Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Prins Henrik: Tal åbent om svækkelse, så forstår vi bedre

Prins Henrik: Tal åbent om svækkelse, så forstår vi bedre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Tak til Erik Lysbjerg for hanssynspunkt om prins Henrik i avisen Danmark 11. august..

Personligt har jeg ingen erfaring med alzheimer i dennærmeste familie, men jeg har oplevet at se et menneske "gå i opløsning" på grund af dette.

Da man på TV første gang oplevede prins Henrik give udtryk for sin frustration og utilfredshed, var det ganske tydeligt, at dronningen var ilde berørt. I denne situation ville man måske tale om "et gammelt vrøvlehoved" - men er det ikke sådan demens eller alzheimer begynder?                                                                                    

Jeg er overbevist om, at hvis der fra hoffet på et tidligt tidspunkt var blevet meldt ærligt ud, at prinsen var syg og derfor ikke altid var i stand til at deltage i arrangementer, ville dronningen og ikke mindst prins Henrik være blevet forskånet for megen ubehagelig og sladderagtig omtale. Det er meget, meget synd for dem begge, at man har hånet og nedgjort prinsen, som det er sket. Det er sørgeligt, men ikke skammeligt eller skandaløst, for en familie at blive ramt af alzheimer, heller ikke for den kongelige familie.                                                          

Mon dog ikke, man turde håbet, at selv journalister ville have vist respekt i denne situation og havde undladt at "fodret folket med udtalelser og billeder af en svækket gammel mand?

Royalist eller ej - dette handler om mennesker med følelser og tanker som alle andre. Lad os omtale og behandle den kongelige familie, ligesom andre familier, der rammes af denne tragiske sygdom, nemlig med næstekærlighed og medfølelse.