Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Danish Crown køber polsk fødevareproducent

- Med købet af Gzella vil Sokolow styrke sin position som en af Polens førende virksomheder indenfor premium kødprodukter, siger CEO i Danish Crown, Jais Valeur. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Scanpix

Danish Crown køber polsk fødevareproducent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med opkøbet af en polsk kødvirksomhed styrker slagterigiganten Danish Crown sin position i det centraleuropæiske land, der med 38 millioner indbyggere er et attraktivt marked.

Randers: Danish Crown-koncernen, der har hovedsæde i Randers, har med købet af polske Gzella Meat Group styrket sin position i det centraleuropæiske land betragteligt. Mens Sokolow står stærkt i den sydlige og centrale del af Polen, er Gzella Meat Group en stor spiller i det nordlige Polen.

- Købet af Gzella er et stort skridt i retning af at nå vores strategiske mål, der går på at fordoble Danish Crowns forretning i Polen. Samtidig skaber vi et stærkt grundlag for fremtidig vækst i et land, der har 38 mio. indbyggere, siger Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur.

Gzella Meat Group har omkring 1.000 ansatte og er kendt for at producere højtforædlede produkter til både slagtere og en række polske supermarkedskæder.

- Med købet af Gzella vil Sokolow styrke sin position som en af Polens førende virksomheder indenfor premium kødprodukter. Modsat Sokolow har Gzella ikke sine egne slagterier, men køber råvarerne af blandt andet Sokolow. Derfor vil købet af Gzella give Sokolow muligheden for selv at forædle en markant større andel af de råvarer, som de har til rådighed fra slagtningen af 1,6 mio. grise og 200.000 kreaturer årligt, siger Jais Valeur.

Danish Crown styrer efter verdensmålene

Løft til indtjeningen

Polen er sammen med Danmark, Sverige og Storbritannien defineret som Danish Crowns hjemmemarkeder i den såkaldte 4WD-strategi, som blev præsenteret tilbage i november 2016.

Strategimålet er at kunne betale koncernens ejere - de danske landmænd - 60 øre ekstra pr. kilo grisekød i regnskabsåret 2020/21, og for at nå det mål skal indtjeningen løftes. Det skal blandt andet ske ved at forædle en større del af det kød, der kommer fra koncernens slagterier i stedet for som hidtil at sælge store mængder fersk kød.

- Mens slagterierne er baghjulstrækket i Danish Crown, er det forædlingsselskaberne, der skal trække forhjulene. Med købet af Gzella får vi markant mere 'træk på forhjulene' i Polen. Dermed løfter vi både vækst- og indtjeningspotentialet mærkbart i den polske del af koncernen, hvilket er helt essentielt for at nå vores mål, siger Jais Valeur.

Handlen er betinget af godkendelse fra de polske konkurrencemyndigheder.