Et advisory board har været den helt rigtige løsning for landsdækkende bagerkæde

Morten Lapholm, direktør i Konditorbager, er begejstret for den rådgivning, som hans advisory board giver ham. - De er praktikere, de har prøvet det selv, og det gør en forskel, siger han. Pressefoto

Et advisory board har været den helt rigtige løsning for landsdækkende bagerkæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At have en bestyrelse og et advisory board giver dig det bedste af to verdener, siger Morten Lapholm, direktør for Konditorbager.

Silkeborg: Morten Lapholm, direktør for Konditorbager, som er en frivillig kæde af cirka 60 selvstændige bagere fordelt over Danmark, har rekrutteret et advisory board.

Det har han aldrig prøvet før, men fordi han stod i en situation, hvor han havde brug for vejledning til at få løst en specifik opgave, lød det som en god idé.

- Vi har en ambition om at opbygge en franchise, hvor vi hjælper bagere til at udvikle en ny forretning, og derfor havde jeg blandt andet behov for en person, som har noget erfaring med franchising, siger Morten Lapholm.

Han kunne i princippet have hyret konsulenter til at hjælpe sig med at få opbygget franchise-forretningen, men der er nogle helt klare fordele ved at vælge advisory board-modellen, fortæller han.

- Folkene i mit advisory board er lønnet, men de har ikke et produkt, som de skal ud og sælge. Der er ingen interessekonflikt overhovedet, og de er praktikere, som kommer med erfaringer, de selv har indsamlet. De har prøvet tingene på egen krop, fortæller Morten Lapholm.

- Det er super godt og givende. Jeg bliver udfordret, og de er med til at gøre os skarpere.
Direktør Morten Lapholm
Advisory boards
Forskellen på en bestyrelse og et advisory board er, at en bestyrelse har tilsyns- og handlepligt i forhold til at vurdere den daglige ledelses evne til at styre forretningen.

Advisory boards har ikke juridisk ansvar over for virksomheden eller myndigheder, og der vil advisory boards typisk have fokus på udvikling af forretning og strategi.

Et advisory board består typisk af tre til fem personer med relevante kompetencer og erfaring.

Eksperter anbefaler, at venner og familie ikke inviteres med i et advisory board, da det så kan udvikle sig til et "Buddy board".

Advisory boards bruges af alle typer virksomheder, men i overvejende grad af små og mellemstore virksomheder.

Op mod 50 procent af de virksomheder, der hyrer et advisory board, har også en professionel bestyrelse.

Kilde: Kastoft Kommunikation IVS
Morten Lapholm valgte at få et advisory board ombord, fordi han stod over for en ny opgave og vurderede, at et advisory board ville være et godt supplement til bestyrelsens kompetencer. Pressefoto
Morten Lapholm valgte at få et advisory board ombord, fordi han stod over for en ny opgave og vurderede, at et advisory board ville være et godt supplement til bestyrelsens kompetencer. Pressefoto

De gør os skarpere

Indtil videre har Morten Lapholm afholdt to møder med sit advisory board, og han har store forventninger til samarbejdet.

- Det er super godt og givende. Jeg bliver udfordret, og de er med til at gøre os skarpere, siger han.

I advisory boardet sidder Marianne L. Pedersen, administrerende direktør for Indeks Retail, Jens Broch, administrerende direktør for Sunset Boulevard og Jacob Veiss, som ejer JBTurn.

De tre personer er blevet nøje udvalgt af Morten Lapholm såvel som Uwe F. Birkkjær, der har Birkkjær Advisory, hvor han hjælper virksomheder med at finde og rekruttere et advisory board.

- Vi definerede vores behov, og så gik Uwe i gang med at caste folk. Han sorterede folk fra undervejs, og til sidst blev jeg præsenteret for en gruppe, som jeg skulle vælge tre folk fra. Jeg har valgt navne fra, som virkelig irriterer mig, og som jeg også gerne ville have arbejdet sammen med, men den her sammensætning fungerer i forhold til den nuværende opgave. Det er unikt at vælge tre på samme tidspunkt, for så kan man sikre sig, at gruppens medlemmer kan komplimentere hinanden, lyder det fra Morten Lapholm, som fik tre folk med viden inden for franchising, logistik og driften af frivillige kæder som Konditorbager ind.

Uwe F. Birkkjær leder ikke nødvendigvis efter den person med den højeste stilling, når han rekrutterer til advisory boards, fortæller han.

- Når jeg rekrutteret til et advisory board, så leder jeg efter personer, som har erfaringer og kompetencer, som passer til den opgave, de skal løfte. Det er ikke altid direktøren, som jeg vælger - nogle gange skal jeg have fat i en person, som sidder længere nede i organisationen. En, som har hands-on-erfaring. Jeg tager dem, som har oplevet de dilemmaer, som kunden kommer til at opleve, og som så at sige har prøvet det på egen krop, siger han.

Bestyrelsen er ombord

Bestyrelsen i Konditorbager er også positive over for det cirka tre måneder gamle advisory board, fortæller Morten Lapholm.

- Vi valgte at gå denne vej, fordi det går rigtig godt. Vi har mulighed for at udvikle vores forretning, og bestyrelsen er tryg ved, at vi får noget dygtig bistand til at hjælpe os på rette vej. De føler ikke, der er blevet taget noget fra dem, siger Morten Lapholm og tilføjer, at han får det bedste af begge verdener ved både at have en bestyrelse og et advisory board.

- Min bestyrelser er håndværkere, og deres DNA er bagværk. De har det overordnede blik på, at vi får gjort, som vi har aftalt, og samtidig er vi i en gammel branche, hvor det er vigtigt, at vi udadtil bliver præsenteret af bagere for at kunne begå os i branchen. Advisory boardet har helt konkrete erfaringer og værktøjer til at bringe os videre i den retning, som bestyrelsen har valgt. De er gode til at udvikle forretningen, og det vil vi gerne nu, for vi har økonomisk haft det ganske godt de sidste fire-fem år, lyder det fra Morten Lapholm.

Fokus på håndværket

Fordi Konditorbager har udviklet et friskbrøds-koncept til Rema 1000, er bagerne i kæden ikke blevet ramt af den afmatning, som branchen ellers har været ramt af i mange år.

- At vores bagere har egen butik og leverer brød til Rema 1000 giver rigtig god mening, for i stedet for at have en halv ovn med egne varer, så kan de fylde ovnen op med brød til Rema 1000. På den måde optimerer de og står ikke med noget dyrt grej, som kun bruges halvt, fortæller Morten Lapholm og tilføjer, at Konditorbager grundet kædens størrelse er en af de eneste kæder, der kan levere til Rema 1000.

Udover at have indgået et samarbejde med Rema 1000 er der også blevet ændret på kravene til bagerne i kæden. Der er ikke længere så stramme krav til, hvad de skal have i sortimentet, men til gengæld er der fokus på, at de bager efter de gode gamle håndværksprincipper. Det har gjort, at antallet af bagerier i kæden har ligget stabilt de sidste fem år.

- De kan se sig selv i det her, siger Morten Lapholm.

Et advisory board har været den helt rigtige løsning for landsdækkende bagerkæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce