App-udviklere fra Aarhus vil være verdensførende

Simon Staack (med briller) og kollegerne hos Emplate i Aarhus har stor succes med en app-løsning til shoppingcentre. Her er teamet fotograferet i 2017, da Emplate vandt titlen som "Entrepreneur of the year". Arkivfoto: Flemming Krogh

App-udviklere fra Aarhus vil være verdensførende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhusianske Emplate har udviklet en app-løsning til fysiske butikker, som foreløbig har givet henvendelse fra 148 shoppingcentre i hele verden.

AARHUS: Emplate kan noget, som få andre kan - og i hvert fald ikke lige så godt: Levere digitale markedsføringsløsninger, som får kunderne til at gå ind i de fysiske butikker for at shoppe.

En af de første løsninger kører i HerningCentret, hvor 19.000 kunder har downloadet en app udviklet af Emplate. Her ser kunderne hver måned mindst 120.000 nyhedsopslag og tilbud fra de 80 butikker i indkøbscentret, og når turen går til HerningCentret, har mindst tre procent af kunderne forberedt sig hjemmefra ved at søge efter tilbud i app'en. Det er hidtil uhørt gode resultater for en detailhandel, som ellers er mere og mere presset af den digitale verden.

Hele eventyret begyndte som et projekt på ingeniørhøjskolen i Herning, fortæller Simon Staack, der er en af medstifterne af Emplate.

- Vi var en flok studiekammerater, som stiftede Emplate som et hyggeprojekt, efter vi havde udviklet en løsning til indendørs positionering. Og efter et par år med hårdt arbejde, op- og nedture har vi i dag en sund forretning samtidig med, at teamet er vokset til 12 ansatte, fortæller han.

I løbet af de seneste seks måneder har vi haft henvendelser fra 148 shoppingcentre i hele verden, så jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at vokse.
Simon Staack, medstifter af Emplate

Kunder vil selv bestemme

Emplate er ikke kun app-udvikler, men leverer også backend-løsninger, der kan bearbejde de mange data om shoppingkunder i knap halvdelen af indkøbscentrene i Danmark og i indkøbscentre i blandt andet Sverige, Tyskland, Frankrig, Polen og Rumænien.

- Vi har været GDPR-compliant helt fra begyndelsen, og det her handler ikke bare om at "manipulere" kunderne til at tage mod en masse reklamer. Det er vigtigt for os at understrege - også over for butikkerne - at vi arbejder ikke med kundedata, men med kundens data. Vores løsning giver viden om kundernes adfærd, og hvis man stiller de rigtige spørgsmål til data, kan man lære af det og tilpasse sine kampagner, så man giver kunderne det, de gerne vil have, siger Simon Staack.

For kunderne vil faktisk gerne have tilbud og reklamer. De vil bare selv bestemme hvordan.

- Når jeg sætter mig foran fjernsynet for at se X-Factor, så giver det ikke nogen værdi for mig, at jeg først skal se på otte minutters reklameblok. Det er derfor, folk betaler for Netflix eller bruger ad-blocker på nettet, fordi de vil være fri for at se reklamer. Men vi vil altså stadig gerne have et godt tilbud. Derfor ser vi også, at app-brugerne frivilligt åbner vores app og bladrer igennem tilbud. De vil bare selv bestemme, hvor og hvornår de skal kigge på de her tilbud. Og derfor vil vi gerne være med til at forandre butikkernes adgang, så de tænker mindre markedsføring og mere service, forklarer han.

Kampagne i realtid

Det unikke ved Emplate-løsningen er de mange muligheder for at analysere på kundernes fysiske bevægelser i indkøbscentret. Via opstillede i-beacons ("digitale fyrtårne") kan man registrere en aktiv apps placering med få meters nøjagtighed. Det er værdifuld viden for butikkerne.

- Tidligere planlagde man kampagner seks-otte uger i forvejen og sendte en tilbudsavis ud. Nu kan butikken uploade en kampagne fra mobilen og følge effekten i realtid og om nødvendigt foretage justeringer med det samme, forklarer Simon Staack.

App-løsningen kan også registrere "osere", altså kunder, som kommer ind i butikken uden at købe noget. Det er også meget værdifuld viden, som butikken kan bruge til selvransagelse. Er der for eksempel for lidt personale sådan, at folk går, fordi der er kø ved kassen?

Med en stor datamængde og de rigtige spørgsmål, vil Emplate kunne rådgive indkøbscentrene på helt nye måder.

- Vi arbejder på at kunne fortælle centret, om der en butik, de mangler. Hvis der for eksempel kun er én skobutik, og den butik appellerer til voksne kvinder, så er det guld værd for centret, at vi kan fortælle dem, hvor mange teenagepiger, som går lige forbi, og som er interesserede i sko - bare ikke lige dem, de kan købe her. Så kan centret kontakte en af kæderne med de varer, som mangler i centret og præsentere dem for data og invitere kæden inden for i centret som ny lejer, fortæller Simon Staack.

Ambitiøs plan

Med kun fire-fem år på bagen er der drøn på for det lille Aarhus-firma, som nok ikke bliver ved med at være så lille endda.

- I løbet af de seneste seks måneder har vi haft henvendelser fra 148 shoppingcentre i hele verden, så jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at vokse. Vi er et dansk firma, så vi vil gerne blive i Danmark - og helst her i Aarhus - men jeg tror, vi kommer til at åbne salgskontorer i andre lande, blandt andet med hjælp fra nogle eksterne investorer, som vi taler med, siger han.

Emplate har en 2020-plan, der siger, at man vil være "bedst i Europa". På sigt er målet at blive verdensførende inden for digitale løsninger til shoppingcentre.

Læs mere på www.emplate.it.

App-udviklere fra Aarhus vil være verdensførende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce