Hvorfor er Venstre så sure?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dan Jørgensen, næstformand, Socialdemokratiets folketingsgruppe
FT_Dan_Jorgensen
Debat. 

Valgkamp: At statsminister Lars Løkke Rasmussen har et iltert temperament, ved alle danskere. Det lever vi med. Værre er det, når et helt parti bliver fjendtligt, underskudsagtigt og negativt i en valgkamp. Det ser vi desværre nu. Venstre burde i stedet gribe mit partis indbydelse til konstruktiv dialog.

Misforstå mig ikke. Politik handler selvsagt også om, at meninger brydes. Derfor er det helt OK - faktisk nødvendigt - at vi politikere kritiserer hinanden og går lidt til stålet engang imellem.

Men konflikt og uenighed kan ikke fylde det hele. Specielt ikke fordi Danmark som land jo er bedst, når vi samarbejder.

Derfor har vi i Socialdemokratiet også for nyligt kørt en større annoncekampagne, hvor vi understregede, at der altså er mange ting, vi kan samarbejde om i Danmark. Vores pointe var, at vi som parti ikke kan lave alt det, vi vil med et parti, men at vi kan gøre meget med mange partier. Mon ikke de fleste danskere tænker, at det er en meget sympatisk og kostruktiv tilgang at have til folketstyret?

I hvert fald blev budskabet taget vel imod af diverse kommentatorer. Ligesom de andre politiske partier på Christiansborg også roste kampagnen. Alle partier tog imod den udstrakte hånd. Alle undtaget et.

Ja, læseren har gættet rigtigt. Det var selvsagt Venstre, der var mavesure. Som det eneste parti i Folketinget kastede de sig som kampivrige soldater over os. Ikke med en konkret stillingtagen til vores budskab. Nej, de tog det bare som endnu en anledning til at smide en skidtspand ud over os og den politiske debat.

Igen: Det er i orden at kritisere politiske modstandere - det gør jeg sandt for dyden også selv - men det er ikke godt for den politiske debat KUN at have konflikt som formålet med sin kommunikation.

Det er ikke svært at se, hvorfor den forgangne regeringsperiode har været præget af så meget handlingslammelse. At størstedelen af regeringensgrundlaget ikke blev til noget, kan vi på den anden side jo glæde os over. Topskattelettelser, en hævet pensionsalder og nedskæringer i SU'en er jo bare nogle af de ting, som man ikke kom igennem med. Alligevel er den manglende evne til at samarbejde hos et parti, der har statsministerposten, bekymrende. Det er skadeligt for vores demokrati, når dialog og konstruktivitet ikke kan finde fodfæste.

Endnu mere skadeligt bliver det, når politikere taler usandt eller direkte lyver om hinanden. Det ser vi desværre i stor stil fra Venstres side lige nu. De indrykker annoncer, der bl.a. siger, at vi i Socialdemokratiet vil hæve ydelserne for flygtninge med 10.000 kroner om måneden per familie. Det passer simpelthen ikke. Og det ved Venstre godt. Men de er skruppelløse i deres skræmmekampagne.

Jeg er sikker på, at Venstre ikke vinder på det. Dertil er danskerne for kloge. Men jeg er alligevel bekymret, for jeg tror, at den form for politik får mange til at tabe interessen for valgkampen. De magter ikke at høre på den slags. Og det vil være trist.

Derfor en opfordring til Venstre. Fint nok at Lars Løkke vrisser lidt engang imellem. Han er kun et menneske. Det skal der være plads til. Men når et helt parti afspejler menneskeligt underskud og fører politik, som var det en mudderkamp uden en eneste gang at stoppe op og lytte til modparten, så er det skadeligt for vores folkestyre.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce