til de praktiske forhold. Endvidere har en kirkeværge ansvar for at de håndværksmæssige opgaver - store og små - er udført som aftal.

Jeg har holdt regnskab med mit tidsforbrug på årsbasis og har i hvert fald brugt et godt stykke på den anden side af 100 timer.

Det ville klæde Per Hovgaard at researche på de faktiske forhold og og gavne hans troværdighed fremfor at gribe nogle tal ud af den blå luft.