Langå-børn bliver nedprioriteret af Randers Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Louise B. Schjødt, Villavej 23, Langå
Billede
Debat. 

Læserbrev: Budgettet rækker langt fra til Langås nye integrerede institution. Vi må tage til takke med en discount-institution, hvor mulighed for læring og praktiske faciliteter er stærkt nedprioriteret.

I 2017 kom det på tale, at Langå skulle have en integreret institution, som skulle samle byens børnehaver og tilmed have en vuggestueafdeling. Budgettet lød på 15 millioner kroner. Jeg tænkte allerede dengang, at det lød knebent, for det kræver noget særligt af arkitektur at skulle huse 100 børn og samtidig skabe tryghed. Men jeg var fortrøstningsfuld, idet jeg stolede på, at kommunens planer var gennemtænkte.

Nu er jeg kommet på andre tanker. Af børne- og familieudvalgets referat af 12. marts fremgår det, at budgettet ikke holder, og at allerede godkendte tiltag suspenderes. Etableringen af institutionens produktionskøkken blev godkendt af udvalget i starten af december, men nu viser det sig, at det ikke er muligt inden for den økonomiske ramme.

Men et produktionskøkken er en gevinst for alle. Det kan nemlig tilbyde ernæringsrigtig, økologisk, klimavenlig kost lavet efter Fødevarestyrelsens anbefalinger. Og den slags mad er vigtig, for undersøgelser viser, at de fleste børn får over halvdelen af deres energiindtag i daginstitutionen. Et produktionskøkken indeholder desuden et stort læringspotentiale, som kan lære børn om det sunde, fælles måltid.

Ligeledes ønsker man at spare vuggestuen væk og i stedet bygge i et fleksibelt design, så vuggestuedelen kan integreres efter behov. Men behovet er her nu. Der er pres på byens kommunale dagplejere; en veninde har sin datter hos en privat dagplejer, og min nabo fragter deres søn til Vellev for at få vuggestuens fleksibilitet og robusthed.

Efter placeringen blev vedtaget, er der dukket en uforudset post op. Grunden er nemlig våd, og der skal påregnes en merudgift på cirka en million kroner til klargøring af terrænet. Det kan blive på bekostning af institutionens motorikrum. Og nå ja, der er heller ikke budgetteret med inventar eller legeplads.

Jeg undrer mig og tænker, om der mon er et sted, min søn kan hænge sin flyverdragt, når han starter i den nye institution? Skal han sidde på gulvet og spise madpakke? Kan han få en gyngetur? Kommer den fleksible indretning til at gøre ham tryg? Det virker ikke helt gennemtænkt.

Langå er en by i vækst, og sådan skulle det gerne fortsætte, så må vi ikke godt bede om en ordentlig institution i første hug?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce