- Jeg vil gerne sælge en million nye spil

Om få måneder sender Esben Kjær Ravn fra det digitale spilfirma Kong Orange i Vestergade i Aarhus en nyt spil på markedet. Et spil, som direktøren forventer sig meget af. - Mine forventninger er, at vi sælger over 200.000 kopier, men jeg vil gerne sælge en million, siger Esben Kjær Ravn. Foto: Jørgen Høg

- Jeg vil gerne sælge en million nye spil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Esben Kjær Ravn fra spilproducenten Kong Orange i Vestergade i Aarhus satser på det store gennembrud på det digitale spilmarked i 2019.

AARHUS: I løbet af de næste fire-fem måneder sender den aarhusianske spilproducent Kong Orange det nyeste spil Felix The Reaper på markedet.

Investorer har satset næsten 10 mio. kroner på udviklingen af spillet, og direktør Esben Kjær Ravn forventer mindst 200.000 downloads af spillet, der bliver tilgængelig på alle platforme, pc, Mac, Xbox One, PS4, Switch.

- Næsten ligegyldigt hvordan vi vender og drejer det, så håber vi, at udgivelsen af Felix The Reaper er vores endelige etablering som et validt udviklingshus, siger Esben Kjær Ravn.

- Mine forventninger er, at vi sælger over 200.000 kopier, men jeg vil gerne sælge en million. Spillet har potentialet, siger direktøren.

Kong Orange har produceret en række digitale spil siden etableringen i 2011. Man har udviklet på Felix The Reaper gennem flere år, og det udkommer via den tyske publisher Daedalic Entertainment.

Et salg på 200.000 af det nye spil vil om ikke gøre Kong Orange rige, så vil det i hvert fald muliggøre næste titel i en grad, så udviklerne kan være rimelig tilfredse.

- Hvis vi sælger en million eller lignende, så begynder vi at snakke om noget andet, siger Esben Kjær Ravn.

- Det vil være et gennembrud og betyde, at Kong Orange for alvor kan etablere sig som virksomhed.

Han er godt klar over, at det digitale spilmarked er en vanskelig bane at spille på med masser af titler, så det handler om at skille sig ud. Hovedkarakteren i Felix The Reaper er danser, han danser med døden, men er samtidig forelsket i Betty fra Livsministeriet.

- Vi har været meget opmærksomme på, at det, vi foretager os, skiller sig ud. Og det er jeg slet ikke i tvivl om, at vi gør. Spørgsmålet er bare, om det så både skiller sig ud - og er appellerende, siger Esben Kjær Ravn, der selv står i spidsen for den kreative udvikling sammen med en række spiludviklere, der alle arbejder som freelancere.

Kong Orange
Etableret i 2011 af Esben Kjær Ravn.Han har gennem en årrække udviklet digitale udgivelser som for eksempel "Heartbeats - A Galactic Requiem" og "Shanghai 1927 Project".

Om få måneder udgiver Kong Orange "Felix The Reaper" via et tysk forlag.
- Jeg vil gerne opfordre de unge, der forlader uddannelsesstederne, til at få oprettet et cvr-nummer og så komme i gang med at udvikle deres idéer, siger Esben Kjær Ravn. Foto: Jørgen Høg
- Jeg vil gerne opfordre de unge, der forlader uddannelsesstederne, til at få oprettet et cvr-nummer og så komme i gang med at udvikle deres idéer, siger Esben Kjær Ravn. Foto: Jørgen Høg

Drøm om fastansatte

Drømmen er at få etableret et firma med fastansatte.

  • Jeg vil gerne gå fra freelancestruktur til at have lønansatte og få en partner i ledelsen, der er i stand til at administrere og lede, så jeg mere kan være kreativ leder, siger Esben Kjær Ravn.

En stærkere struktur skal også være med til at tiltrække flere investorer. Målet er at få etableret sig med lønansatte i løbet af to år, gerne i løbet af ét, afhængig af Felix The Reapers succes.

  • Det er hele idéen med projektet. Jeg vil gerne ud over denne her projektinvestering. Jeg vil gerne hen til en investering i firmaet. Hvis det går som planlagt, så har vi landet en investering, der muliggør seks-syv fastansatte. Vi har også skabt en ny ledelsesstruktur, måske ikke med to mand i ledelsen, men kun mig, og det ville være en trædesten til det næste skridt.

Kong Orange skal være kendt for at skabe underholdning, sådan rigtig medrivende underholdning med en usynlig, dyb side. Virksomheden er en del af spilmiljøet i Aarhus, som efter Esben Kjær Ravns mening vokser i den rigtige retning.

- Vi er ved at få et decideret erhvervsmiljø i byen, men det er også noget, vi skal kæmpe for, siger han.

Han står blandt andet i spidsen for events på LYNfabrikken med prominente gæster som Jacob Stegelmann og en række internationale foredragsholdere som yderligere lokkemiddel.

Den slags events har fundet sted regelmæssigt de seneste fire-fem år, og det betyder to ting:

- For det første er det en personlig glæde for mig og andre hernede, at man har kollegaer og har mange at kunne vende sine ting med.

- For det andet forsøger vi rent strukturelt at opretholde og forøge rekrutteringsgrundlaget. Så jo mere interessant Aarhus er som by for en spiludvikler at komme til, jo større er sandsynligheden for, at de kommer og bosætter sig. Det er derfor, vi gerne vil skabe et miljø. Fordi vi gerne vil sikre, at der er dygtige medarbejdere fremover.

Fakta
I en serie om den hastigt voksende spilbranche har Erhverv+ Østjylland i en række artikler portrætteret østjyske spiludviklere og virksomheder.

Vi har blandt andet besøgt de succesrige spiluddannelser i Viborg og Grenaa.

Dette er sidste afsnit i serien.

Masser af vækstmuligheder

Esben Kjær Ravn har ambitioner på egne vegne, men også på branchens vegne. Siden 2009 har den digitale spilbranche været i vækst, og danske spilproducenter omsætter i dag for over en mia. kroner om året.

Efter Esben Kjær Ravns mening er uddannelsesstederne i både Grenaa og Viborg gode til at skabe iværksættermiljøer.

- Jeg tror dybest set ikke, vi har set toppen endnu. Der er masser af talent, og jeg vil gerne opfordre de unge, der forlader uddannelsesstederne, til at få oprettet et cvr-nummer og så komme i gang med at udvikle deres ideer.

- Altså I bor i Danmark. Det sociale sikkerhedsnet er relativt godt. Få nu det cvr-nummer. I kan bare lukke det igen, hvis I er bange, opfordrer Esben Kjær Ravn.

Man skal bare tro på sine ideer og så komme i gang.

- Ja, det nytter ikke andet. Det er bedre bare at lave nogle fiaskoer end helt at lade være. Ellers lykkes man aldrig. Det er jo banalt.

- Jeg vil gerne sælge en million nye spil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce