Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Klumme: Er jeg IT-indvandrer - eller bare en klaphat?

Klumme: Er jeg IT-indvandrer - eller bare en klaphat?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Morten Guldberg mogu@jfmedier.dk
Michael Nørgaard
Debat. 

Alder er en pudsig størrelse. Nogle føler sig som en gammel mand spærret ind i en ung krop, andre føler sig - og optræder lejlighedsvis - som teenagere trods vigende hårgrænse og grånende tindinger.

Her er opskriften på et effektivt realitet-tjek, som ikke efterlader én i tvivl om, at dåbsattesten har passeret et halvt hundrede:

Gå på hifi-indkøb.

Springer man over Black Friday-køen i Elgiganten og vælger en specialbutik, kræver det forarbejde for ikke at fremstå som komplet idiot, når fagudtryk som trueplay auto-kalibrering og HEOS app (Apple iOS/Android) fyger om ørene.

Men selv efter at have læst på lektien er man smør i hænderne på en dreven sælger, som hurtigt fornemmer, at kunden helst undgår teknisk komplicerede løsninger. Så en forstærker med to højtalere var lige mig.

-Du styrer det hele fra din iPad eller telefon, det kan ikke være nemmere, forsikrede han.

En moderne forstærker fylder mindre end en pibetaske, og har hverken display eller knapper, men reagerer i farve på signalet fra telefonen. Forudsat de to enheder kommunikerer. Og her kommer begrebet it-indvandrer ind i billedet.

For det ligger bare ikke til højrebenet for en midaldrende gammelfar at kalibrere digitale enheder - især ikke når skidtet på fjerdedagen stadig melder fejl og har sin første strofe til gode gennem højtalerne.

Frem og tilbage mellem hjem og butik et par gange, og nu begyndte tingene for alvor at blive indviklede. Måske stod wifi-routeren for langt væk fra forstærkeren:

-Køb et acces point, som kan forstærke signalet. Den kan du få i Proshop, rådede butikschefen, som nu var involveret i mit "problem".

Følte jeg mig ikke marginaliseret før, var jeg ikke længere i tvivl. Proshop er en netbutik med et fysisk udtryk. Du går ind i butikken, men gud nåde og trøste dig, hvis ikke du ved, hvad du skal have. Heldigvis havde jeg et serienummer, som kunne tastes ind på én skærm, og derefter betales ved en anden. Det hele styres af en robot, kunderne ligner de samme, som handler hos Harald Nyborg. Her er det bare kabler, stik og elektronisk grej, som får hverdagen til at hænge sammen i 2017.

Den ekstra stueantenne hjalp bare ikke mig. Forstærkeren viste sig ikke være helt rask, og min første og eneste sejr var da et nyt eksemplar straks fungerede som lovet. Jeg var bare ikke færdig (nu på syvendedagen): TV-lyden glimrede fortsat ved sit fravær i de nye højtalere. Det burde være en smal sag via det optiske kabel, som forbinder tv og forstærker - men ikke hos mig. Og pludselig var jeg inde på det symbol, jeg er mest utryg ved på fjernsynet: "Indstillinger."

Jeg fik indviklede instrukser i frakobling af Dolby-system, valg af PCM-udgang og meget mere, lige lidt hjalp det, nu var jeg parat til at give op. Tre spildte fridage og utallige tekniske nederlag gjorde mig mør. Jeg er ikke uddannet i software-elektronik, og jeg anede ikke, at det var nødvendigt at være det for at erhverve en forstærker. I gamle dage købte man bare en Tandberg med trykknapper og en ScanDyna kasettebåndoptager med en stor pløk til at slå Dolby til og fra. Give me a break. Tag anlægget tilbage eller løs det, truede jeg HIFI-butikken, som sluttelig stillede på bopælen.

-Jeg tror, jeg har fundet fejlen, sagde butikschefen med neutral stemme, efter diskret at have kabelstikket ud af forstærkeren og have skubbet det ind i den rigtige port fire centimeter til højre.

Jeg sank én stor klump i stuens halvmørke, mens klar tv-tale strømmede ud af højtalerne.

IT-indvandrer eller klaphat? Begge dele. Og meget ældre end jeg troede.