Trafik. Jo! En omfartsvej giver rigtig god mening


Trafik. Jo! En omfartsvej giver rigtig god mening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Dr.dk bragte torsdag 14. marts med en stor overskrift - "Lokale undrer sig" - nogle kommentarer til den planlagte omfartsvej ved Mariager. Hertil kan kun siges, at det ikke er alle lokale, der undrer sig. Allerede i den tidligere Mariager Kommune i 2006 og 2008 var der fælles initiativer fra kommune, handel og turisme om at skabe sammenhæng mellem byen og havnen og afvikle Fjordgade som sluse for tung og hurtigkørende trafik.

Vejdirektoratets forundersøgelse i 2013 af en omfartsvej ved Mariager konkluderede, at en sådan ikke vil få negative konsekvenser for erhvervslivet. Administrerende direktør ved Akzo Nobel, Torben Brændgaard, har også udtalt i Randers Amtsavis 14. marts, at virksomhedens transportører skal bruge lidt mindre tid på at komme til E45, men at der ellers ingen markant effekt er på driften. Direktøren tilføjer: "Men jeg kan da levende forestille mig, hvis jeg boede i Mariager og havde så relativt meget lastvognstrafik igennem byen, så ville det være generende".

Og det er sagens pointe: Der skal løses et problem og en gene for borgerne i Mariager - og det kan ske uden gener for erhvervslivet. Trafikforsker Harry Lahrmann har derfor totalt overset denne pointe, når han 14. marts udtaler, at der ikke er et behov for en ny omfartsvej.

I 2013-rapporten påpeger Mariagerfjord Kommune, at en omfartsvej, som leder den tunge trafik uden om Mariager by, nedsætter godstransportmængden gennem byen til potentiel gavn for byens borgere og gæster. Der skabes også mulighed for at etablere et mere sammenhængende miljø på tværs af by og havn med mulige positive effekter for blandt andet detailerhvervet, restaurationer og turismeattraktioner i centrum.

Der er fremført det synspunkt, at 90 procent af de lastbiler, der kommer til Mariager, har et ærinde i byen. Hvis det er rigtigt, er det godt nok et vældigt pulserende forretningsliv, vi har i byen. Når der tages udgangspunkt i de konkrete trafikmålinger, der er foretaget 2008, 2012 og 2016, er der forskelle i antallet af lastbiler, der kommer gennem Mariager. Men hvis vi blot tager den laveste måling i 2016, hvor der over en uge blev registreret 482 tunge biler (lastbiler), så betyder det, at der hver dag (inklusive lørdage og søndage) kommer cirka 70 tunge køretøjer gennem Mariager. Hvis 90 procent af disse køretøjer har et ærinde i byen, og vi antager, at der er cirka 15 forretningsenheder i Mariager by, så betyder det, at hver forretning skal have besøg af fire lastbiler hver dag i ugen (inklusive lørdage og søndage). Så der skal svinges mange øl over disken, sælges mange boller hos bageren og sælges mange blomster i blomsterforretningerne hver dag.

Ønsket om en regulering af Fjordgade og en omfartsvej går således mange år tilbage. Rigtig mange borgere tilslutter sig denne forandring. Byråd, borgmester og andre har været involveret i sagen gennem tiden. Det forekommer derfor lidt plat, at DR og andre nu skal tvære sagen ind i overvejelser om Kim Christiansens valgmotiver. Han kan slet ikke vælges i Mariagerfjord Kommune, og der står som bekendt også andre partier bag beslutningen. Som borgmester Mogens Jespersen udtrykker det: "Det glæder mig rigtig meget, at borgerne i Mariager nu kan få opfyldt deres ønske om at få den tunge trafik ud fra de toppede brosten i byen. For når det er et ønske for dem, så er det så sandelig også et ønske for os som kommune, siger Mogens Jespersen om den nu kommende omfartsvej".

Trafik. Jo! En omfartsvej giver rigtig god mening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce