Den første var go' - nu skriver slogansamler bog nummer to

Niels Brügger har skrevet bogen "Er gulvet grim og skummel, så ring til Hummel" om de kreative amatørslogans. Nu arbejder han på en opfølgning. Foto: Morten Stricker

Den første var go' - nu skriver slogansamler bog nummer to

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Professor Niels Brügger har siden 1999 samlet på sjove amatørslogans. Nu er han ved at have materiale til sin næste bog om fænomenet.

AARHUS: Som medieforsker er der som regel lang vej til bestsellerlisten, når professor Niels Brügger udgiver videnskabelige artikler og bøger om internettets historie.

Men i sin fritid har han en hobby, som i 2010 gjorde ham verdensberømt i hele Danmark, da han udgav bogen "Er gulvet grim og skummel - så ring til Hummel".

Det var en hyldest til amatørslogans fra især håndværkere og en stor samling med flere end 300 eksempler. Nu pønser han på at udgive en revideret udgave.

- I bogen opfordrede jeg til, at man skulle sende mig flere eksempler, og det må jeg sige, at folk har været flinke til. Især Henrik, som bor på Sjælland, har sendt mig virkelig mange billeder af biler med slogans, så jeg har nærmest lovet ham, at jeg ville udgive en bog mere, siger Niels Brügger.

Der er da også sket meget siden den første bog, hvor samlingen af sjove og underfundige slogans efterhånden er vokset til det dobbelte.

- Siden den første bog har alle jo fået en mobiltelefon med kamera, så nu får jeg rigtig mange eksempler med billeddokumentation. Det vil jeg også kunne bruge i den reviderede udgave, fortæller han.

Er konen umulius? Så køb blomster hos Julius!
Amatørslogan, eksempel fra professor Niels Brüggers bog
Professor Niels Brügger er kendt i både ind- og udland for dygtig forskning i internettet. I sin fritid samler han på amatørslogans fra kreative erhvervsdrivende. Arkivfoto: Lars Kruse, Aarhus Universitet
Professor Niels Brügger er kendt i både ind- og udland for dygtig forskning i internettet. I sin fritid samler han på amatørslogans fra kreative erhvervsdrivende. Arkivfoto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Rim huskes bedre

Bogen har også givet en del opmærksomhed for de firmaer, som er nævnt, for eksempel Bøghs Kloakservice i Aarhus, som er berømt og berygtet for sin latrinære humor med biler, der kører rundt med sloganet: "De sidder og prutter - vi kommer og sutter!"

- Jeg måtte selv have assistance fra Bøghs Kloakservice en dag, og så var det tilfældigvis indehaveren, som kom ud til mig, så vi fik jo en rigtig god snak. Han har tilbudt, at han vil gå med mig i Salling og signere bøger, når den nye bog udkommer, siger Niels Brügger og griner.

Det har ikke været muligt for medieforskeren at fastslå, hvor gammel traditionen med håndværkernes hjemmelavede slogans er. Men især den del af genren, der bygger på rim, for eksempel "Er konen umulius? Så køb blomster hos Julius", har urgamle rødder.

- Rim og vers er en mnemoteknik (husketeknik, red.), der går helt tilbage til den græske antik. Dengang havde man jo ikke nedskrivningsmedier, så man brugte vers og rim, der gjorde det lettere at huske fortællingerne udenad, så man kunne genfortælle dem, forklarer Niels Brügger og tilføjer, at Danmarks allerførste avis, Den danske Mercurius, fra 1666, faktisk også var skrevet på vers.

Jo, vi burde måske overveje at skrive Erhverv+ på rim og vers, men der vil redaktionschefen nok sætte sig på tværs. En ting kan vi i hvert fald godt med sikkerhed skrive: Amatørslogans er kommet for at blive!

- Ja, det tror jeg helt bestemt. I hvert fald så længe, der kører biler på gaden, for det er især her, at man ser dem. Der bliver godt nok også delt mange slogans på sociale medier, men det er faktisk primært foto af biler med sjove slogans, siger Niels Brügger.

Forsker i dansk internet

Han håber, at den reviderede udgave af bogen om amatørslogans kan blive klar til julehandelen. I mellemtiden er han for nylig blevet fastansat som professor ved Aarhus Universitet og har kastet sig helhjertet ind i sit seneste forskningsprojekt - en kortlægning af hele den danske del af internettet.

- Det danske webarkiv Netarkivet på det Kgl. Bibliotek (netarkivet.dk) har indsamlet data fra over en million hjemmesider under .dk-domænet. Nu er vi i gang med en historisk analyse, hvor man kan se, hvordan brugen af hjemmesider har ændret sig, for eksempel hvordan filtyper har ændret sig, hvilke ord man bruger, hvad man linker til, og hvordan billedfilerne tilsyneladende bliver større og større, siger Niels Brügger.

Med tiden skulle projektet gerne udvikle sig til at blive et indeks i stil med statistisk årbog, hvor fagfolk - eksempelvis hjemmesideudviklere og internetudbydere - vil kunne få indblik i tendenser på nettet.

Men selv den travleste forsker skal jo have en kaffepause engang imellem, så hvis man støder på et sjovt nyt amatørslogan ude på vejene eller i avisens annoncespalter, modtager Niels Brügger gerne et foto og eventuelt historien bag på email: nb@cc.au.dk

Den første var go' - nu skriver slogansamler bog nummer to

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce