Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Samfundets rygrad. Tak til jer, der arbejder for idræt og foreningslivet

Samfundets rygrad. Tak til jer, der arbejder for idræt og foreningslivet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Foreningslivet: Det frivillige foreningsliv er rygraden i det stærke civilsamfund, der binder Danmark sammen på kryds og tværs. Her mødes vi uanset køn, alder, religion, etnicitet og politik - vi udvikler vores fællesskaber og passer på hinanden. Uden jer ville Danmark ikke være det samme.

Derfor fortjener foreningslivets vores anerkendelse og støtte. Men støtte er ikke nok. Foreningslivet skal styrkes og udbygges på mange forskellige måder.

Mange deltager allerede i foreningslivet eller laver frivilligt arbejde, men jeg tror, at det vil være en fordel for Danmark, hvis endnu flere kommer med. Vi skal opmuntre dem, som ikke i dag er en del af et frivilligt fællesskab, til at blive det.  Det skal vi gøre ved både at sikre og udbygge foreningslivet. Ved at understøtte det og give det gode rammer.

Regeringen har netop fremsat et lovforslag om fordeling af udlodningsmidlerne - det som i gamle dage hed tipsmidlerne. I alt fordeles 1,7 mia. kr. til idræt, kultur og foreningsliv i 2018. Det løfter en række organisationer, og sikrer dem økonomisk tryghed, så de kan fortsætte deres vigtige arbejde.

Idrætsorganisationerne er nogle af dem, vi især styrker. Det gør vi, fordi idrætten bevæger os - ikke bare fysisk, men også socialt. Og mit håb er, at flere i fremtiden vil dyrke idræt, og flere vil gøre det i en forening. Det er også derfor, at regeringen bakker op om DIF og DGIs vision "Bevæg dig for Livet"

Som kulturminister er det en mærkesag for mig at styrke samspilet mellem offentlig støtte, privat initiativ og ikke mindst de frivilliges engagement. Det er på den måde, vi skaber de bedste vilkår for fællesskaber i lokalsamfundene.

Så tak til alle jer, der tager del i foreningslivet - og forhåbentlig velkommen til mange nye. I er alle sammen med til at skabe et rigere samfund og kulturliv i Danmark