Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Øst-chauffører er også en kommunal sag


Øst-chauffører er også en kommunal sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Pia Olsen Dyhr, formand for SF, og Karina Lorentzen Dehnhardt, spidskandidat til kommunalvalget for SF i Kolding
FT_Pia_Olsen_D
Debat. 

  • st-chauffører er også en kommunal sag

Østarbejdere: Når vi til daglig taler om social dumping, er det en national eller europæisk dagsorden. Vi glemmer, at det faktisk er i lokalmiljøet og i kommunerne, at det foregår, og hvor de mange negative effekter af social dumping sætter sine dybe spor. Det er derfor vores håb, at social dumping bliver en del af den forestående kommunalvalgkamp.

For det er værd et huske på, at når vi samfundsmæssigt ser gennem fingre med unfair konkurrence og social dumping, så har det direkte konsekvenser i lokalmiljøet. Et chaufførjob tabt i Kolding eller en vognmandsvirksomhed, der må dreje nøglen om i Vejle, betyder tabte skatteindtægter for kommunen og øger udgifterne til sociale ydelser. Og når en vognmandsvirksomhed forsvinder, koster det ofte også en regnskabsmedarbejder jobbet - og det breder sig som ringe i vandet, når f.eks ansatte hos mekanikeren, opbyggeren, synskontrollen osv. får færre kunder. Af den årsag er social dumping i allerhøjeste grad direkte betydning for kommunerne.

I Kolding har vi set konsekvenserne meget tydeligt i nogle aktuelle sager: Den ene sag handler om en motorvejsrestaurant, der over nogle år har fået vekslet restaurantgæster med øst-chauffører, der bor og arbejder i deres lastbiler i månedsvis i træk. Chaufførerne havde derfor i stigende grad gjort Hylkedal Øst til deres levested, langt fra Rumænien og Bulgarien, mens de ventede på næste transport. De fyldte pladserne op, bruget stedets faciliteter - men lagde ingen penge i butikken og spærrede bogstaveligt talt for de kunder, der normalt sikrer stedet sin omsætning. Problemet voksede så meget i omfang, at restaurantejeren helt usædvanligt fik lov af Vejdirektoratet til at spærre rastepladsen af i weekenderne, så der blev plads til de vante kunder.

Den anden sag handler om, at et borgerligt flertal i Kolding var parate til at imødekomme et ønske fra en vognmand, der spekulerer i brugen af lavtbetalte østchauffører, om at stille hvilefaciliteter til rådighed for chaufførerne. Dermed åbnede byrådet reelt for social dumping. Byrådet medvirkede således aktivt til at give bedre betingelser for, at vi fortsat bytter danske arbejdspladser på danske løn- og arbejdsvilkår ud med udenlandske chauffører, der ikke betaler skat i Danmark, men som koster os arbejdspladser, skatteindtægter - og ikke mindst en dansk ambition om ordentlighed på vores arbejdsmarked.

Og lidt længere sydpå, tættere på den dansk-tyske grænse, har skatteyderne skullet betale for oprydning efter østchauffører, som både har forrettet deres nødtørft og tømt spildolie mv. ud på en åben mark. Regningen havner hos skatteyderne, fordi nogle af virksomhederne ikke selv vil sikre faciliteterne og betale en ordentlig løn.

Denne type af sager finder vi mange steder i Danmark. Og det er af grunde som disse, at vores kommunalpolitikere ikke bare kan lukke øjnene for, at de også sidder med et betydeligt ansvar for at dæmme op for social dumping. Hvis vi lokalt lukker øjnene for, at østchauffører ikke alene lever under kummerlige og dybt urimelige forhold, men at de også bliver brugt til at presse os i Danmark på løn- og arbejdsvilkår, koster os virksomheder og arbejdspladser og ikke mindst lokale skatteindtægter - så skrider en del af fundamentet for vores samfundsmodel.

Vi mener bestemt, at der skal gøres en indsats for østchaufførerne. Deres livsvilkår er urimelige - og det er usmageligt, at der også findes danske speditører, transportkøbere og logistikvirksomheder, der skamløst spekulerer i at underbetale folk og lade dem leve i lastbilen, på rastepladser, i vejkanten, på havnen osv. i månedsvis, indtil næste opgave tikker ind. Men vi skal hjælpe dem ved at insistere på ordnede forhold - ikke ved at lade vores eget arbejdsmarked undergrave. Og vi skal ikke kommunalt lade skatteyderne samle den regning op, som visse transportkøbere og logistikvirksomheder forsøger at sende videre, fordi de ikke selv vil betale deres østchauffører en ordentlig løn.

I kommunerne har vi naturligvis en forpligtelse til at dæmme op for de forhold, der undergraver den kommunale beskæftigelse, de kommunale skatteindtægter og som ødelægger den kontrakt vi som borgere har med fællesskabet. Og derfor må og skal social dumping på dagsordenen i denne kommunalvalgkamp.