Farvel til Havefolkets Lagersalg: - Vi vender ikke tilbage

- Jeg er mæt. Ikke af haven og havefolket, men af arbejdstiderne, presset og den økonomiske risiko, siger Jens Thor. Foto: Lars Rasborg

Farvel til Havefolkets Lagersalg: - Vi vender ikke tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et stort savn til familien og øget konkurrence på plantemarkedet har fået iværksætter Jens Thor til at aflive sit hjertebarn: Havefolkets Lagersalg. Dermed bliver der intet gensyn med de ellers så populære pop up-markeder dette forår.

Randers: I efteråret drejede iværksætter Jens Thor nøglen om til Havefolkets Lagersalgs permanente butik på Marsvej i Paderup, hvor Billig Blomst efterfølgende har slået dørene op. Samtidig lovede han, at randrusianerne ville få Havefolkets Lagersalg at se igen i en eller anden form i foråret 2019 - enten som en midlertidig butik eller som nogle korterevarende pop up-markeder. Men det kommer ikke til at ske.

Da Jens Thor ved udgangen af september 2018 gik ud ad butikken på Marsvej for sidste gang, ventede den første ferie i fem år. Kombineret med barsel - for på det tidspunkt var han lige blevet far for anden gang. Han brugte vinteren på at puste ud og sætte sin familie i fokus, og det fik ham til at ændre syn på fremtiden.

- Nogle gange, når man er gået ud ad en dør, og har trukket vejret et par dage, får man øjnene op for, hvad der var uden for den dør. Hos mig var der en familie, som jeg havde set for lidt i lange perioder, og jeg kunne mærke noget, der trak der, forklarer Jens Thor.

I de år, han havde knoklet med Havefolkets Lagersalg, havde hans førstefødte datter vokset sig stor, og en lille ny var kommet til. I dag er Jens Thors piger henholdsvis seks år og otte måneder, og han vil ikke risikere at gå glip af endnu et forår med dem.

- Der er ting i livet, som overhaler en, og som er vigtigere end noget andet. Vinteren hjemme hos familien fik mig til at indse, at hvis Havefolkets Lagersalg skulle køre videre, skulle det være uden mig. Tiden går så hurtigt, og pludselig er børnene ikke små mere. Så det er nu, mit fokus skal være hos dem, fastslår han.

Billig Blomst ekspanderer voldsomt i det ganske land med et koncept og prisleje, der minder meget om vores. Så jeg har også været nødt til at overveje, om Havefolkets Lagersalg kan hamle op med dem. Det er muligt, vi ville kunne i år, men kan vi så også næste år, når Billig Blomst er åbnet i endnu flere byer? Jeg tror, de er landsdækkende inden for ganske få år.
Jens Thor, indehaver af Havefolkets Lagersalg
Jens Thor har valgt at aflive Havefolkets Lagersalg. Det betyder, at der alligevel ikke bliver noget gensyn med de ellers så populære havemarkeder dette forår. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Jens Thor har valgt at aflive Havefolkets Lagersalg. Det betyder, at der alligevel ikke bliver noget gensyn med de ellers så populære havemarkeder dette forår. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Meget på spil

Da Havefolkets Lagersalg for seks år siden slog dørene op for første gang, var det som det, Jens Thor selv betegner som "plantepirater" på en kold parkeringsplads i Randers. Dengang var konceptet bag Havefolkets Lagersalg billige, sæsonbetonede pop up-markeder, hvor Jens Thor købte planter billigt i store mængder og videresolgte dem til en pris, der kunne holdes på cirka halvdelen af normale havecentres priser, fordi han nøjedes med at leje sig ind i lokaler, når der var højsæson. På den måde bar priserne ikke præg af, at der også skulle betales husleje og løn i vinterhalvåret.

Markederne blev på ingen tid en bragende succes, som tiltrak kunder fra det meste af landet. Derfor var det også noget nær det oprindelige koncept, Jens Thor havde i tankerne, da han for et halvt år siden lukkede den permanente butik og sagde, at Havefolkets Lagersalg ville genopstå som en form for pop up-marked i Randers og andre byer. Han kunne da også godt vælge at give firmaet endnu et skud og hyre en leder til at tage sig af driften, mens han selv tager sig af familien derhjemme. Men for ham er det alt eller intet. Satser han alt på at genoptage succesen med plantemarkederne, er han nødt til selv at være til stede.

- Når jeg ved et weekendmarked har varer stående for 400.000 kroner, og kun tre dage til at få ekspederet dem afsted, vil jeg være der til at hjælpe med at få planterne solgt, plejet og vedligeholdt. Ved den type markeder skal der ikke gå meget galt, før det hele vælter. Hvis man en enkelt solrig eftermiddag glemmer at vande, kan man efterfølgende smide varer ud for 50.000 kroner, forklarer Jens Thor, der taler af bitter erfaring.

- Hvis det skal køre videre, skal det være uden mig. For den, der har hånden på kogepladen, er nødt til at være der, tilføjer han.

En hård konkurrent

Den midtjyske iværksætter fortæller samtidig, at han de seneste måneder har været i dialog med potentielle købere, der overvejede at overtage brandet og køre det videre, men indtil videre er ingen aftale faldet på plads, og det er derfor, han nu har besluttet at aflive Havefolkets Lagersalg helt.

- Jeg gør ikke mere for at forsøge at få det solgt. Hvis der er nogen, der pludselig henvender sig, går jeg gerne i dialog. Men ellers var det dét for mig, siger han.

Når det er sagt, mener Jens Thor også, at markedet har ændret sig meget, siden han startede Havefolkets Lagersalg.

- Billig Blomst ekspanderer voldsomt i det ganske land med et koncept og prisleje, der minder meget om vores. Så jeg har også været nødt til at overveje, om Havefolkets Lagersalg kan hamle op med dem. Det er muligt, vi ville kunne i år, men kan vi så også næste år, når Billig Blomst er åbnet i endnu flere byer? Jeg tror, de er landsdækkende inden for ganske få år, siger Jens Thor og tilføjer, at det i så fald ville gøre det sværere for Havefolkets Lagersalg at finde byer at slå sig ned i med pop up-markeder.

- Jeg tror, vores tid har været der, konkluderer han.

Nyt eventyr venter

Når Jens Thor tænker tilbage på sine seks år som jydernes foretrukne plantepusher, sker det med et smil. Også selv om, iværksættereventyret endte, som det gjorde.

- Det har været nogle fantastiske år. Hårde og lærerige, men også vidunderlige. Jeg tror, havefolk er den mest glade og smilende folkefærd, der findes. Så det har været et dejligt arbejde. Men nu er jeg mæt. Ikke af haven og havefolket, men af arbejdstiderne, presset og den økonomiske risiko, siger han.

Hvad fremtiden byder på, ved han endnu ikke - udover, at det bliver endnu et iværksættereventyr og et, hvor der i højere grad er tid og plads til hans lille familie. Et almindeligt 8-16 job bliver det i hvert fald ikke. For når man som Jens Thor har rejst verden rundt og både prøvet at åbne et hotel i Caribien, et ejendomsselskab i New York, være kaptajn på en yacht og plantepirat i Jylland, ja, så bliver man bidt af iværksætterlivet.

- Hele mit liv har været et iværksætterliv. Når man først har prøvet at stå på de højeste tinder og mærke de dybeste, sviende nederlag, bliver man afhængig af det rush, det giver, når man satser på noget, man tror på. Nogle gange vinder man, og nogle gange taber man, men hele vejen igennem kan man mærke, at man er i live, fastslår han og afslører, at han allerede har lagt nye frø i jorden og nu skal i gang med at overveje, hvilke han vil satse på.

Farvel til Havefolkets Lagersalg: - Vi vender ikke tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce