Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Giv firmapensionen et servicetjek

Anette Green Madsen, pensionsrådgiver, Sydbank Aarhus-Aalborg. Pressefoto

Giv firmapensionen et servicetjek

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pensionsområdet er i konstant bevægelse, så selv om din virksomhed i sin tid tegnede en god pensionsaftale til jeres medarbejdere, er det vigtigt, at du løbende giver ordningen et servicetjek. Her er en tjekliste.

I dag er der langt mellem virksomheder, som ikke har en firmapensionsordning. De fleste overenskomster stiller det som krav, og på det øvrige arbejdsmarked er det en forventning blandt nye medarbejdere og et medarbejdergode, som bliver vendt ved jobsamtalen.

Samtidig er det også i virksomhedens interesse, at dine medarbejdere er dækket af gode forsikringer, hvis sygdom, ulykke eller død skulle ramme.

I Sydbank rådgiver vi vores kunder om deres samlede økonomi og kigger i den forbindelse også på pensionsaftalen, som de har via deres arbejdsplads.

Det er nemlig ikke alle selskaber, som tilbyder rådgivning - desværre, for med hastigheden på pensionsmarkedet er det fornuftigt at løbe firmapensionsaftalen igennem minimum hver femte år.

Hvis du vil tjekke, om dine medarbejdere har en god pensionsordning, kan du for eksempel se på:

Fakta
Finansnyt er leveret til Erhverv+ af Sydbank, der er Danmarks fjerde største bank og en af landets største erhvervsbanker. Dagens klummeskribent, Anette Green Madsen, er pensionsrådgiver i Sydbank Aarhus-Aalborg.

Hvordan er I dækket?

En solid pensionsordning består dels af opsparing, men også gode forsikringsdækninger. Vær opmærksom på, hvilke helbredsoplysninger medarbejderne skal afgive for at kunne opnå dækning.

Tjek eventuelt også, hvilke lidelser der falder ind under forsikringen mod tabt erhvervsevne. Ikke alle selskaber giver for eksempel udbetaling for "subjektive lidelser", som er smerter, der hverken kan ses eller måles, men nogen gange opstår i forbindelse med piskesmæld, angst eller stress.

Har I en sundhedsforsikring? Hvis ikke, er den en god investering, som både arbejdsgiver og medarbejder får glæde og gavn af, så snart sygdom opstår.

Har forsikringerne en udløbsdato?

Pensionsalderen stiger. Mange af dem, der er aktive på arbejdsmarkedet i dag, kan først gå på pension, når de er 67 eller 68 år.

Alligevel løber forsikringsdækningerne i deres firmapensionsordning kun til 65 år. Det kan være en måde at holde prisen nede, fordi sandsynligheden for at blive ramt af kritisk sygdom stiger med alderen.

Omvendt bliver forsikringen jo mere vigtig. Langt fra alle er bevidste om den manglende dækning i de sidste år på arbejdsmarkedet.

Samme pris for samme dækning?

I de fleste ordninger betaler alle medarbejdere samme pris forsikringsdækninger uanset medarbejdernes individuelle alder. Sådan er det dog ikke altid.

Hvis jeres firmapensionsordning ikke har solidariske priser, men prisen varierer med alderen, kan det være svært at sammenligne jeres pensionsaftale med resten af markedet og gennemskue, om jeres priser er konkurrencedygtige.

Får I gode afkast over tid?

Det gør en stor forskel for pensionen, om dine medarbejdere får gode afkast eller ej. Når du vurderer, om jeres pensionsselskab leverer tilfredsstillende afkast, er det dog vigtigt, at du ser på afkastet over en lang periode for eksempel ti år.

Én succesfuld investering, som sikrer gode afkast til kunderne i et konkurrerende selskab, er ikke grund nok til at skifte.  

Får I kompetent rådgivning?

Pensionsregler kan være svære at forstå, og det kan koste dyrt at være såvel under- som overforsikret. Derfor er vigtigt at have adgang til kompetent rådgivning.

I mange pensionsselskaber har kunderne fri adgang til rådgivning, og nogle arbejdspladser tilbyder sågar pensionssamtaler i arbejdstiden.

Der findes dog også pensionsordninger uden mulighed for rådgivning. Her kan medarbejderen i stedet søge ekstern rådgivning i for eksempel sin bank.

Pengeinstituttet kan yde helhedsrådgivning, fordi banken - modsat pensionsselskabet - kender alle forhold i kundens økonomi.