Tak for sangen til præsterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Repik: Tak for "sangen" vil jeg gerne tilkendegive, som modtager af en langt fra "skønsang", sunget på avisen Danmarks debatsider i to forskellige indlæg; et fra provst Kirsten Sønderby den 31. december 2017: "Hellere fakta end medlidenhed", og et fra pensioneret sognepræst Thomas Kristensen fra Hvide Sande den 3. januar: "Urigtige oplysninger om forbrug".

Begge præster er det faldet for brystet, at jeg i et indlæg fra den 28. december 2017: "Ingen skal have medlidenhed med præsterne", hvor jeg formaster mig til at fremlægge blot nogle få eksempler på, hvordan præsterne har endog særdeles gode ansættelsesforhold.

Jeg nævner ud over flere eksempler to - og det er disse to, der er faldet begge skribenterne for brystet, så meget at de nærmest beskylder mig for at være en løgnhals.

I det ene eksempel er begge vrede over, at jeg har skrevet, at en pensioneret præst eller en emeritus kunne have modtaget 2616 kroner for en enkeltstående gudstjeneste efter at være gået på pension. Jeg skriver udtrykkeligt i mit indlæg, en enkeltstående gudstjeneste.

Det falder så begge skribenterne for brystet, da de "kun" har modtaget 795 kr i honorar pr. gudstjeneste, og det fremgår ikke, hvor mange de har afholdt, men bemærk igen, at jeg skriver en "enkelt" gudstjenste ad gangen plus feriepenge - et beløb, de har modtaget ud over deres pension, og de spørger smækfornærmede, hvor jeg har mine oplysninger fra.

Jeg oplyser nemlig i mit indlæg, at den præst, der ikke længere er på arbejdsmarkedet, får 2616 kroner for en enkelt gudstjeneste.

Præsteforeningen har nogle retningslinier, som man kan google, og det har jeg gjort, hvad skulle jeg eller gøre, kære "Frelste", da det krævede medlemsnummer i Præsteforeningen for at kunne få sandheden om jeres lønforhold.

På Google står ordret:

Diverse honorarer og satser - Præsteforeningen.

Aftale om løn indgås mellem PENSIONEREDE præster og biskoppen. Præsteforeningen anbefaler, at der ydes den pensionerede præst et honorar, der svarer til slutlønnen for overenskomstansatte præster.

Det er dog VIGTIGT. 1 april 2017 at varetagelse af enkeltstående gudstjenester eller kirkelig handlig betales med 2618,62 kroner.

Kirkeministeriets vejledende honorartakster til pastor emeriritusser er ganske rigtig 795 kroner, men beløbet kan udelukkende anvendes med præstens accept, når der er tale om en enkelt honorering, og kan ikke accepteres ved som honorering ved eksempelvis konstitution.

Er der noget at sige til, at jeg som "almindelig" oldsag mener, at de her to præster kunne have hævet 2618,62 kroner i honorar, hvis de bare havde åbnet munden, men som i alle andre tilfælde indenfor kirken, er det umuligt at få oplyst fakta om økonomien.

Vedrørende menighedsrådsmedlemmernes lønninger skal jeg henvise til en artikel i Jyllands-Posten 25.12.2015 "Menighedsrådene får hundredtusinde i honorarer".

For et par år siden blev der sat fokus på, hvad menighedsrådsmedlemmerne modtog i honorar, og det var tal, der forbavsede de fleste, for beløbene lå angiveligt for mange mellem 50 og 100.000 kroner i honorar om året, samtidig med, at de samme smed om sig med kirkens penge til alskens kunst og kultur samt designmøbler og lamper. Her i Aarhus blev der gravet masser af eksempler frem på dette fråds, og flere eksempler blev leveret af menighedsrådsmedlemmerne selv, og jeg beskriver da også to i mit debatindlæg som begge præsterne skøjter let og uelegant henover, ikke særligt troværdigt.

Og så, hr. sognepræst Thomas Kristensen, Hvide Sande: Hvordan kan du finde på at bruge så udokumenteret sludder, som du gør, for at nedgøre mig og andre, der ikke længere er medlem af folkekirken.

Du skriver at Folkekirken yder mere i økonomisk støtte til mig som udmeldt, end jeg gør til Folkekirken. For Folkekirken betaler for personregistrering, og mange steder for begravelsesvæsen, samt vedligehold af den største historiske bygningsskat i landet, nemlig vore kirker.

Det er altid godt at søge aktindsigt. Men vælg de rigtige kilder, slutter Erasmus Montas Emeritus Thomas Kristensen.

Jamen er det ikke utroligt, at en præst kan få sig selv til at påstå, at jeg, der er tvunget til at betale hans løn som præst og emeritus, og som udmeldt af Folkekirken, at jeg skulle tjene på kirken og præsterne på grund af nogle ganske få minimale ydelser herfra for alle borgere.

Men bemærk: I ngen af de to præster, der korrekser mig, kommer ind på den slags. Guds fred" og Godt nytår.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce