Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Principper eller prisnedslag - det er spørgsmålet...

Principper eller prisnedslag - det er spørgsmålet...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jakob Herskind jahe@fyens.dk
Michael Nørgaard
Debat. 

Hvad er meningen med den bevidstløse import af amerikanske konsumstimulerende mærkedage som Valentine's Day og Halloween?

Sådan kunne et tilpas politisk korrekt og skolelærerindigneret spørgsmål lyde på dagen før Black Friday - alle forbrugsfesters Moder. En begivenhed og et fænomen, der bringer det værste frem i os: Grådighed, egoisme og hensynsløshed, når vi med giftpigge på albuerne spurtløber ned af Bilkas lange gange for at kapre fladskærmen til halv pris før alle andre. 

Black Friday er fredagen efter Thanksgiving og betragtes i dag som indledningen på den amerikanske julehandel. I de seneste mange år har Black Friday været den travleste shoppingdag i USA med en omsætning på over 60 milliarder dollars. Det svarer til cirka 360 milliarder kroner. På en enkelt dag. Et beløb, som ville kunne finansiere udgifterne til det samlede danske sundhedsvæsen i godt to år. Tal er taknemmelige, og sammenligninger kan være vildledende, men vi kan vel godt blive enige om, at 360 milliarder kroner på en enkelt dag er uforskammet mange penge at bruge på vaskemaskiner, spilkonsoler og hjørnesofaer?

Nu er det bare sådan, at jeg i år er fanget i et eksistentielt dilemma. Et valg mellem principper og prisnedslag. Sagen er den, at jeg i privat regi står foran et par seriøse investeringer i primært elektronisk tingeltangel til matriklens yngste beboere. Ham på 10 har henover de sidste par år bogstavelig talt slidt familiens iPad i stykker, og ham på 12 dør snart, siger han, hvis ikke jeg skaffer ham en ny mobil til erstatning for den ellers udmærkede iPhone 5, han og jeg hentede 3. juledag ved et køtilbud i netop Bilka i 2014. Og da jeg selv er lidt af en sucker efter nyt isenkram, der kan blinke og sige lyde, har jeg simpelthen ikke stamina til at sige fra overfor redeskrigene. Jeg er med andre ord svag i sjælen. Jeg mangler rygrad.  

Derfor vil jeg i morgen for første gang i den sorte fredags danske historie begive mig dankortbevæbnet ud i junglen, og om guderne vil returnere fredag aften med de efterspurgte byttedyr og modtage ukritisk kærlighed fra poderne og beundrende blikke fra hustruen.   

- Hvor er du dygtig, Jakob, vil hun måske sige, mens hun smilende og uopfordret fylder mit rødvinsglas. 

Jeg har det faktisk lidt på samme måde, som børn har det dagen før juleaften. Spændt, forventningsfuld og angst på samme tid. For tænk nu, hvis ikke jeg får det, jeg ønsker? 

Nuvel. Jeg overdriver en smule. Men kun for at fremme pointen. For jeg er ikke fan af Black Friday. Jeg hader lange køer og det, de er et udtryk for. Jeg er faktisk også sådan en, der begræder, at mine børn foretrækker Halloween og græskar fremfor pæredanske fastelavn. Jeg er ham, der synes, at Valentine's Day er en forloren, præfabrikeret hyldest til sin elskede. Men jeg er på den anden side heller ikke for fin til at indrømme, at principper og idealer må vige, når der er et godt tilbud i nærheden. Og i morgen går jeg på jagt. Med spidse albuer og dobbeltknuder på snørebåndene.