Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Timeplan i frit fald


Timeplan i frit fald

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Knud Mogensen knud@amtsavisen.dk
DSB Togfonden Politikere giver IC4-togene dødsstødet DSB under
Debat. 

Den såkaldte timeplan, som er en væsentlig del af Togfonden, er skudt ud i det fjerne, efter at Folketinget har besluttet, at kommede fjerntog til DSB maksimalt skal kunne køre 200 kilometer i timen og ikke de 250 km/t, der er forudsætningen for timeplanen.

Timeplanens ambition er som bekendt, at udvalgte tog - ikke alle - skal kunne køre fra Aalborg til Aarhus på en time, derfra til Odense på en time og sluttelig fra Odense til København på en time. Esbjerg er også tænkt ind i timeplanen.

Togfonden er en luftig konstruktion, som er vedtaget mod regeringens ønske, men med støtte fra Dansk Folkeparti. Finansieringen er baseret på indtægter fra Nordsøolien, der mildt sagt er ønsketænkning. Hertil kommer, at skal togene køre på den nævnte tid mellem de store byer, skal der ske en udretning af spor mellem Aarhus og Horsens, så Skanderborg - og reelt også Silkeborg - kobles af fjernnettet. Desuden skal der bygges en ny jernbanebro over Vejle Fjord med store arealkrav til følge. Det sidste projekt har Dansk Folkeparti siden klogeligt nok taget afstand fra.

Naturligvis vil det være fint, om visse tog kunne køre fra Aalborg til Aarhus på en time med stop kun i Hobro og Randers. Det må dog vist kræve udretning af det snoede spor fra Hinnerup til Aarhus og sikkert også noget lignende mellem Randers og Stevnstrup.

Men mon ikke langt de fleste togrejsende er lige lykkelige, om køretiden mellem for eksempel Aalborg og Aarhus er 65-70 minutter eller præcis 60? Det vigtigste for dem er helt givet, at de kan stole på køreplanens oplysninger. Samt at de mange, der ankommer til stationerne i egen bil, kan finde parkering i rimelig nærhed af togene. For ellers vælger de at køre selv og bidrager dermed yderligere til parkeringsproblerne i de byer, de skal frekventere.

De nye tog til DSB bliver næppe købt i Italien efter de nærmest groteske erfaringer, der er hentet med IC4-togene. Det bliver eldrevne tog, af hvilken årsag forskellige gener kan ventes i mange byer, herunder Langå og Randers, fordi eksisterende broer er for lave. Men altså ikke tog, der kan klare at køre mellem de store byer på en time.

Og så for næsten 117. gang: Det største problem for timeplanen i Jylland, Esbjerg undtaget, er sækstationen i Aarhus. Her skal togene bumle ind og ud samme vej. Om togene trækkes af dieselolie eller elektricitet, kommer ud på ét, og om de kan køre 200 km/t eller 250, er irrelevant.

Men i Aarhus mener man nok noget andet, og så må alle andre finde tid til hyggekørsel.

Timeplan i frit fald

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.